Gå til innhold

Hvor sent kan duotesten tas?

Monique8

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Jeg mener at duotesten (ultralyden) bør tas rundt uke 12, med tanke på å se nakkefolden, som de måler i forbindelse med downs syndrom. Denne forsvinner senere, og kan således ikke måles så nøyaktig hvis du tar ultralyd senere.

Jeg hadde nok kontaktet sykehuset som du tilhører på mandag for å høre om de har glemt deg, dersom du har spurt om å få ta duotest tidligere. Jeg måtte be om dette spesielt og be min lege sende inn forespørsel til sykehuset, tror ikke alle leger er like oppmerksom på det.

Ønsker deg lykke til!

Ja tror jeg må ringe, for ser ikke ut til at det kommer noe. Jeg vet at legen har sendt inn forespørsel, for jeg sa tydelig ifra om at jeg ville ha det da han spurte.

Er så merkelig, for jeg skulle hatt innkalling til ul, for kontroll av blødning og nå et helt annet sted.

Ser ut som det meste svikter her :o) Får vel purre begge steder steder + legge til purring på ordinær ul for sikkerhets skyld :D

Som skrevet over er 13 + 6 siste frist for nakkefoldscanning. Blodprøven for duotesten taes mellom uke 8 og 11 (tror jeg), men er man for sent ute kan man heller gå for trippeltesten. Da taes blodprøven først i uke 15. Da jeg var på genetisk veiledning fikk jeg beskjed om at trippeltesten, som var for de som ventet to og de som var for sent ute til å få tatt blodprøven til duotesten.

Så du skal se du får testet deg:)

Annonse

Utdrag fra Ullevål sin side:

Duotesten kan tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet.

Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager.

Jeg tolket det som at blodprøven kan taes innen hele perioden.

Men, dette har du sikkert funnet ut av allerede :o)

Takk for svar alle sammen :)

Veldig greit å vite det om trippeltesten og da når jeg ringer på mandag.

Jeg er 13+6 på fredag, så de bør klare å skvise meg inn før det.

Mtp hvor store konsekvenser det kan få om jeg ikke får tatt testen kan jeg ikke se for meg at de skal kunne protestere heller :o)

Jeg vet jo ikke hvor i systemet svikten her ligger, men jeg så i hvert fall at legen tastet det inn da jeg var der. Og har tidligere opplevd at ting har blitt sittende fast mellom avdelinger på det sykehuset tidligere, så er vel ingen bombe om det er tilfelle.

Ring så tidlig du kan imorgen:) Feks hvis du skal på ullevål tok de genetisk veiledning kun på tirsdager da jeg var til det (et par år siden da). Regner med at du må ha veiledningen også før/i sammenheng med testene. Tror de tar hvertfall en av tingene samtidig med at du er til veiledning. Lykke til!

Takker :)

De ringte fra sykehuset idag og ga meg time på fredag.

Det viste seg at legen min var den som har feilet her. Han hadde ikke sendt henvisning til duo.test, ei heller ordinær UL og ikke til den UL som jeg skal ha for å sjekke blødningene jeg har :S Tror fyren må ha hatt en eksepsjonelt dårlig dag da jeg var inne til kontroll og han skulle sende alt dette.

Men nå ordner alt dette seg i hvert fall :)

Takk for det :)

På fredag er jeg 13+6 så det er siste frist for når de kan ta meg inn, så de hadde vel ikke noe valg der uansett hvem sin feil det var :o)

Så er det bare å krysse fingrene for at resultatet blir like bra som forrige sv.sk. Da var jeg bare 39 :D

Da har jeg tatt testen, men det kan hende de må gjøre den om til trippel-test i stedet. To av målene som ble tatt viste at jeg er 14+1, mens ett mål viste 13+4. Men 14+1 er det som stemmer ift befruktningsøyeblikket så da spørs det. Minuset med trippeltesten er at den er bare 70% sikker. Og det er ganske lavt, så da må jeg vurdere fostervannsprøve i stedet. Har vel egentlig mer panikk for den nåla enn for abortrisikoen, selv om jeg ikke liker den ene prosenten som den ligger på. Men om resultatet tilsier at de anbefaler FV nå, så tror jeg at jeg kommer til å velge det heller enn å leve med den usikkerheten et dårlig resultat vil innebære.

UL så i hvert fall bra ut. Men jm slet fælt med å få målt nakkefolden pga at navlestrengen lå rundt halsen på småtten. Lå ikke akkurat stille heller hehehe. Så bra med liv var det :D

Annonse

Hei Monique8,

Så godt å høre at du har fått tatt UL nå, og at resultatene var bra. Regner med at du ikke har fått svar på blodprøvene, i og med at du kom inn så fort etter å ha fått bestilt time. Da jeg tok duotesten (blodprøvesvarene var klare da jeg tok UL), så fikk jeg beskjed om at det viktigste var ultralyden, fordi han da kunne se med egne øyne at alt var bra med babyen, og ikke bare bruke sannsynlighetsberegningen (med tanke på det de plotter inn etter blodprøveresultatene og alder etc.). Så, dersom du har fått gode tilbakemeldinger på UL, ville i hvertfall jeg vært beroliget :-) Kjenner ikke noe til trippeltesten, men det er klart at dersom de anbefaler dette, så hadde nok jeg også gått for den.

Godt å se at lille babyen er aktiv da. Det er i hvertfall et godt tegn. Og, ennå morsommere blir det når du kjenner sparkene selv.

Ønsker deg en riktig god helg!

Takk for det coscos :)

Føler meg ganske beroliget av UL ja. Aldersdelen på blodprøven kan jo gi et dårligere inntrykk enn hva som er realiteten og.

Prøver å ha et avslappet forhold til det. Men er jo naturlig nok mer urolig i perioder. Men det er en jo vanligvis i alle svangerskap uansett hvor gammel en måtte være :o)

På KK her i Bergen så er det vanlig å ta hele pakken med duo-test samme dag, så her må en vente på resultatene av blodprøvene uansett. Men siden jeg kom inn så sent skulle jeg få svarene ASAP, spesielt mtp at uke 15 ikke er langt unna.

Til da skal jeg bare slappe av og prøve å la bildene fra ul synke inn :) Har ikke følt meg gravid i det hele tatt ennå til tross for stor mage, symptomer og tidlig UL, og følte det var ganske så uvirkelig selv når jeg lå der og så på UL idag. Men det synker vel inn etterhvert :o) Er jo vandt med fra tidligere å være skikkelig sånn superhønemor fra første stund, så føles litt sært/rart å ikke ha det slik nå.

En riktig god helg til deg og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...