Gjest Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har arvet en hytte av onkelen min som døde for noen uker siden, han var barnløs og den går til meg og min søster. Så nå sitter vi her og lurer på hva vi skal gjøre; Vi har begge samboere og jeg har små barn så vi har hus og lån. Vi har helt vanlig økonomi, kanskje litt over gjennomsnittet. Jeg bekymrer meg aldri for penger hvertfall. Vi har alt vi trenger og litt til. Hytta ligger bare 1 times kjøring fra oss og veldig flott til, barnevennelig med strender og den er forholdvis ny og i god stand. Prisen på hytta er takstert til 3,8 millioner men området er veldig populært så vi kunne nok fått mer. Dvs HVIS vi selger den blir vi gjeldsfrie. Jeg må innrømme det hadde vært litt deilig, jeg drømmer om å studere igjen også ville det gitt oss mer tid til barna om jeg slapp å jobbe fullt etterhvert. Litt dratt begge veier. Bare for gøy, hva ville dere gjort?
Mammaen til Isak Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Akkurat sånn som situasjonen er nå ville jeg solgt den...altså jeg mener om det var jeg som hadde arvet altså. Men, jeg ville absolutt beholdt den om alt rundt tilsa det, altså om jeg hadde midler til å holde hytta, vedlikehold,strøm, evn utgifter osv... For det høres ut som en perle, som dere nok ville angre på å ha solgt om dere er hytteglade mennesker
erteposen + 4 Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Jeg hadde beholdt hytta, men på sikt kan en ikke eie en hytte sammen med søsken. Det går greit helt til barna blir store. Om en av dere ikke vil ta over hytta til takst en gang i framtida hadde jeg nok solgt hytta.
petite fleur Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Ut fra deres situasjon, ville jeg beholdt den. Høres helt herlig ut med egen hytte :-)
Rampongi Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Tror nok jeg hadde solgt den. Bare en ting til, hva med arveavgift? Den er sikkert høy.. håper dere finner ut hva dere vil. Utrolig snilt av onkel å gjøre dere gjeldsfrie i så fall
Joikaboll@ Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Jeg ville beholdt og leid den ut på ukesbasis.
£adybird Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Jeg hadde beholdt den uansett. Ønsker meg så en hytte vi kan reise til. Vi har ikke mye penger så vi reiser ikke mye. Det hadde vært så deilig å bare kunne sette seg i bilen for å komme seg bort litt. Hva vil søstra di? Hun kan jo evt kjøpe deg ut hvis du ikke vil ha den... Du får kanskje låne den av henne noen ganger alikevel:)
Gjest Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Søsteren min vil gjerne selge den men jeg må si jeg ønsker litt å beholde. Hun er yngre enn meg og på et litt annet sted i livet;) Den er ikke veldig fancy(på mangel av et bedre ord), men har absolutt det mest nødvendige og i veldig god stand. Er jo et supert ferie-sted for barna. Ja vi er virkelig heldige:)
Chupa chups Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Hvis dere har et spesielt forhold til hytta, dvs gode minner, og ser for dere gode stunder i fremtiden der, så behold den!! En perle av en hytte er ofte mye mer verdt enn pengene, og dere kan jo ta mange ferier der istedet for å dra på andre og dyrere ferier! Også kan dere leie den ut hvis økonomien blir trang. Jeg gruer meg som en hund til hva som vil skje med familiens sørlands-perle den dagen arv skal gjøres opp. Plassen betyr så mye for meg.
lille sprelle Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 I dagens situasjon betyr gjeldfrihet å betale mere skatt..... Hytte betyr vedlikehold da... Hadde kost meg med hytta jeg! Jeg mener hvis dere tror dere kommer til å bruke den mye da....
Musemor med tre søte små Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 Hadde beholdt det i første omgang og sett ting an. Dersom dere i den perioden bruker den mye, fortsett å ha den. Blir den brukt lite, selg, eller lei ut på ukesbasis
Fire småtroll Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Hadde absolutt beholdt hytta! En hytte ved sjøen bare en times kjøring er jo gull verd, så deilig å bare komme vekk littegranne En hytte ved sjøen er som regel veldig lett å leie ut også, så om din søster ikke vil bruke den akkurat nå kan hun tjene ekstra feriepenger på å leie den ut noen uker om sommeren.
Pirkeanonym Skrevet 26. februar 2010 #14 Skrevet 26. februar 2010 Jeg hadde aldri eid en hytte med min søster. Vi er verdens beste venner, men en hytte skal være et fristed, og når en eier sammen så kan det lett bli krangler og uenigheter. Hva med vedlikehold? Hvem som skal ha hytten når osv. Jeg hadde enten: 1. kjøpt ut søsteren min 2. Solgt og brukt pengene til å kjøpe meg en ny hytte sammen med mannen.
