Gå til innhold

Tante Grusom....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er markede for jurister i Oslo traktene nå?

Takk for svar (nei jeg har ikke PM eller PMS)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg søkte jobb for snart ett år siden, så var det en ganske hard kamp om beinet. Det var mange søkere på hver stilling. I tillegg var det endel som søkte over fra det private til det offentlige på grunn av nedgangstider.

Jeg søkte bare i det offentlige siden jeg ikke har interesse eller ønske om å jobbe i det private. Hovedgrunnen til det var arbeidstider og hardt arbeidspress som ikke er gunstig å kombinere med barn.

Jeg kjenner flere som ble ferdige med studiet rett før jul. Og det er kun en av dem som har fått jobb foreløpig, og hun hadde nesten A i snitt. Så det virker som det fortsatt er mange som søker. På min arbeidsplass lyste de ut juriststillinger i høst, og da var det nesten 900(!) søkere.

Litt vanskelig å komme med et mer spesifikt svar, da jeg ikke har fulgt særlig med på markedet. Men er det noe konkret du lurer på?

Skrevet

Jeg bryr meg i en tråd som absolutt ikke var til meg. Men min erfaring er at det er ganske så ok marked om dagen. Jeg var ferdig for snart to år siden. Jobber i det offentlige, og har fått flere tilbud i det siste, både i det offentlige og i privat sektor. Og det har vært helt uten søknad, så da vil jeg tro det er endel steder som er i beit for jurister :)

Skrevet

Ja, jeg snakket nå om nyutdannede siden jeg av en eller annen grunn tenkte at det var det HI lurte på.

Når det gjelder jurister med arbeidserfaring er situasjonen en annen. Jeg leste et sted at det er de med litt erfaring som kaprer de fleste plassene om dagen. Situasjonen har nok blitt litt verre det siste året, det er fler nyutdannede som står uten jobb nå, enn bare for et par år siden.

Vet at mange nyutdannede fra oslo søker seg ut i distriktene fordi de ikke får jobb i hovedstaden. Har hørt at det er en lignende situasjon i Bergen.

Skrevet

Sikkert litt opp og ned. De nyutdannede jeg fremdeles har kontakt med har fått jobb forholdsvis greit. Ikke alltid drømmejobben, men som de sier - jobb er jobb. Og det er utrolig hvor mye som er interessant når man begynner å jobbe med det :)

Skrevet

Takk for svar.

900 søkere??!!! Wow.. Kjenner at jeg fikk angst igjen, skal ta vivalen min og hoppe til køys. Tenkte å gjøre et lite karriere bytte om en stund... grøss... jau dau..nå får jeg i allefall ikke sove.

Skrevet

Det var ikke meningen å male et negativt bilde av tingenes tilstand. Dette er jo hvordan jeg har merket meg ting, men bare etter at kun to personer har svart på tråden så ser du at det finnes forskjellige syn. Kan godt være at jeg er litt vel negativ, uten at det kommer som et sjokk:)

Er du snart ferdig med jussen Misantrop? Hvor har du studert?

Dette går garantert bra! Og husk å ikke bli avskrekket på høye antall søkere på stillingene, det er MANGE som ikke er kvalifiserte som også søker.

På stillingen som jeg fikk tilbud om, var det over 400 søkere, og jeg fikk den uten problems. Og jeg er ikke spesielt glup...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...