Gå til innhold

"Intimhygiene" på 2 1/2 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rart spørsmål kanskje... Datteren min sluttet med bleie på dagtid for 3-4 mnd siden. Dette var på hennes eget initiativ og har gått veldig greit. Hun sier ifra og har veldig sjelden uhell. Men hun har blitt veldig "privat". Når hun brukte bleier fikk vi alltid vasket henne godt nedentil uten problemer, men nå slipper vi nesten ikke til i det hele tatt. Hun kniper med bena og nekter. Vi tørker jo henne når hun har vært på do og så blir det en kjapp vask i dusjen, men føler ikke at det blir "grundig" nok. Noen ganger har hun også klaget på at det gjør vondt og at hun er sår i tissen, har da fått kikke og hun har vært skikkelig sår og det har også vært en del smuss i "foldene". Usikker på hvor mye jeg kan presse henne også da jeg ikke vil skape traumer. Noen som har lignende erfaringer og gode tips? Hvor nøye bør man vaske nedentil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde vel holde å bade henne hver dag? Har dere ikke badekar kan man veld bruke badebalje? :)

Skrevet

Vanskeleg det der. Jenta vår er eit par mnd yngre enn di, og slutta med bleie for nokre veker sidan. Ho er heldigvis ikkje så privat av seg enno, så eg får vaske ho. Vaskar med klut og vatn om morgonen, det er så å seie alltid litt utflod som ligg der. Ho har veldig ømfintleg hud og det skal ingen ting til før ho blir sår, så ho kan ikkje gå lenger utan lett vask.

Eg vil tru at jenter vil ha godt av å bli vaska nedentil i alle fall annankvar dag. Om du ikkje får lagt ho på rygg så kanskje ho kan gå med på å sitte med rumpa ned i vasken (med vatn oppi sjølvsagt), eller at du dusjar ho? Eg veit ikkje kor språkleg sterk jenta di er, men er det mulig å forklare at ein treng å vaske seg så ein ikkje blir sår/får vondt? Har du latt ho prøve å vaske seg sjølv? Gje ho ein lunken klut og vis ho korleis ho skal gjere det. Kanskje ho vil bli meir open for å la deg ta resten når ho har fått begynne sjølv?

Skrevet

Har bleiefri jente på 2 år og 5 mnd som har vært bleiefri i noen måneder. Vi vasker med klut om morgenen og setter henne i badebalja om kvelden. Forsåvidt akkurat som da hun brukte bleier.

Hun har foreløpig ikke protestert på å vaske seg, men dersom hun skulle begynne å protestere på det vil jeg nok for det første forklare henne vennlig og bestemt at dette må vi gjøre for å bli ren, ikke skal bli sår osv. Ville også gjort som med tannpussen, innført at jeg vasker først og så kan hun få vaske selv etterpå. Forklare og godsnakke så går det seg nok til.

Skrevet

kan ikke tru at dere driver å bader ungene deres hver dag.. kan da overhode ikke være nødvendig.. tenk på hvordan belastning det er for huden å bade hver dag.. ta vare på det naturlige fettlaget, jentene 3 år vaskes med vann og klut nedentil morgen og kvels. bader 1-2 ganger i uka... prøv å få ho tel å vaske seg selv...

Skrevet

hun eeeeelsker å bade og storkoser seg med kveldsbadet sitt. Hun har bestandig badet hver kveld og har alltid hatt ferskenhud, så jeg ser ingen problemer med det. Hun er så glad i det kveldsbadet og slapper av og koser seg sånn med det at det vil jeg ikke nekte henne. Bruker mild babysåpe i beskjeden mengde et par ganger i uka og ellers bruker jeg bare et par dråper babyolje (Neutral) i vannet.

Skrevet

En 3 åring som bare bader 1 gang i uka??? Æsj..... Unger kravler og kryper overalt og peller på alt mulig rart. De har godt av et bad annenhver dag synes jeg! Med mindre ungen har eksem eller andre hudplager, da forstår jeg at man må redusere badingen noe. Men ærlig talt, 2 bad på 14 dager er LITE for en aktiv unge synes jeg!

Skrevet

Vel, ein kan jo tørke støv av ungane etter behov og... :P

Vi prøver å begrense oss til å bade jenta ein gong i veka (vaskar underlivet ein gong i døgnet). Så sant ho ikkje akkurat rullar seg i gjørme dagleg ser eg ikkje problemet.

Vi vaskar hender og ansikt etter behov, sjølvsagt. Ein 2-3-åring svettar lite og luktar ikkje vondt så sant h*n er frisk. Det er ikkje grisete å bade eit barn berre ein gong i veka.

Så lenge både foreldre, ungane og huda trivs med det er det ingen ting i vegen for å bade dagleg heller, men mange har div. hudproblem og som derfor bør begrense bading. Jenta vår klør. Anar ikkje kvifor, ho har gjort det i godt over eit år. Testar negativt for allergiar igjen og igjen, har mjuk og fin hud, aldri tørr, ingen utslett, ingen teikn til eksem, ingen forskjell om vi brukar bomull eller ull innerst, uansett kva vaskemiddel vi vaskar tøyet i osv. Men redusert bading gir muligens bittelitt mindre kløe (til tross for at ho alltid har bada i reint vatn, utan såpe osv). Jenta ser ærlig talt ikkje noko skitnare ut no enn då ho bada dagleg...

Beklager kupping av tråden her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...