Gå til innhold

tilgang til barns bankkonto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem søren har bestemt at skilte foreldre med felles foreldreansvar ikke kan opprette bankkonto til sine barn uten at den andre også får tilgang?

Jeg kan selvsagt spare i eget navn, men da er renten p.t. 0,5 % på høyrentekonto. Hvis jeg sparer i barnets navn er renten 2,4 %. Det kan fort bli litt penger av det i løpet av noen år!

Men min eks vil ikke skrive under på samtykke på at han ikke skal ha tilgang til kontoen. Jeg vil selvsagt ikke sette inn penger på en konto som han når som helst kan gå og tømme.

Dermed taper barnet mitt renteinntekter.

Hvordan er det til beste for barnet?

Hvis jeg vil ha pass til barnet, og han nekter, må han ta ut stevning hvis han absolutt ikke vil at så skal skje.

Hvis jeg vil endre barnets navn, slik at det får mitt etternavn som mellomnavn, så går det inn under "særlige grunner" i navneloven, og han kan ikke nekte.

Hvorfor er det mye vanskeligere å få en bankkonto som jeg er trygg på at han ikke kan røre?

Og hvorfor ble jeg ikke informert om dette før jeg gikk med på felles foreldreansvar?

Han var ikke akkurat overinteressert i barnet så lenge vi bodde sammen, så det er ikke umulig at jeg kunne fått foreldreansvaret alene. Men jeg tenkte at det var til barnets beste at han var involvert. Så dum jeg var... Gjett om jeg angrer!!

Og hvorfor i h****** kan han ikke bare gi samtykke? Jeg kan selvsagt gjøre det samme hvis han vil spare på egen konto til barnet.

¤%&&¤##())@£@$ Jeg blir sprø!!!!!!!!!!!!

Nå går jeg ut og måker slapset, må få ut noe frustrasjon!!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kan ikke begripe hvorfor barnefaren skulle nekte å signere på noe sånt, så lenge han selv ikke skal sette inn penger der? Han har vel skjønt det, at han ikke trenger å spare der, men kan gjøre det på en konto han selv oppretter?

Hva har han å tjene på å nekte, annet enn å plage deg? Og det er jo barnet det går utover til slutt, som får mindre rentepenger.

Lykke til, håper han tar til vettet!

Skrevet

Jeg tenker at det lureste er uansett å spare i eget navn. Det kan fort bli store summer på en slik konto og det er greit å kunne ha mulighet til å bruke litt av pengene når det kommer til store ting (som eve. konfirmasjon etc).

Og barn som har mye penger på bok vil få mindre stipent eller miste retten til stipend når tiden kommer for utdannelse.

Til sist så er det også lurt å spare i eget navn for å unngå overformynderiet.

Skrevet

Jeg håper også han tar til vettet!

Han sier stort sett nei til det meste jeg spør om :-(

Merkelig at det skal være så vanskelig å hindre andre i å disponere en bankkonto som man selv er den eneste som setter penger inn på - her er det tydeligvis noen byråkrater uten beina på jorden som har fått lov til å bestemme...

Skrevet

Jeg er klar over overformynderiet og Lånekassens regler, og har ikke tenkt å spare så mye i barnets navn at det blir et problem.

Hvis man sparer slike beløp som du hentyder i eget navn, og gir til barnet senere, vil et annet problem melde seg; nemlig forskudd på arv. Arveavgift er heller ikke noe kjekt!

Jeg vil spare et fast beløp hver måned som skal være til barnet - ikke penger jeg selv skal ha anledning til å bruke senere.

Forøvrig er det mulig for foreldre å ta ut penger fra en slik konto så lenge overformynderiet ikke er inne i bildet. Banken spør ikke hva de skal brukes til.

Det som irriterer meg er denne idiotiske regelen om at jeg ikke får lov å spare til barnet mitt uten at å være redd for at faren skal kunne ta ut pengene.

De som lager lover i dette landet har sovet i timen!

Skrevet

Hørtest veldig merkeleg ut. Eg måtte be spesifikt om at samboaren min skulle ha tilgang til kontoane...

Annonse

Skrevet

Mine foreldre ble skilt da jeg var 14 (min bror 4), og det förste vaar saakalte far gjorde etter at han flytta ut var aa tömme baade min og min brors sparekonto (baade min mor og mormor hadde satt inn penger maanedlig fra den dagen vi ble födt, saa her snakker vi store belöp!) Har aldri sett noe mer til de penga heller, i.o.m at det han gjorde ifölge banken var fullt lovlig....

Skrevet

Det er dessverre slik at de som er verger for barnet (her: deg og barnets far) skal godta alle kontoer som føres på barnet før fylte 18 år da dere begge må skatte av formuen (dvs, jeg mener dere for oppført halvparten av formuen i hver deres selvangivelse). Så det som faktisk kan skje i slike tilfeller som du er oppe i her da, er om den ene vergen som har full disposisjonsrett på kontoen kan "fylle den opp" med en stor sum, så må den andre vergen være med å skatte av den.. og det kan være at den parten allerede har en dårlig økonomi, og vil bli skattet hardere pga barns formue... F.eks. besteforeldre har ikke lenger lov å åpne konto på barn uten verges samtykke.

Ang. overformynderiet så kommer ikke de inn på månedlig kontosparing til barn... Jeg sjekket opp dette da jeg sparer barnetrygden på min datters konto hver mnd. Det blir jo fort en bra sum. Overformynderiet vil ikke ødelegge for "dine penger" men forhindre at barns gaver (store engangsbeløp) elelr arv blir forringet...

Skrevet

Du burde absolutt spare i eget navn. Jeg jobber i bank og kan dette. Hva hvis det skulle skje barnet ditt noe da? Da må du dele arven med barnefar.

Skrevet

Et barn skal ha ganske mye på konto før skattelegging av renteinntekt blir store summer. Hvis saldo er 100.000 med rente 2,4 % vil skatten utgjøre 672, som da evt. skal deles mellom foreldrene...

Med det er ikke slik at barns formue skal deles mellom foreldrene hvis de ikke bor sammen - jf. Lignings-ABC:

"Når foreldrene ikke bor sammen ved inntektsårets utgang, skal barnets formue og inntekt som hovedregel tilordnes den av foreldrene som barnet er registrert bosatt sammen med i folkeregisteret ved inntektsårets utgang, jf. sktl. § 2-14 (2) første punktum."

Dermed er ikke dette noen god grunn til denne regelen om at begge skal disponere barnets konto.

Ndg. overformynderiet, kan det godt være at noen av de som styrer med dette er "fornuftig" slik at de ikke bryr seg om bankkonto med f.eks. barnetrygd. Reglene er imidlertid slik:

"Overformynderiet plikter å forvalte midler tilhørende mindreårige, når midlene utgjør verdier på kr 75 000 eller mer. ... Arv, gave, gevinster, forsikringsutbetalinger eller andre midler i form av kontanter, innestående på bankkonto, skifteutlegg eller verdipapirer skal overlates til overformynderiets forvaltning."

Skrevet

Hvis barnet vårt dør, kan jeg love deg at jeg vil ha andre ting å tenke på enn penger :-(

Jeg ønsker å spare litt - ikke hundretusener - og vil at barnet mitt skal få best mulig rente på disse pengene.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får lov til det!

Både han og hans mor sier at han aldri vil finne på å ta ut disse pengene, men synes altså ikke det er nødvendig å formalisere det ved at han samtykker skriftlig til banken.

Ja, det gir meg jo den tryggheten jeg trenger, for han har jo aldri tidligere gjort noe han sa han ikke skulle gjøre - blæh!

Det er to ting som gjør meg forbannet i denne saken:

- at han ikke vil samtykke

- at staten har laget slike idiotiske regler

Det første kan jeg ikke gjøre mye med, selv om man skulle tro det var det enkleste.

Det andre jobber jeg med, selv om jeg neppe kommer noen vei. Men både Finans- og Barne- likestillings og inkluderingsdepartementet kan vente seg flere telefoner og brev frem til jeg treffer riktig person og får et fornuftig svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...