Gå til innhold

Hva skiller et barn med ADHD fra et aktivt barn uten ADHD..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt knotete overskrift.

Men det jeg lurer på er hvordan ser man at et barn har ADHD og hvilke tester blir brukt for å kunne sette en diagnose?

Hva kjennetegner et barn med ADHD?

Blir glad om noen tar seg tid til å lære meg litt om dette :)

Skrevet

Tester (veldig fin og oversiktelig side) :

http://www.lommelegen.no/322930/nevropsykologisk-undersokelse-ved-adhd

Barn med ADHD kan også ha adferdsproblemer på grunn av dårlig impulskontroll (f.eks aggressivitet). Utenom hyperaktiviteten medfører det ofte konsentrasjonsvansker over kort eller lang tid, dårlig hukommelse, oppmerksomhetsyk, dårlig/god evnenivå, problemer med abstrakt tenkning osv...

Skrevet

om barnet ditt har ADHD eller ber er "normalt" aktiv og ukonsentrert, kan bare legen si noe om. Det har med hyppighet, intensitet og lengde på "anfallene" å gjøre når man skal skille en unge som kanskje bare henger litt etter på å opparbeide seg konsentrasjon og har "maur" i baken og ADHD. Alle barn kan ha dårlige perioder hvor det virker som en diagnose kan være eneste svar og løsning på atferd, men for at det skal være ADHD må dette være gjennomgripende i hverdagen, altså ikke bare enkeltsituasjoner.

Og hvis man får diagnosert ADHD på barnet sitt, så husk at det ikke er INDIVIDET (barnet) som gjør hverdagen vanskelig, det er konteksten:) JObb hardt for å finne løsninger i hverdagen som gir rom til barnet å være seg selv, uten å få vansker:)

Jeg håper barnet ditt bare har "maur i rompa" og vokser det av seg, emn har han/hun ADHD/ADD så er det mye hjelp og støtte å få:) Bare ta med barnet til legen, og få en rekvisivsjon, eller snakk med BHG/skole, så dere kan få snakke med PPT:) det går veldig bra å leve med ADHD/ADD i dagens samfunn:)

Skrevet

Vel, kanskje jeg kan være litt til hjelp... Jeg har aktive barn, veeeldig aktive barn.... Jeg har en med adhd, "resten" har ikke... Det som skiller adhd-barnet fra de andre er at han har veldig problemer med konsentrasjonen og oppmerksomheten, han har dårlig impuls-kontroll og er i perioder agressiv uten "grunnlag".

De andre barna er aktive de og, men de har samtidig evnen til å kunne konsentrere seg, de kan sitte i ro og holde konsentrasjonen når de tegner, leser, leker, gjør lekser osv. De er heller ikke agressive på samme måten som broren, de blir sinte når de "har noe å bli sinte på ", hvor broren er heller mer der hvor han har dager hvor agressiviteten hans sitter utenpå.

Noe som også kjennetegnet adhd-barnet som liten (han er nå snart voksen) var at han hadde en litt "rar" måte å oppføre seg på, han reagerte ikke på smerte som andre barn, han dunket hodet i ting og var veldig fysisk i alt han gjorde (han rev egenhendig et frukttre i fillebiter på en dag!!! i en alder av 7...) Han var og er ekstremt "utadgående" og sosial, veldig glad i folk, men som liten kunne han være ganske intens, hehe.. Men dette har bare vært til hans fordel som større da han har skapt kontakt med mennesker som han vender seg til når ting blir vanskelig.

Men som sagt, dette med impulskontroll, konsentrasjonsevne, evnen til å holde oppmerksomheten oppe over tid er liksom hoved-greia, "vanlig" barn vil ikke ha vansker med dette, men det vil adhd-barn.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar og linker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...