Gå til innhold

Overnatte borte fra baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor gammelt var barnet deres da dere begge foreldre sov borte fra det første gang?

Og hvem passet barnet? Sov barnevakten hos dere, eller var barnet hjemme hos barnevakten, hvem enn det måtte være..

Har lyst på litt alenetid med kjæresten min, men lurer på om barnet er for lite ennå..Men er jo eg. ingen problem, for jeg ammer ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo veldig individuelt når man føler for å gjøre det, men ungen her var 1 mnd når hun sov hos sin bestemor som kjenner henne godt, og passer henne 1 dag i uken. Ungen var der og sov bare da..

Men for all del, du må føle på dette selv. noen venter til ungen er 2 år.

Jeg ammet heller ikke, så det gjorde ganske greit for meg.

Skrevet

Jenta her var 7 mnd og overnattet hos farmoren sin som hun kjenner godt. Jeg fylte 30, og jeg var glad jeg drakk alkohol så jeg glemte det litt, hehe- for det var tøffere enn jeg trodde. Og dagen etter kunne jeg ikke vente på at noen skulle bli kjørbare så vi kunne reise og hente henne igjen. :)

Skrevet

Jeg ammer heller ikke, og vår baby var på overnatting hos sin morfar(min far altså) når h*n var 7 og en halv uke gammel. Det gikk helt fint! Jeg stoler selvfølgelig 100 % på pappa, og han storkoser seg når barnebarnet er på besøk. H*n sov som sagt hos min far, i bag'en til vognen. På den måten fikk jeg og min samboer nyte en kveld alene, samt sove til langt på dag ;)

Dersom du stoler fullt og helt på den som skal passe barnet, så vil det gå veldig fint! Jeg kvidde meg litt på å gå fra h*n, men etter en halvtime alene hjemme med min kjære, og en telefon til pappa for å forsikre meg om at alt var bra, så hadde vi en herlig kveld for oss selv :)

Skrevet

Jenta vår var 7 mnd før hun sov hos borte. Da var hun hos min søster.

Jeg ammet da, så ble ikke mye søvn på meg om hun skulle sove vekke før den tid. Fikk så utrolig melkespreng bare jeg hoppet over en amming...

Hvor gammel er babyen? Så lenge dere og babyen føler seg trygg på barnevakten så er det nok ikke noe problem:)

Skrevet

Hi her

Babyen er nå bare 3 uker gammel..

Tenker ikke å ha alenetid akkurat NÅ, men kanskje om to uker, når hun er over 1 mnd..

Men er redd for hva andre tenker hvis jeg så tidlig sover borte fra barnet..

"dårlig-mor"-stempel skal det ikke så mye til for å få

Skrevet

Babyen vår måte på overnatting hos sin farmor bare 4 uker gammel. Både mannen og jeg fikk tidenes spysjuke. Det gikk greit med babyen, hadde det bra der, men jeg lå å spydde og gråt, og følte meg som en elendig mor.

Nå er babyen 2 mnd og vi har fått tilbud om barnepass over natten, men jeg er vel blitt en "hønemor" jeg også da- selv om jeg ikke skulle bli det.

Men HI, det er ingen andre som har noe med dette, det må være noe du føler passer inn, og føler deg vel med:)

Skrevet

Førate var 1 år og 9 mnd. Vi hadde da hatt hyppigere besøk av de og vi hadde vært oftere hos dem. Vi sov der sammen første natten og så sov hun der alene en natt.

Andra var 1 år og 8 mnd.

Mannen sov der sammen med begge en natt og så sov begge ungene der andre natten.

Begge disse føstste gangene var hos mannens foreldre.

Det er alt for tidlig med overnatting når ungen bare er noen uker.

Har du lest noe om hvordan barn er og reagerer?

Kanskje på tide nå som dere er foreldre.

Skrevet

syns det er litt dårlig mor jeg da.... hvorfor må man ha alene tid etter noen få uker??

Selv er jeg firebarnsmor. Jeg har hatt elstemann som fyller 11 år nå borte tilsammen 3 netter.... bare for å sette ting i perspektiv. Mine to yngste har aldri sovet borte fra mor!! (Fødte sistemann hjemme)

Jeg tror barn ikke har godt av å sove borte jeg.

Skrevet

Ikke hør på disse hysteriske kjerringene som ikke lar ungen overnatte borte før de er over 1 år. Og det at et barn på 11 år ikke har overnattet mer enn 3 netter borte er sannelig ikke mye å skryte av, det er heller et varsku-tegn.

