Gå til innhold

Noen som vet om en GOD krem mot atopisk eksem?????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til deg el til barna?

Har hatt atopisk eksem siden jeg var bittelita og prøvd mye rart opp igjennom.

Det jeg har endt opp med de siste årene er en kombinasjon av Trixera fra Avene og Exomega fra Aderma. Dyrt er det, men jeg har hatt god effekt av disse. Den ene morgen og den andre kveld.

Det er de snille kremene.

Ellers holder jeg godt på kortison! Er mange som får hetta når jeg sier det, men heller det noen dager enn å hold epå i flere uker med noe som knapt nok hjelper. Virkningen må veie opp for ulempen.

Nå finnes det også et par kortisonfrie el kortison lignende kremer på respept, har prøvd den ene og funker ganske ok.

Gruppe 1 krem jeg trives med er Mildison og Locoid Krem, av gruppe 3 så har jeg god effekt av Synalar salve og Ibaril creme. Har også fått en egen til øynene som jeg også bruker litt rundt munnen.

Jeg bruker heller ikke ull inntil kroppen. Til nød på korte turer ute på vinteren. Men, ull er virkelig drepen. Jeg kan heller ikke bruke vanlig strømpebukse inne en hel dag - blir for tett og gir meg tørr hud. Et lag holder i massevis.

Ellers er det jo sol, varme og saltvann som er det beste=0)

Hadde bading i snø vært god medisin så hadde det vært lite eksem i dette landet for tiden!

Antagligvis må du prøve og feile framover. Og min erfaring er også at ting funker bare i perioder så må jeg over på noe nytt! Kjipt, men sant!

Hører gjerne fra deg hva "alt" er?

Så får jeg tips til siden også=0)

Gjest Mangebarnsmamma *høygravid*

Jeg prøver ut en som heter "Tørr hud" fra "Kjerringråd" akkurat nå og foreløpig er den veldig bra (3-4 dager siden jeg begynte). Får lett ekstra utslett av andre kremer:( Men sverger også til kortison når det blir for ille...

Det er til barnet på 10.Han har utrolig masse på hendene.Så ille at han ikke klarer å strekke fingrene helt ut.Å det sprekker..av og til blør det!

Har fått time til hudspesialist men nå er det VIRKELIG ille.

Å kjære vene...husker ikke alle kremene jeg.Har prøvd locoid,ceridal,apobase..har prøvd 3-4 kremer av kuldekremer.Pattesalve -fungerer faktisk ganske bra :) Nå er det A creme fra apoteket som han smører seg med.100 kr for en liten tube er jo helt vilt...Men den rosa fra aderma er heller ikke så verst.Men den er jo parfyme i så det fungerer ikke når det er som verst!Bruker kortison litt ja..men ikke mye!

Nå sitter han med hendene i babyolje nesten hver kveld en liten halvtime.Å smører med babyolje gel etterpå.

Men kan evt husdyr virke inn på eksemen?? hund,katt??

Tror husdyr kan virke inn....han er vel sikkert stadig og koser med dyra og da får han jo sporer inn i sår på henda???

Jeg klør i allfall mer, har jeg kost med hunder må jeg vaske meg godt - men, helst ikke med såpe da.

Kanskje håndkremen til Clarins kan være noe? Den bruker jeg også.

Høres ikke ut som han har det godt.

siden gutten din begynner å bli så stor så spør spesialisten om lysbehanglding. Dette har jeg også tatt på hele kroppen i perioder og det finnes egne bare til hender og føtter.

Her er strålingen mye sterkere enn solarium, sådet er fort gjort. Tar nok kanskje 1 min helt i starten.... I starten bør man gjøre det fler ganger i uken så går man mer over til vedlikeholdsdoser!

Finnes jo tynne bomullshansker fra apotek og sånn. Sikkert ikke stas for han å gå med, men kanskje han hadde klart litt hjemme for å gi eksemet litt "fred" .

Har også i perioder brukt vanlig sinksalve på mitt med hell - men det er jo litt klinete også må jeg supplere med andre kremer for å myke litt opp.

Håper vennene hans er greie og ikke kommenterer det voenfor han.

Håper du får fler svar! og at du ikke må vente så lenge på time hos spesialisten!

Frem til dere får snakket med hudspesialist så har jeg dette rådet (av egen erfaring): Smør godt på med hydrokortison salve 2- 3 ganger om dagen og BRUK BOMULLSHANSKER over. Smør med fet fet krem (eks. Locobase Repair) 2- 3 ganger om dagen i tillegg. Hanskene har reddet meg mang en gang. De hindrer smuss og skitt i å komme til pluss at de faktisk virker lindrende og klødempende. Men man trenger mange! :-)

Selv har jeg gitt opp alt som er "snilt" og alternativt. Har hatt eksem i over 30 år og sverger til Elocon. Sterke saker, men det tar knekken på eksemen og tar ALT slik at jeg slipper å slite med smårester som videreutvikler seg og bare gjør det verre igjen.

Kan også anbefale denne: http://www.seaqiq.no/index.cfm

Den bruker jeg nå som jeg er gravid.

Annonse

Gembria!

Jeg er så enig meg deg. Har også prøvd Elocon litt, men gikk tilbake til synalar salve. Og har også hatt dette herket i over 30 år! Men, når jeg runda 25 så fikk jeg heldigvis mer kontroll!

Har mange allergier som påvirker, og allergitabletten "aerius" har også blitt en trofast venn! Som man selvf ikke kan ta når man er gravid...

Kanskje dette også kan være noe for 10 åringen?

Jeg har heldigvis hatt lite på hendene, men desto mer på resten av kroppen og tidvis mye i ansiktet...som jeg etterhvert har skjønt kommer når jeg blir stressa el har det litt vanskelig. Har lært meg å justere stress og vanskelige ting...til en viss grad.

