Gå til innhold

hvordan man uttaler navn diskusjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

om jeg heter synøve/synnøve (jeg gjør ikke det, det er et fiktivt navn)

og jeg mener at det heter synøve (med langsom utalelse) og en som kommer fra et annet sted i landet sier mitt navn, som synnøve (sånn hardt/fort) og jeg da retter på denne personen og sier "jeg heter ikke det".

hvor hun mener at jeg diskriminerer folk med hennes dialekt, ved og rette på henne.

mens jeg mener at det er jeg som burde få bestemme hvordan mitt navn skal uttalles.

hvem har da rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Navnet Synnøve har jeg bare hørt uttalt på en måte, men det blir verre når det kommer til enkelte navn som begynner på eller har bokstaven E i seg: Jeg kommer fra Tromsø, og her sier vi f.eks Eirik, Eivind og Leif. På østlandet uttales disse navnene Æirik, Æivind og Læif. Hadde jeg skulle tvunget meg selv til å uttale navnene på den østlandske måten, hadde det bare blitt helt feil + at jeg hadde ledd meg ihjel hver gang jeg hadde sagt navnet. Ikke for at jeg ler av østlendinger, men fordi det høres helt lattis ut på min dialekt :-)

Skrevet

Skrives det Synøve, skal det sies med langsom y. Skrives det Synnøve, skal det uttales raskt og fort.

Det kommer kun an på skrivemåten.

Skrevet

Vi trøndere "ødelegger" jo de fleste navn. Feks ANDreas, EL(L)Isabeth, VIKtoria, SYNNøve, ANNita osv..

Akkurat med navnet Synøve/Synnøve hadde jeg nok sagt det med to n´er bestandig, da jeg føler at Synøve er dialekt for Synnøve, eller omvent.. At Synnøve er vår måte å si Synøve på..

Det bryr ikke meg å få tilsnakk om jeg uttaler navn feil, men jeg prøver å si det slik de vil ha det.

Jeg har en venninne fra østlandet som heter Maren og hadde hun bodd her hadde hun hett Maren og ikke MAArn som man sier der hun kommer fra. Men jeg kaller henner MAArn jeg, siden hun mener at hun heter det..

Skrevet

Jeg er trønder og her jeg kommer fra uttales Synøve med lang ø. Altså Synøøøve, og Synnøve uttales med trykket på N.

Har to tanter som heter henholdsvis Synøve og Synnøve:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...