Gå til innhold

Dække snær at jæi ik lizzom ass er comfy m at di qle kidsa bah henger m min sin rundt shøleskape LOL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fantastisk setning, ikke sant? ;)

Jeg forstår jo nå at jeg med mine 26 år på baken er forferdelig gammeldags når det kommer til det norske språket. Jeg klarer ikke helt å bli komfortabel (eller comfy om du vil) med at alle ord skal forkortes ned til det minimale for at man skal spare tid når man snakker/skriver, og at vi skal putte engelsk inn overalt for å virke mer spesiell.

Er jeg virkelig alene om å tenke at det norske språket er blitt forferdelig modernisert og at alt skal gjøres så enkelt? Er vi blitt så late og har det så travelt at vi ikke orker å snakke eller skrive riktig?

Skrevet

Enig med deg og skjønner ikke helt det der..

Og jeg er 22 ;)

LOL

hehe:)

Skrevet

oversettelse er påkrevd for mitt vedkommende.

snart 30 og forvirret.

Skrevet

Jeg forkorter gjerne navn i sms'er, men resten staves i hele ord. Fniser litt for meg selv når sjefen skriver "snx" i sms'er, hehe=)

Skrevet

herrefred! Lurer på hvordan det norske skriftsspråket er om 50 år!

Skrevet

skjønnte ikke hele jeg, å jeg er bare 19. hehe. er sjeldent jeg forkorter ord.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Emme, atte, hæ? Nei, jeg er nok gammeldags selv, med mine 25 år!

Jeg får forøvrig fnatt av "gamle" folk (typ 50+) som forkorter ALT i statusmeldingene sine på facebook!

Skrevet

Må ærlig innrømme at den setningen er rimelig hjemmesnekra og betyr ingenting egentlig hehe =)

Der er ikke sånn der at jeg ikke liksom asså er komfortabel me at de kule ungene bare henger sammen med kjæresten min rundt kjøleskapet *ler*

Var bare for å få frem hvor mye rart som blir skrevet av forkortelser, sh-lyd istedet for kj-lyd, et lass med zzz'er istedet for s, osv osv. Så den setningen er bare tull i bunn og grunn =)

Skrevet

Den skjønte jeg minimalt av du.. forklar den da..

Skrevet

Dække snær at jæi ik lizzom ass er comfy m at di qle kidsa bah henger m min sin rundt shøleskape LOL

=

Det er ikke sånn der at jeg ikke liksom asså er komfortabel me at de kule ungene bare henger sammen med kjæresten min rundt kjøleskapet *ler*

Altså, en fullstendig meningsløs setning, som innholder mange av de merkelige ordene jeg til stadighet hører rundt meg. Skrevet for å få frem et poeng, om hvor forandret det norske språket har blitt de siste årene.

Skrevet

De siste årene? Hadde du tatt noen grammatikkbøker og lest langt tilbake, så ser du at det er en konstant forandring. Det er ikke noe som ha skjedd de siste 10-20 årene akkurat. Blir så dumt når man skal henge seg opp i slikt og tro at det er noe nytt.

Skrevet

Dette er jo kjempeinteressant!! Språk er spennende! Og språket er stadig i endring, det har "den heldige eier av ett barn" helt rett i. Men akkurat denne retningen aner jeg ikke om vi har sett før... Uansett;språket forandrer seg hele tiden. Noen endringer kommer for å bli, andre er mer "mote" og forsvinner av seg selv.

Blir fryktelig spennende å se hva sms-språket vil gjøre med språket vårt, ja. Det samme gjelder kj-lyden som mange uttaler sj (f.eks kino).

Noen mener at vi er heldige som er midt i en språkendring. Men resultatet er det ikke sikkert vi får oppleve:-/

Jeg kjenner at jeg er litt delt i hva jeg synes. Er ikke helt komfortabel med å bruke det selv, men når det gjelder språklig utvikling synes jeg det er spennende:-)

Skrevet

Å hjelpes, her henger jeg etter skjønner jeg. Like greit, jeg synes ikke ale forkortelser og sms-språk er så pent jeg..

hilsen gammelmodig

Skrevet

Ja, språk er spennende. Jeg er en sånn person som lett kunne irritert meg over forkortelser, er nok litt konservativ av meg. Men jeg kjenner at det ikke plager meg, selv om jeg ikke forkorter selv. Det som virkelig irriterer meg er mangel på komma og punktum, dobbeltkonsonant-feil og ikke minst halve Norges problem: orddelings-feil...... Kan jo bli mye morsomt å lese, men kan det være så vanskelig da?

Skrevet

Denne retningen har vi ikke sett før? De fleste retningene har på sitt vis vært nye. De første tilfeller av sj-lyd der hvor det skulle vært kj- lyd ble registert tidlig på 60 tallet. At du sier vi er midt i en språkendring er jeg ikke enig i, for det er ikke noe som kommer og går. Den er alltid her, selv om den har perioder hvor utviklingen går raskere enn ellers.

Barn i denne tiden har et mye større vokabular enn hva som var da vi var "unge". De slurver ikke med språket, de gjør det til sitt egen. Det handler ikke om latskap, men om selvstediggjøring. Både jeg, og de fleste andre her snakket/snakker et språk våre foreldre, og slett ikke besteforeldre alltid hang/henger med på.

Sms-språket kommer ikke til å gjøre en forskjell på skriftspråket, og jeg jobber med språk på en middels stor skole, og her har vi absolutt ingen problemer med sms-språk i elevernes oppgaver. Det samme gjelder de fleste andre steder i landet, sms-språket er ikke så problematisk når det kommer til stykket som mange tror.

Skrevet

Siden du nevnte orddelingesfeil, så kan det være på sin plass å vite hva det er;)

Du tenker på sammenskriving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...