Gå til innhold

Spørmål ang. tannfelling..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen på 5 1/2 år har en løs fortann. Da jeg pusset tennene hans i går la jeg merke til at den var litt gråaktigere enn de andre tennene når jeg skulle sjekke ståa der inne og brukte lommelykt. Nevnte det for han at jeg trodde at den tanna er 'syk'. Men han sa ingenting. Når jeg pusset tennene hans i stad la jeg også merke til at tannkjøttet også var litt gråaktig. Jeg kommenterte da at jeg trodde kanskje tanna er 'død'. Han viste meg da at den er løs.

Så spørmålet er om dette er normalt ved vanlig tannfelling eller har han slått tanna?

Han fikk ikke sin første tann før han var 11 mnd, så jeg har liksom belaget meg på at han får sein felling.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jenta mi har mista 2 tenner nå, og nr 3 er løs. Hun er også 5 1/2, men ingen av de er grå, ei heller tannkjøttet...

Hun har trekt en fortann når hun var 3, og den ble misfarget, men den slo hun på 2årsdagen sin. Det knakk av en bit, men tannlegen sa at det fikk gå sin gang. 1 år etterpå ble det hull i den der hvor den var knekt, naturlig nok, og det var først da at den ble misfarget...

Kanskje ta en telefon til en tannlege og høre?

Skrevet

Høres ut som tannen har fått en skade....

Når tannen blir blå, grå eller gulbrun misfarging er det lurt å kontakte tannlege.

Skrevet

Er nok ikke uvanlig at tennene blir grå ved tannfelling....de skal jo bort og en ny skal komme til....tannen kan bli grå ved at nervene er døde.

Skrevet

Pga det med fargen på tannkjøtt og tann, så hadde jeg tatt kontakt med tannhelsetjenesten. hvis du ikke vet hvor, så vet de det på helsestasjonen.

Skrevet

Har han mistet noen andre tenner da?

Vanligst er det å miste de 4 fortennene nede før man mister noen oppe.

Misfarging kommer ofte i forbindelse med skade.. Kanskje har han slått den i evt bhg? Ta en tur til tannlegen du..SÅ får du vite mer sikkert

Skrevet

En liten oppdatering.

Takk for svar forresten! :)

Jeg ringte tannlegen på mandag og vi fikk komme på tirsdag. De tok røngtenbilder av han, og det viste at det måtte være en veldig gammel skade på tanna. Bare selve tanna og øverste delen av roten var igjen, resten var "spist opp". Tanna hadde også fått en infeksjon, det var det som gjorde den grå.

Tanna ble trukket, noe som ikke var så lett på en guttunge om nektet å høre og sitte rolig, og livredd for å trekke. Han fikk tanna med seg i en kiste (valgte rosa ;)).

Så lenge den neste tanna ikke har nærmet seg restene av rota, så regnet tannlegen med at det kan ta 1 til 1 1/2 år før den kommer. Jippi!.. :(

Ellers var det ingen hull og fikk beskjed om at alt så rent og pent ut. :D

Skrevet

Så bra at det det ikke var skade på tanna under ;o) men skjønner det er kjipt å vente så lenge på ny tann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...