Så lenge barnet tar flaske og er trygg på barnevakten så er ikke dette noe problem. En bestemor eller en tante er som regel gode barnevakter. Jeg var selv barnevakt for niesen da min søster og mannen var på bryllup. Det var et satans slit med nattevåk og flasker, men det gikk så bra at. Og dessuten fikk jeg mulighet til å knytte ekstra gode tante-bånd til vesla.

Ville muligens ventet til barnet var et par mnd eldre, men dersom barnet er problemfri når det gjelder mat og soving og du har en trygg og god barnevakt i familien, så ser jeg ikke det store problemet. Du kan kanskje vurdere å kun ha barnevakt en kveld mens dere er ut, som en start.

Skrevet

Nå får du gi deg.

Har du lest noe om barn?

Skrevet

Tror barna bare har godt av å lære tidlig å sove å være borte fra foreldrene sine. Jeg har alltid vært "vant" til å overnattet hos andre familiemedlemmer. Og har bare kommet styrket ut av det.

Og det er DU som må føle deg trygg når du setter bort barnet ditt. Det er ikke noe andre skal legge seg borti. Det er godt å ha litt for seg selv også. Kjenner de som har hatt barnet på overnatting når det var 1 mnd gammel og de som så å si aldri har gjort det...Disse barna har større problemer med å sove borte fra foreldrene når det er blitt eldre.

Skrevet

Haha.. det er så mye rart folk trykker ut av seg.. det sier jeg ikke for å være frekk, men en plass går grensen ..

Har hatt barnevakt til mine barn når de var babyer også (noen de var vant til og som jeg stoler på).

Og de er begge trygge og glade barn!

Såklart skal man ikke sende bort barna sine til hvem som helst, og hele tiden.

Men at de tar skade av å være borte fra foreldrene en natt eller to iblant, er bare bullshit!

Og dessuten, samme hva dere sier, så er det lettere for en baby å sove borte enn om ungen har blitt 1 år eller to og aldri har vært vekke en natt.

Ungene mine elsker både mamman og pappan sin og koser seg hjemme, samtidig som at de synes det er kjempestas å overnatte hos andre :)

Så gjør som du føler for du, ikke hør på hysteriske mennesker som tror de er verdens beste mor bare fordi de aldri lar barna passes av noen andre.

Skrevet

Jenta mi er 1 år, og jeg har ikke sovet borte fra henne ennå, og jeg ammet bare i 1 mnd. Synes det er tidlig å sove borte etter 1 mnd, men det sier jeg ikke for at barnet tar skade av det. Jeg tenker mer på hva jeg hadde klart som mor. Jeg klarer ennå ikke tanken på å skulle overlate henne til noen andre om natten.

Føler vi får alenetid selv om vi har barn, det er tid på kveldene. Men føler du behov for en kveld og natt alene med kjæresten så gjør det! Men ikke vær for langt unna i tilfelle barnet ikke får til å sove hos andre o.l.

Skrevet

Datteren vår var åtte måneder, og hun lå hos farmoren sin. Det gikk veldig greit, og tre dager etter lå hun over hos mormor. (Det var påske og vi hadde lyst til å være litt sosiale)

Skrevet

Rundt 6 mndr gammel. Vi var på ferie hos mine foreldre, og stakk på langhelg i storby mens de passet på gullet.

Det gikk kjempe fint. Han oppførte seg eksemplarisk og sov natten gjennom.

Skrevet

Jeg syntes du er en dårlig mor om du vurderer å reise bort fra en 3!! uker gammel baby! jeg kan forstå det om det er som en sier her, at man ligger rett ut med spysjuke, må inn på sykehus eller andre dramatiske ting, men å reise bort fra babyen fordi man vil ha alenetid allerede nå????!!!! Nei vet du hva! Fy søren.

Skrevet

annie 10:34 igjen, mine to barn har jeg latt sove borte når de var rundt 9-10 mnd. DA trengte jeg litt alenetid, men ikke etter 3 uker. skjønner ikke hva folk skal med barn i denne verdenen.

Skrevet

folk er forskjellige, og jeg syns det er drøyt å kalle en nybakt mor for en dårlig mor, "bare" fordi hun vil ha alenetid. det er snakk om noen timer/en natt...

Skrevet

det er vel opp til vær enkelt, jenta mi er 6 mnd å har ikke overnattet borte uten meg enda, var ute en tur med venner i jula, da var hun til besteforeldrene, men jeg kom dit etterpå siden jeg ammet!

blir vel ikke mange mnd til hun skal få overnatte alene siden jeg har kuttet endel på ammingen å hun klarer fint å sovne uten at jeg er å pupper,bysser henne i søvn:-)

Skrevet

23:20 26.02.2010 hvorfor har ikke barn godt av å sove borte??

så lenge barnet ahr det bra å er til noen du stoler på så ser jeg ikke problemet i det, f.eks besteforeldre eller tante.. er jo bra for barnet å bli kjent med dem alene å, å ikke være hjemme med foreldrene heletiden tror jeg vartfall ikke er bra. da tror jeg de kan bli skeptiske å ligge bort når de er eldre..

foreldrene har også godt av litt alene tid fordi om de valgte å få barn vettu!

hallo, mener du serriøst at et barn på 11 år har ligget bort bare 3 netter??

Skrevet

HI sier IKKE at hun vil gjøre det nå når baby er 3 uker! Les innlegget ordentlig før dere svarer over her.

Er forøvrig helt enig i at dette må HI føle på selv. Vår pode har aldri gjort noe nummer av å overnatte hos andre, eller å være hos andre generellt. Hvis mamma og pappa er trygge og vet at dette går bra, gjør det som regel det.

Følg magefølelsen, bare at du faktisk spør om hva andre mener om dette, gjør deg til en god mor, mener jeg. Lykke til!

Skrevet

Kall meg gjerne dårlig mor, eller egoisisk, men min lille sov hos sin farmor for første gang da hun var nesten 3 uker gammel.. Jeg syns det var en veldig godt ide da jeg var veldig deprimert, og trengte tid med mannen min uten flaskekoking, nattevåkning, bæsj overalt, og veldig veldig lite søvn.. Var redd for at jeg skulle gjøre noe forferdelig, og tok da signalene tidlig nok og skaffet barnevakt. Lille var borte i ei natt, som var veldig kort, leverte seint, og hentet tidlig.. Jeg er veldig glad for at farmoren passet lille, og jeg stolte på henne..

Nå er lille passert et år, og har utallige mange ganger sovet hos sin mormor, da mormor også storkoser seg når hun har lille på besøk, og lille trives så godt der.. Aldri vært noe problem her.. Er ingen dårlig mor av den grunn.. Synd at man skal bli stemplet slik for noen netter bort, uansett alder på barn.. I mine øyne er er dårlig mor ei som ikke gir barnet mat, slår barnet, misbruker på alle mulige måter og slike ting, ikke ei som trenger en natt for seg selv..

Skjerp dere!!

Skrevet

Jeg må si at jeg synes det er lovlig tidlig å plassere bort en baby på 4-5 uker bare fordi man vil ha alenetid sammen med kjæresten.

En av konsekvensene med å sette et lite barn til verden, er at man blir mamma. Og alt det som følger med av nattevåk, gråt og pupp/flaske.

Å si at man har lyst på alenetid etter 3 uker er litt drøyt, synes jeg. Tror ikke nødvendigvis at barnet tar skade av å være borte fra mammaen en natt, jeg hadde min nevø på overnatting da han var 6 uker, han var flaskebarn og sov fra 22-09. Jeg sov ikke et sekund.

Men, denne "jeg klarer ikke gi slipp på livet uten barn, selv om det bare har gått tre uker" synes jeg er litt drøy. Livet ER annerledes når man har fått barn.

Her sov storebror hos mormor og morfar når han var 9 mnd, fra fredag til søndag. Lillebror har enda ikke sovet borte, han er 20 mnd og av den svært urolige typen. Alle er forskjellige.

Skrevet

Gjør som du føler for, HI. Her er det ingen fasitsvar. Noen føler ikke for å være borte fra barna sine før de er over året og vel så det, mens noen syns det er greit med en kveld for seg selv når barnet er noen uker.

Jeg for min del har vært borte fra barna mine mine en kveld da de var rundt 8 uker (med alle tre), og da var moren min hjemme hos oss sammen med dem den første gangen. Moren min tok ansvaret for dem om natten, selv om vi kom hjem. Vi har hatt barnevakt når vi har ønsket det med alle tre, fra de var små (selv om vi kanskje ikke akkurat har utnyttet det så mye), og barna våre er trygge barn som nå er såpass store at de gjerne vil sove over hos besteforeldre, tanter og onkler selv om vi ikke har behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...