Ikke spes gøy å dra på byen knallrød, hoved og med tykt lag med flass i ansiktet når man er rundt 20år!

Det fantastiske er at ingen av kjærestene mine gitt uttrykk for at de syntes det har vært stygt. De har heller vært gode på å smøre meg!

Er heller venninner og andre jenter som stiller de kriske spm og slengt med leppa.

Det ble litt klaging fra meg, men kjenner at dette engasjerer og håper så inderlig at 10 åringen bare er i en fase og at det snart slipper!

Aderma Exomega har gjort underverker på min hud. Jeg hadde skikkelig utbrudd med psoriasis og atopisk eksem for tre år siden, og var helt avhengig av sterkeste kortisonsalven som finnes. Etter jeg startet med Aderma, har jeg knapt brukt kortison.

Anbefaler at dere starter med kortison for å slukke "brannen", og da er det ekstremt viktig å fortsette noen dager etter han har blitt bedre, for å "etterslukke" Ellers vil det blusse opp igjen nokså raskt. Aderma brukes i tillegg som fuktighetskrem, og tar over for kortisonen dersom han blir bedre.

Det er viktig at det er den store tuben til 200 kr som heter Aderma Exomega krem, og ikke de små tubene. Det er den jeg har hatt best virkning av.

God bedring!

Når det er virkelig ille, så er det bedre for huden å smøre med kortison enn å ikke gjøre det. Jeg har fått beskjed om av to leger at folk generelt er for skeptiske med til å smøre med kortison. Huden blir mer skadet av å gå lenge med eksem enn at man bruker kortison en periode for å få det bort.

Vi bruker aderma til sønnen vår og en veldig sjelden gang hydrokortison, men så lenge han ikke bruker ull og ikke spiser sitrusfrukter, så er han så lite plaget at det stort sett holder med fuktighetskrem.

Annonse

Når hendene hans er så såre som du forteller, så er det kun Elocon som nytter. Som regel bruker man for svake kortisoner, og det gir lite nytte.

Jeg anbefaler også bad/håndbad med kaliumpermanganat. Det har vært redningen for oss de siste tre årene. Det hjelper til med å "tørke" inn betente sår, og har også forebyggende virkning.

Ellers vil jeg på det varmeste anbefale våtbandasjer. Vi bruker det i kombinasjon med fuktighetskremen Apobase, og det har reddet nattesøvnen for både sønnen vår og resten av familien.

Ellers må sønnen din/dere smøre hendene med f.eks Apobase så ofte som overhodet mulig. Ta gjerne flere runder etter hverandre mens han f.eks ser tv.

Han bør også utredes for allergier. Vi er forøvrig blitt frarådet A-creme.

Alt jeg har nevnt her får du kjøpt på apoteket (Elocon på resept), og er behandlingsformer vi lærte under et opphold på Voksentoppen/Rikshospitalet.

Lykke til og god bedring!

Propolis krem fra Forever living produkts. De kan ikke kjøpes i butikk, men hos selvstendig forhandler. Gå på:

http://www.foreverliving.se/no/hjem

for å finne nermeste forhandler. Dette er en super litt feit krem som også kan brukes som kuldekrem pga den ikke inneholder vann.

Ellers er Eucerin med karbamid også ganske god.

må bare si at den er veldig drøt, så prisen her er BILLIG

kan love deg at den er vært det. samboeren min sliter med henda sine. tørr og sprekker opp masse, og kremen fuker på han med en gang hjan har smurt den på.. han blir mye mye bedre med en gang. og er han flink og brujer den hver dag, så blir det helt borte fort

Gembria:

Den kremen du bruker nå som du er gravid.. har du snakket med legen om det? Det er helt trygt å bruke denne? Vurderer å bestille krem selv, er ikke lenge igjen til termin(har blitt veldig mye verre av atopiske eksemen min nå som jeg er gravid,men ingenting hjelper), men er så lei av å klø.. Det er vondt og jeg sover ikke om natta pga det. har gått på Locoid(kortison) men kan jeg slippe så gjør jeg det:-)

Heisann ;) Har en datter på 4 mnd som har atopisk eksem... Bruker Aco miniderma som jeg kjøper på apoteket.. Hun får det også under halsen der det bli veldig rødt smører jeg med Aselli sårsalve. Kjempe fin ;) Smører hun hver dag ;) Vi snakker baby hud ;)

ALLE MØDRE SOM HAR BARN MED ATOPISK EKSEM, SE HER ;

Sønn min har vært svært plaget med atopisk eksem fra han var helt nyfødt, vi har prøvd ALT! Locobase, apobade, aderma, miniderm, A-krem, decubal.. ja masse jeg ikke husker navnet på engang!

Så fikk vi et tips fra en svensk hudspesialist ;

Grønn agrosan, kjøpes på helsekost!!

Denne begynte vi bruke da han var 5 mnd, nå er han 9, å etter vi begynte med den har han ikke hatt et eneste utbrudd!! Vært hos hudspesialisten vår her i norge, å hun sier han er "kurert", så prøv den, gi den et forsøk!

Den kan brukes mot alt, solbrenthet, få sår til å gro, avkjølende, kløe-stillende, ja alt. Er så utrolig glad for at vi kunne slutte med all kortisonen! Så prøv den, barna fortjenerdet!

Et veeldgi godt råd fra ei som "hadde" et barn med atopisk eksem! :)

Leste gjennom hele tråden nå, og syntes det var rart ingen hadde nevnt AGROSAN! Så selv ut som en liten kjøttkake som liten, og husker folk spurte om jeg hadde brannskader rundt halsen.. Agrosan er det eneste som har funka, prøv den!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...