Gå til innhold

Trenger en effektiv plan på renhold!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alt for dårlig til husarbeid, og sliter med å holde det rent og pent og ha orden, spesielt når samboeren er på sjøen. Og jeg trives IKKE med å ha det slik, skjemmes om det kommer besøk, og blir skikkelig stresset av å ha det slik.

Så nå tenkte jeg å sette opp en plan på hva som skal gjøres hver dag, og hva som skal gjøres ulike dager ellers.

Noen tips til hva jeg skal ta med?

Hva gjøres en dag i uka, hver dag osv? (hehe...høres jo heeelt håpløs ut nå da :-p)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar et rom hver dag, 6 dager i uken.

Da slår jeg sammen soverommene til ungene på en dag og har lørdagen fri.

Tar badet på søndag etter ungenes leggetid og stua på mandag. Da er helgens herjing raskt ryddet bort.

Med et rom hver dag som synes jeg det bare blir små plukk og ikke et digert rengjøringsmaraton som det føles å ta alt på en gang.

Har en ministøvsuger som jeg tar opp smådritt med ellers i uka og tar flekker når de oppstår.

Da ser det hele tiden greit ut, ikke strøkent, men bra nok.

Skrevet

Jeg har støv på hjernen, så etter ungene har lagt seg

Vasker jeg opp, støvsuger, tar ned tøy, vasker, tøy, vasker badet, rydder leker (ungene hjelper til) omtrent hver dag

Skrevet

Det finnes "noen" som sender mail hver dag om hva du skal gjøre den dagen... Det er et slags system så du rekker over alt innen så og så lang tid. Lurer på om det heter flylady eller noe

Skrevet

jeg gjør det ca sånn:

tømme søppel og kjapp rydding hver kveld i stue og kjøkken +tørke banker, se over ganga (rydder fort på badet når kveldsstellet er gjort) og sortere evt, rot som slenger.

1 dag i uka er det hovedrengjøring(den som passer best,helst torsdag da er det reint nok til helja): vaske tøy, vaske kjøkken, bad, tørke støv, skifte på sengene hver 2.uke,

Så tar jeg gulvene i oppholdsrommene en gang eller to til iløpet av uka.

viktigste for meg er å rydde litt hver dag og rydde ordentlig opp etter måltid/matlaging/lekingen osv.. mye lettere å holde det pent når man slipper skippertakene!!

Skrevet

Er vel det som er problemet, at ting ikke blir tatt å ryddet opp med en gang. Og ungene er ikke noe flinke til å rydde etter seg (men ekstremt flink til å rote).

Så her blir det skippertak, og det ønsker jeg ikke, så endringer måå skje snarest.

Skrevet

Sånn er det omtrent hos oss etter at jeg klikka på alt rotet her =P

Frokost: Rydd med en gang. Lag matpakker kvelden før, da har du faktisk tid til å rydde opp etter deg=)

Middag: vask opp det som kan vaskes opp før dere spiser middagen!

Ta av bordet rett etter middag og tørk av benker, bord, gulv.

Vask grytene osv, og tørk de MED EN GANG. Ikke la de tørke på benken feks, det samler rot!

Melkekartonger brettes i samme slengen.

Altså, prøver å gjøre sånne småting med en gang. Skal jeg på kjøkkenet og det ligger feks papirer på bordet, tar jeg det med det samme jeg reiser meg.

Når jeg kommer hjem fra jobb er det første jeg gjør, å gå på do! Da setter jeg på en vaskemaskin i samme slengen. Som jeg enten henger opp eller slenger i tørketrommelen når Iris legger seg.

Vasker mest klær i helgene, så da blir trommelen mye brukt...=/

Altså, ta med deg ting som ikke hører til rommet når du forlater rommet. Men før dette funker, må du ha et skinnende rent utgangspunkt!

Da er det mye lettere=)

Skrevet

Det der var vel mest sånn "gjør hver dag" ting..

Men her støvsuger jeg på lørdag formiddag når Iris har sovet duppen sin som regel. Vasking (stue, kjøkken og bad spesielt) skjer litt nå og da midt i uka. Klarer ikke å ha skittent gulv...

Ha en hylle til post du ikke orker å lese der og da, men som du tar feks lørdag mens frokosten inntaes =)

Støvtørking på mandag

Vask av speil og benk på bad tirsdag

Skikkelig shinings av kjøkken onsdag

Feks. Er ikke så vanskelig å sette opp en liste =) Kjøp en kalender der du skriver opp sånne ting!

Skrevet

Du må bare finne det systemet som passer best for deg.

Mitt system:

Daglig

-rydde kjøkken, kjøkkenbord, stuebord og lekene til minstejenten (hun har en egen lekekrok i stuen)

-Støvsuge/tørrmoppe

Ukentlig (helgene)

-vaske badet

-Skifte sengetøy (annenhver uke om vinteren)

Klesvask tar jeg i helgene eller oftere når jeg gidder

Eldstegutten rydder rommet hver helg

Skrevet

Tusen takk for tipsene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...