Tyra01 Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Gir dere vitamin D/tran til deres babyer? Helsesøster spurte om vi ga babyen tran da vi var på 6-ukerskontroll, for at han skal få i seg bl.a vitamin D. Jeg spurte om det var nødvendig da han får erstatning som inneholder vitaminer, men hun sa vi skulle gi ham uansett. Han ville ikke svelge tranen vi prøvde å gi ham, så jeg begynte å gi ham vitamin D-dråper i stedet. Men når vi så nærmere på nan-pakken nå, så ser vi jo at gjennom den får han i seg tilnærmet dagsbehovet. Og det er visst farlig om de får for mye av D-vitaminet også! Så nå vil jeg jo ikke gi ham disse dråpene i tillegg lengre. Hva gjør dere andre??
abella Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Når de får mme er behovet for vitamin D delvis dekket gjennom erstatningen. De skal allikevel ha halvparten så mye tran/vitamin-D som 'mm-babyer' for å være sikker på at dagsbehovet er dekket, dvs 2,5 ml tran (halv teskje) eller 2-3 vitamin-D dråper om dagen. Tror det skal være veldig mye for at det er 'farlig'. Vi gir en teskje tran annenhver dag (eller litt sjeldnere, blir alltid litt bråk... :-))
blomstre Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Sakset fra tråden generelle råd om mme: -------------------------------------------------------------- Det generelle rådet er at alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Rådet om bruk av tran eller vitamin D-dråper gjelder også for barn som får mme. Det er en stor fordel om mme-ernærte barn får tran, da de går glipp av langkjedede umettede fettsyrer som finnes i morsmelk. Enkelte mme merker er tilsatt fettsyrer, men de aller fleste inneholder langt fra nok! Så sjekk din forpakning. Et eksempel: - Anbefalt trandose fra 4 uker på 2,5 ml gir 0,6 g omega 3 i døgnet - Anbefalt trandose fra 6 mnd på 5 ml gir 1,2 g omega 3 i døgnet - 1 l av min mme i døgnet gav 0,13g omega 3 Dersom ditt flaskebarn ikke vil ha tran så kan det godt få d-vitamindråper. De skal ha 10 mikro gram d-vitamin pr døgn (det er det samme som det er i 1 ts tran). Sjekke hvor mye det er i den mme du bruker for å se om det er tilstrekkelig der. Ellers sier helsedirektoratet at det i Norge ikke er rapportert om barn som har fått d-vitamin-forgiftning, og at det er ikke forbundet med helsefare at barn som fullernæres på mme også gis vitamin D-dråper eller tran Se også om ernæring for flaskebarn på flaskeposten: http://www.flaskeposten.org/index.php?Itemid=46&id=23&option=com_co ntent&task=view -------------------------------------------------
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå