mamma-07 Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Hei jeg hadde en missed abortion for tre uker siden fosteret døde i magen min da jeg var kommet til uke 14 i svangerskapet dette var utrolig trist og tøft å gå igjennom. Fosteret så helt velskapt ut hadde fem fingre på hver av hendene og fem tær. I begynnelsen var jeg livredd for å bli gravid igjen er fortsatt redd, men har nå tenkt å prøve en gang til håper det går bra. Det jeg lurer på er om noen her vet om jeg må vente til alt med syklys og menstruasjon er i gang igjen eller kan jeg bli gravid med en gang. Øker jeg sjansene for at dette skal skje igjen hvis jeg blir gravid etter en missed abortion. Er det noen som vet??
Schrødingerkatta Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Hei:-) Så trist at du mistet, har hatt MA selv så jeg vet hvordan du har det... Det vil nok ta noen uker før syklusen din er i gjenge igjen, tror de sier rundt en 4-6 uker. Iflg gyn jeg var hos til kontroll etter MA'en sa han at han så eggløsning men at jeg neppe ville bli gravid den syklusen pga alt av slimhinner i livmora er veldig "tynnslitt" etter en slik hendelse, så et eventuelt egg ville ikke feste seg uansett. Det ville heller komme ut som en vanlig menstruasjon. Jeg er selv av den oppfatning at kroppen ikke blir gravid før den er "klar" for det og at forholdene for graviditet er optimale. Så jeg ville sagt at det er bare å kjøre på, jeg hadde ikke noen "karantene" ihvertfall. Håper du ble litt klokere.. Ønsker deg vaffal lykke til :-) Klem fra
Katten74 Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Hei mamma-07. Trist å høre at du mistet. Jeg mistet selv 12 januar i uke 12, og det var forferdelig vondt! Dette var prøverør, og forsøk nr 3. Det min lege sier er at de anbefaler at man får en mens etter aborten før man prøver igjen. Dette for at slimhinnen i livmoren skal få bygget seg opp igjen, i tillegg til den psykiske biten som skal bearbeides. Mye sorg etter en slik opplevelse! De mener også at det kan være lettere å miste igjen hvis man blir for tidlig gravid igjen, men her er det mange erfaringer for og imot. I tillegg er det vel lettere å beregne termin hvis man har en mens etter aborten. Jeg tror uansett at kroppen er klar når den er klar, og at det er dere som må føle når det er tid for å sette igang. I følge min lege er det ikke stor sjangs for at dette skulle skje igjen. Når man har sett hjerteaktivitet etter uke ni, er det minimale sjangser for at det ikke skal gå bra, så vi har rett og slett bare vært veldig uheldig. Kroppen merker som regel mye tidligere at det er noe galt med barnet og at det blir en spontan abort. Jeg skjønner veldig godt din frykt for at noe skal gå galt neste gang, jeg har den selv! Og siden vi holder på med prøverør skal vi vente til etter påsken med en ny runde, for dette har slitt veldig på oss. Men jeg vet vi vil lykkes en gang, man må bare ha trua:-) MASSSE lykke til:-) Klem
sister wanted Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Trist at det endte med MA for deg. Vet hvordan du må ha det. Opplevde det samme i desember. Var 9 fullgåtte uker på vei. Min alder tatt i betraktning, og at vi har et sterkt ønske om et barn til, så har vi hatt sex hele denne tiden. Så i realiteten kunne jeg ha blitt gravid før TR var tilbake. Men den har ikke kommet. Før i dag, kanskje? Var hos gyn. denne uken. Han kunne se at jeg kanskje hadde hatt en dårlig eggløsning for ikke så lenge siden (hva han nå mente med det?). Har ventet 8 uker og 2 dager på TR. Som jeg altså håper nå endelig kommer. Gynekologen gav meg resept på Pergotime og sa jeg kunne ta det når jeg hadde hatt TR: Best at kroppen ordner opp selv, som han sa. Da er også sjansene for å lykkes bedre. Men dette ble et langt og uklart svar. Jeg vet vel heller ikke helt sikkert svaret på det du spør om. For oss var det ok å prøve med en gang. Men det spørs vel om det vil ende i en ny graviditet før syklusen er i orden. For meg ser det ikke slik ut..
Snusky McClusky Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Hei! Så trist at du mistet! Det er nok ekstra trist når en er over i 2. trimester og begynner å slappe av litt mer. Jeg har mistet tre ganger nå (en SA og to MA), men ikke så sent som du, heldigvis. Da jeg var til utredning traff jeg flere spesialister, og de sa at jeg burde vente til etter at mensen var tilbake. Grunnen var den samme som Katten74 nevnte; slimhinnen i livmora må få bygget seg og så under, for så å bygges opp igjen. Dette øker sjansen for at det skal gå bra ved neste svangerskap. Jeg antar at svangerskapsspesialister vet mer om dette enn den jevne lege, og derfor velger jeg å tro at det stemmer det de sier om å vente. Forhåpentligvis kommer mensen tilbake hos deg snart slik at dere kan prøve igjen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå