Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Hei på dere! Noen som har opplevd lignende som meg? Jeg holdt på å få sjokk i går da jeg var innom en vikar-lege fordi jeg var bekymret for jeg hadde ikke kjent liv i det siste. Da han skulle sjekke spør han: hvor langt er du på vei? I følge UL er jeg 23 uker på vei. Men legen målte symfyse mål på 27, så han mente jeg var i uke 30! Jeg ble helt stresset av hele greien, og kan ikke forstå at UL kan ha tatt så feil. Det er snakk om 7 uker forskjell! Men jeg hadde ganske mye på magen fra før, og i tillegg har jeg vært en del oppblåst i det siste, og det kunne ha noe å si sa han. Når jordmor målte sist målte hun fra ca trusekanten min og opp på magen, men denne legen dro trusen godt ned, og målte nedforbi trusekanten. (litt langt nede synes jeg... Men det kan være fordi han målte uten trusen, jordmor dro den ikke vekk) Normalt symfysemål for uke 23 er ca 21-23 cm. Kan flesketillegget ha så mye å si? Eller kan legen ha målt veldig feil? Ble litt fortvilet, for jeg mister jo helt kontrollen på min egen graviditet føler jeg. Jeg veier nå ca 104 kg, og var ca 99 kg da jeg ble gravid. Jeg har slitt med at jeg er en del oppblåst og føler meg veldig sprengt, spesielt når jeg har spist. Jeg håper inderlig denne legen var litt ute og kjøre, og tok både flesk og luft med i målene sine... Noen som har opplevd noe lignende?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 hei jeg tror ikke "flesketillegg " skal ha så mye å si.... jeg veide 93 da jeg ble gravid, nå veier jeg 103 og er i uke 35, har ligget på den grønne streken hele veien. når min lege måler sf mål så må man under trusekanten, det samme gjør jm... det skal måles fra midt på venusbeget ca... men ville jo tro han legen tar litt feil hvis ikke er det mer riktig å tro at han burde henvise deg til ny ul...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 "Flesketillegg" har ikke noe å si for symfysemålet. Men klart at han kan ha målt litt feil, i tillegg så er det ikke alle som ligger på den streken på skjema uten at det har noe å si hvor langt man er på vei. SKal du til JM snart igjen? Hør med henne hva hun sier, UL-terminen din stemmer nok veldig bra, men det er klart at dersom du har veldig høyt SM-mål så kan du ha en stor baby i magen. Evt kan det være at du har mye fostervann... Har du sjekket om du har svangerskapsdiabetes feks?
2+snart3 Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Jeg tror kanskje at henget/"flesketillegget" har noe å si.. Jeg er gravid med nr 3, og i begge mine forrige svangerskap, lå jeg LAAANGT over det grønne streket i S/F-kurven. Jeg var vel faktisk en bit over skjemaet.... :/ (Skal måle for første gang i morgen. Spennende!!) Første gang hadde jeg nesten ikke gravid-mage (folk så ikke at jeg var gravid når jeg var 7 1/2 mnd. på veg..), men jeg hadde "heng".. Barnet var 3,9 kg, så hun var jo ikke ekstremt stor hun heller. De skal måle fra kanten på "skambenet" symfysen, til toppen på livmoren..
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 3. mars 2010 #5 Skrevet 3. mars 2010 helt riktig at flesketillegget har noe å si! litt individuelt hvem som måler på hvor mye, men det har absolutt noe å si. de måler jo livmor utvendig, og da sier det seg selv at har du mer foran på magen enn de som er slanke til vanlig, ja da vil symfysemålene bli litt høyere. mine har ligget litt over "normalen" hele tiden.. Hvor de måler(om de drar ned trusekanten eller ikke) kommer igjen ann på legen/jordmora. Har vært hos forskjellige i svangerskapet(vært en del på sykehus pga smerter) og det er forskjellig hvor langt ned de måler fra.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Litt rart at legen mente du var kommet så langt da.. Sf-målet er jo ikke det som forteller eksakt hvor langt man har kommet. Mange faktorer spiller inn her: "sexylubb", fostervann, str på babyen, hvem som måler etc etc. Jeg ble henvist til vekstestimering på sykehuset, fordi jordmoren var litt usikker på ett av målene hun tok - og da fikk jeg vite at babyen min ligger helt på normalen. "ny" termin ble 2 dager tidligere enn ordinær ultralydtermin..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå