Gå til innhold

har jeg, som gravid, bedre immunforsvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

føler alle rundt meg har vært syke, også datteren og samboeren min, men jeg har sluppet unna hver gang...*BANK I BORDET*

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er gravid og har vært mye mindre syk i vinter. Tror det kan komme av at jeg spiser mye sunnere, har vært flinkere til å slappe av, sover mer, har sluttet å røyke og har generelt vært flinkere til å passe på meg selv og kroppen min. Og sånt får man bedre immunforsvar og bedre helse av. Tenker jeg;)

Skrevet

jeg trodde gravide fikk dårlgigere immunforsvar jeg for å ikke støte fra seg fosteret. det er jo "fremmed" for kroppen..

Skrevet

Immunforsvaret er dårligere når du går gravid, kroppen "skrur det ned" for at det ikke skal anngripe fosteret som jo er et fremmedlegeme i kroppen..

Jeg har aldri vært så mye syk som når jeg har gått gravid, forkjølelse etter forkjølelse, bihulebetennelse, brondkitt og lungebetennelse. Du er heldig som holder deg frisk, fortsett med det ;)

Skrevet

Ja, jeg har også tenkt på dette her med immunforsvar.

Har ikke vært syk siden jeg ble gravid, hadde en periode rett før jeg ble gravid hvor jeg var syk leenge.

Nå får jeg ikke engang omgangsyke som jeg har som tradisjon å få en gang hvert år på denne tiden.

føler meg også generelt friskere :) Det er jo ganske deilig i grunn.

Skrevet

man har egentlig dårligere immunforsvar som gravid. I utg pkt vil kroppen støte fra seg et foster (derfor mange spontanaborterer, for bra immunforsvar på en måte). Men så er man laget slik at man ved en befruktning får redusert immunforsvar og derfor holder på barnet.

Men jeg og opplevde å være friskere under graviditeten enn ellers. Min teori er at kroppen ofte ikke klarer å være mye dårlig, dvs som astmatiker opplveer man å være bra i astmaen dersom man feks får en tarmsykdom som ikke er behandlet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...