Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 hei! jeg og min kjære har et veldig godt forhold som har vart i flere år.. vi har ei datter sammen på 15mnd,og vi venter en til i september.. sambo er veldig glad i barn,han elsker datteren sin over alt på jord,og det vises veldig godt..han går også rundt og skal holde meg på magen.. men! han sa her en dag at han villle kutte strengen etter nestemann er født, for han føler vi skal være den typiske familien på 4.. poenge er at vi er bare i 20årene begge to, så jeg vil ikke at han skal sterilisere seg når han er så ung,man vet jo aldri om man vil ha en til om noen år,iallefall når vi er så unge.. jeg vet det kan reverseres,og at det er cirka 70% sjanse for at det går senere å få barn.. men jeg har sagt at jeg heller kan ta p-stav etter fødselen,så han skal slippe å sterilisere seg.. hva ville dere sagt/gjort? takker for svar på forhånd !
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Det er ikke lett det der. Vi er i en lignende situasjon, hvor begge er i 20-årene og vi venter tredjemann. Vi er blitt enig i at han skal steriliseres. Dette fordi tre er nok for oss, det er lettere for han å gjøre det og ikke minst billigere. Hele sekvensen er over på ca 20 min, det blir kun brukt lokal bedøvelse og om vi skulle få et enormt behov for en fjerdemann, så kan det reverseres. Når jeg leste om sterilisering igår var det mindre prosentsjanse for at det gikk.. I deres situasjon ville jeg heller tatt å prøvd å overbevise han om at det beste alternativet hadde vært at jeg heller hadde brukt spiral, som har 5 års varighet eller p-stav o.l som du nevner. To barn er jo en velsignelse i seg selv, men kan jo si selv at det er mange som ønsker seg flere og føler at det er noe som mangler. Kanskje dere føler det annerledes om 10 år, når barna er store og dere enda bare er i 30-årene. Dere har masse hjelpemidler for å unngå å bli gravid, så ønsker han ikke flere så skal det ikke være en stor fare for at det skjer med de prevensjonsmidlene som er tilgjengelig. Lykke til
Idek Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Alle mennesker over 25 kan be om sterilisering, men dette er en avgjørelse en gjør når en er sikker på at en ikke ønsker flere barn, hverken nå eller i framtiden. Dette er et inngrep en tar når en er helt sikkre på at dette er det en vil..- Om den av dere som ønsker sterilisering er under 25 år må han/hun gjennom en steriliseringsnemnd.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Ja det er helt sant. Sterilisering blir ikke utført på menn/kvinner under 25. Er man usikker, så tar man ikke sterilisering. Hilsen første anonym.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Vår situasjon er den at han ikke vil ha flere, noe som er ok for meg. Jeg har spurt om han kan vurdere en sterilisering, men han vil ikke, for da mister han manndommen sin (?) Litt for klisje for meg, men ok! Jeg syns det er urettferdig at det alltid er vi jenter som må beskytte oss. Så syns han kan ta det ansvaret nå. Dessuten så er jeg så vimsete at p-piller, plaster o.l lett blir glemt, så jeg er aldri helt beskyttet uanset. Spiral, p-stav er uaktuelt! Sterilisering av meg er også uaktuelt, fordi han kan gjøre det om senere, det kan ikke jeg! Abort er aldri et alternativ! Så da får han begynne å abonnere på kondomer, hvis han vil ha seg noe her! Og skulle det skje en glipp, så sorry mac, da får han flere barn! :-)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 HI: bruk spiral Det er så og si like sikkert som sterilisering hos kvinner:) Da slipper han p sterilisere seg, og dere vil mest sannsynlig ikke få flere barn. HVis dere i tillegg bruker kondom rundt EL så vil du sikre deg enda mer:) Å gå så langt som å operer seg, det er noe man må overveie over lang lang tid, og er man ikke eldre enn i 20 årene, så vet man ALDRI hva som kan skje senere. Hva hvis dere av en eller annen grunn gjør det slutt senere, og han får seg ny kjæreste og vil ha barn med henne, hva da? Det er langt fra sikkert at han kan reversere og bli pappa igjen etter sterilisering....
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Min mann vil å sterilisere seg etter nr tre er kommet. Jeg er litt uenig, men han er fast innstilt på det. Han har satt seg helt inn i hvordan legene gjør det, og han har ikke planer om å reversere det. Han har hatt planer om det tidligere. Han er 31.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå