Gå til innhold

holdbarhet på morsmelk 2-5 døgn i kjøleskap... Hvorfor så stor forskjell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det virker rart. Forstår ikke hvordan man skal kunne vite om melken er holdbar 2 døgn eller 5 døgn?

Fortsetter under...

Skrevet

kommer vel an på kjøleskapet det ;) JO kaldere kjøleskapet er , jo lengre holder melka:)

Skrevet

Det kommer an på alderen på barnet ditt, fordi melken har ulik sammensetning alt etter hvor gammel babyen din er. Råmelken og den tidligste melken er veldig fet, og har dermed kortere holdbarhet, fordi fettet i melken harskner. Etterhvert som ungen blir eldre blir det mindre fett, og holdbarheten øker. Frem til ca 3 mnd kan du beregne 2-3 døgn i kjøleskap, deretter øker det litt (var hvertfall det de på barsel sa til meg).

Det samme gjelder forøvrig i fryser, da er det 3-6 mnd som er det som oppgis, alt etter alder på barnet.

Skrevet

Ja, hvor kaldt skal ett kjøleskap være for at melka skal holde 5 døgn da? Og hvor i kjøleskapet skal melka stå?? Er vel ikke like kaldt i hele skapet.

Skrevet

Melka skal helst stå innerst i kjøleskapet, og det holder å ha 'normal' temperatur, dvs det som er generelt anbefalt.

Det er som nevnt helst fettinnholdet som avgjør holdbarheten.

I romtemperatur bør den ikke stå lenger enn 3 timer, i fryseskap i tilknytning til kjøleskapet ca 3 uker, og dypfryser 3-6 mnd.

Skrevet

Lilleva:

"Fettet i melken harskner" Snakker du da om det fettet som legger seg på toppen av melken? Det skjer jo med en gang melken blir kald.

Annonse

Skrevet

Ja, det fettet ja. Men det at det størkner/skiller seg, betyr ikke at det harskner. Harskne betyr når det blir dårlig, surt, smaker dårlig eller whatever- akkurat som smør som har stått for lenge og smaker pøy.

I tillegg er det jo bakterieutvikling i melk, og faren ift det er jo helst i romtemperatur.

Skrevet

Det kommer nok an på melka og på kjøleskapet. Min melk tålte ikke oppbevaring lenger enn ett døgn, da ble den sur. Jeg satte den kaldt med det samme den var pumpet, og allikevel var den ubrukelig etter ett døgn.

Skrevet

Regner med du har lest denne?

http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=29

Forøvrig ser jeg de sier 6-8 timer i romtemp, men da jeg snakket med Gro Nylander sa hun at en god generell huskeregel er 3timer-3uker-3mnd, sånn i utgangspunktet.

Det samme fikk jeg beskjed om på barsel.

Skrevet

så jeg må smake før og etter og hvis smaken er forandret kaster jeg den? smaker jo ikke fortreffelig i utgp da..

Skrevet

Nja, man bør jo smake på all babymat som har vært lagret. Men nå er det sånn at morsmelk som har vært frosset i noen tilfeller kan smake annerledes enn fersk melk, uten at det betyr at den er dårlig.

Min opptinte melk smakte litt metallaktig den da, selv etter å bare ha vært frosset i en uke eller to. Mens melken min som står i kjøleskapet i anbefalt tid smaker som den ferske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...