Nurse80 Skrevet 26. februar 2010 #15 Skrevet 26. februar 2010 Deilig med hytte da. Men hadde nok tenkt litt på hva onkelen min hadde ønsket.
melkekua™ Skrevet 26. februar 2010 #16 Skrevet 26. februar 2010 Enig med Joikaboll@ - og om dere blir uenige senere så kan dere selge.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 26. februar 2010 #17 Skrevet 26. februar 2010 Jeg hadde ikke villet eid en hytte sammen med søsteren min... Og jeg hadde vært veldig klar for å bli gjeldsfri, hehe, så jeg hadde nok solgt hvis du ikke har et spesielt forhold til den da. Hytta i familien vår, f.eks, ville jeg ikke solgt for 100 millioner engang. altfor mye minner der.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. februar 2010 #18 Skrevet 26. februar 2010 solgt den. og ventuelt kjøpt en hytte som var "min" til en langt billigere penge.
Gjest amandine Skrevet 26. februar 2010 #19 Skrevet 26. februar 2010 Chupa Chups - been there done that.. Noen andre eier nå min perle og barndomsparadis på sørlandet. Ble umulig å beholde når ting skulle deles, det er nå 5 år siden og går nesten ikke en dag uten en tanke dit. Nyt det mens du kan. Vi hadde ikke penger til å løse ut de andre og jeg måtte tenke med hodet og ikke hjertet. Men er kjempelei for at ikke mine barn får opplevelser der som jeg fikk.
Gjest Skrevet 26. februar 2010 #20 Skrevet 26. februar 2010 Var ikke så lett dette, vi er litt uenige men klarer å snakke skikkelig om det så vi sover på det i natt og treffes til middag og diskusjon i morgen. Vi er gode venner og er begge to mennesker som tar veldig ansvar så jeg hadde ikke bekymret meg for hvem som skulle tatt seg av vedlikehold ol... Det ville vært det minste problemet.
Chupa chups Skrevet 26. februar 2010 #21 Skrevet 26. februar 2010 Amandine... huff, ja, vi er nok flere som har det sånn her i landet,og jeg føler med alle. Så fine hytter som våre tidligere generasjoner hadde tilgang til, er helt uoppnåelige for de fleste av oss etterkommere, og er nå kjøpt opp av de få styrtrike familiene her til lands... Derfor sier jeg igjen...HI, behold hytta i noen år, se hvor mange fine helger og ferier dere får der, fordi dere får aldri sjansen igjen! Lykke til
Lille my ;) Skrevet 26. februar 2010 #22 Skrevet 26. februar 2010 Gratulerer med hytte! Så heldige dere har vært!! Mannnen min og broren hans arvet hytta etter faren deres og det går kjempe fint å eie sammen. Vi har laget oss en felles konto der vi har fast trekk hver mnd for vedlikehold og andre utgifter. Og en av dem har ansvar for betaling av strøm o.l. Det har alldri vært noe problem om hvem og når vi skulle bruke hytta. Eneste problemet vårt er at den ligger litt for langt unna. Det tar ca 3 timer å kjøre dit. Blir litt i lengste laget for bare en helg syns vi, da jeg ikke er ferdig på jobb før kl 15.30 om dagene. Jeg kunne godt ha tenkt meg og solgt den og fått en hytte litt nærmere, men det er uaktuet. Mannen min har alt for mange gode minner derifra og det må jeg bare respektere
Rampongi Skrevet 26. februar 2010 #23 Skrevet 26. februar 2010 Ikke sikkert dere må avgjøre det i morgen heller.. Bruk sommern der kanskje og sjekk ut hva der evn går glipp av om dere selger håper dere finner finfin løsning for dere begge! God helg!
husmus &2 Skrevet 26. februar 2010 #24 Skrevet 26. februar 2010 Dere har vel ikke muligheten til å kjøpe ut søsteren din, så dette er vel et lite dilemma hvis hun ikke vil beholde den. Det er ikke bare bare å eie hytte sammen med familie uansett hvor god tone man har. jeg har vokst opp med to hytter, en ved sjøen og en på fjellet og har alltid vært vant til å ha det å reise til, bare de siste årene har vi mistet begge over familiefeider fordi vi ikke gadd å bråke mer. Så det er ikke bare bare og det er ikke alltid lett å kjøpe hverandre ut når verdien på hytta er 10 mill som var det vårt tilfelle... Så vær sikker på at du gjør det rette, uansett hva det måtte bli!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 26. februar 2010 #25 Skrevet 26. februar 2010 Hadde ikke solgt den nei!! Skal godt gjøres å få en sånn mulighet igjen! har dere penger så dere klarer dere godt så behold for all del hytten! Går fint an å dele på en hytte. Bare å sette opp faste helger og ferier dere skal bruke den, det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå