Gå til innhold

Jeg fant 1 åpnet pose kjøttkaker med Best Før dato 26/10-09 og 1 åpnet pose kjøttkaker med SISTE FORBRUKSDAG 30/11-09 i fryseren!

Anbefalte innlegg

Gjest TanSan♥3Barn+Et Lite Knøtt♥

Hadde dere villet spist de nå??

Jeg skjønner ikke,begge posene er fra Nordfjord.Erlings gode kjøttkaker står det på den ene og på den står det SISTE FORBRUKSDAG på! Og på den andre bare Nordfjord kjøttkaker.På den står det BEST FØR! Merkelig..Det er jo enten eller da!

Om jeg ikke husker feil,den Erlings gode kjøttkaker,den tror jeg lå i kjøleren på Rema,den andre lå i fryseren.

Jeg vet ikke om jeg bare skal kaste dem jeg..Holder på å avrime fryseren..Har fyllt opp en strapp full pose mat allerede som skal kastes! Er ikke helt ferdig enda..

Fortsetter under...

Jeg ville nok spist det meste du har i posen med ting du vil kaste tenker jeg. Mat i fryseren holder seg generelt i mange mnd over datomerking.

Det er gammel mat altså! F.eks kjøtt og pølser.Julepølse fra desember-08..Ha ingen stor fryser,og må ha plass til fersk mat! Det blir masse oppi der likevel,flere brød fant jeg oppi der og..Skal selvfølgelig ikke kastes! Fryseren var helt strappfull før jeg tømte den nå!

Hadde du villet spist røykelaks med SISTE FORBRUKSDAG 29/11-2008?? Høres ikke fristendes ut..

når det står BEST FØR, så kan man spise det sålenge det fortsatt smaker og lukter bra, men står det SISTE FORBRUKSDAG så skal man ikke spise maten etter den datoen. Det var noen kokker eller noe som fortalte om dette på tv her for litt siden.

En gylden regel er at all mat holder 6 mnd uavhengig siste forbruksdag eller anne dato merking, så sant du har puttet det i fryseren før datoen da.

Det meste av mat holder 12 mnd, men feks grønnsaker, ost og rent svinekjøtt, holder ikke så lenge. Dette kommer litt ann på antall kuldegrader og hvordan det er pakket osv

Annonse

Det gjelder da ikke hvis maten er fryst ned før datoen går ut. Det er det som er poenget med frryser, at man kan oppbevare mat over datostemplingen. Men den fra 2008 ville jeg ikke spist. Men har du fryst ned de kjøttkakene før de gikk ut på dato, er det overhodet ingen fare. Og bare så det er sagt: JEG er kresen på dato altså;)

Jeg tok bare og kastet kjøttkakene jeg.Måtte bare kaste det som var utgått på dato uansett,for fryseren var stappefull.Bare så vidt vi fikk igjen lokket! Har bare en liten fryser.Nå er halve fryseren borte:)).Deilig,nå kan vi begynne på nytt igjen,ha bare fersk mat oppi.Og ja,vet maten står seg litt over datoen!

Syntes det var rart at den ene kjøttkakepakken er best før dato på og den andre siste forbruksdag.Kan det være noe med at den med siste forbruksdag på er egentlig kjølevare? Mens den andre lå i fryseren? Men holder seg vel likens når det er fryst likevel vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...