Gå til innhold

forovervendt/bakovervendt bilbarnestol...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 2 år og 4 mnd.

Jeg har hatt denne avtalen hos if, hvor jeg har betalt en sum i mnd og fått tilsendt nye stoler.

Problemet er at til tross for alderen, er hun altfor lang til det andre setet deres. Hun har ikke plass til beina og må sitte med bøyde knær. Dette går jo for kortere bilturer, men hun kan da ikke sitte sånn i flere timer!!

Ringte if for å få tilsendt det siste setet, fra 15-36 kg.

Sa at hun bare var 2,4 år, men for lang. Men da nektet dama å sende ut ny stol fordi hun er for liten. Hva gjør jeg?

Sa til if-dama at da måtte jeg bare kjøpe en tilsvarende stol, for dette funker ikke. "Jaja, men jeg kan ikke hjelpe deg..." var svaret.

Hvilken stol bør jeg kjøpe? Har ikke råd til dyre seter til langt over 1000 kr. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.barnesete.no/gruppe1/

her var det noen :) Var ikek så dyre, og de så sikre ut, og har gått gjennom tester. Er ikke så sikker på de med bøyle istedet for sele, men du får se ann:) disse er framovervendt mener jeg, så da slipper du at bena blir bøyd:) Og du får tak i fremovervdente seter i 9-18 kg klassen:)

Google bilseter, så kan du finne mye fint:)

Skrevet

Hun er jo egentlig for liten til framovervendt sete. Dattera mi er 107 cm lang og sitter bakovervendt i et britax multitech. Det koster rundt 3000 kr og det gjør som oftest de vanligste merkene i den type stol. Hun sitter med bøyde ben, også på lengre turer, og det er ingen problem. Legger med en link om infor om bilsikring av barn der en kan få mange tips http://www.sikringavbarnibil.blogspot.com/

Skrevet

Ringte if-dama opp igjen for å si at jeg da ville avslutte avtalen.

Da sa hun at det ene alternativet var at de sendte meg det siste setet og at avtalen løper til hun er 4. Men hun anbefalte fortsatt at jeg ventet med det til hun er 3, i og med at det ikke var noen egen sele til stolen. Må bruke selen i bilen. Jeg sa at jeg forsto det.

Og jeg gjør jo det, men ærlig talt... Hun må jo ha plass!

Nå er det sånn at jeg høyst sannsynlig flytter til øst-Sverige med henne til sommern, mens pappaen hennes fortsatt blir her i Oslo.

Så da blir det mange lange bilreiser. Annen hver uke. Pappaen hennes har en lignendes stol. Regner vel med at vi oftes kommer til å møtes på halveien -typ Göteborg. Men er jo et godt stykke fra Göteborg og hit.

Jeg kommer til å reise med tog/buss, men tar med meg setet når jeg flytter og bruker det i bilen til kjæresten min der borte.

Skrevet

Ja hun er for liten til å sitte i beltestol, også framovervendt. Hvorfor vil du gå i mot anbefalingene andre gir for at barnet ditt skal sitte tryggest mulig? Jeg forstod ikke helt hva som var problemet med setet hun har, bøyde bein? Det er helt normalt og barna har myke kropper.

Skrevet

Du MÅ bruke sete med eget belte frem til de er MINST 4 år altså!!! Bilbelte har for mye trykk ved bråstopp, og det er FARLIG! Kjøp heller et fremovervendt bilsete i riktig aldersgruppe:)

Vi har Besafe Izi comfort, det er fremovervendt med egne belter, og det er knallfint, og siden det er forovervendt kan han bruke det lenge:) Sjekk ut den linken som bel lagt ut tidligere, det er fremovervendte seter med skikkelig sikring:)

Skrevet

Det er faktisk ikke meningen at de skal sitte med beina rett ut så lenge de sitter bakovervendt. Det er jo ikke noe problem å sitte med bøyde knær og man kan uansett variere stilling på lange kjøreturer (f.eks. ha beina i skredderstilling, bena bøyd foran seg osv).

For min del er det i allefall uaktuelt å gamble med bilsikkerhet og snu de fordi de ikke vil sitte med bøyde knær. Det er anbefalt (i Sverige faktisk påbudt) at barn sitter bakovervendt så lenge som mulig (helst så lenge som 4 år eller mer), og da sier det seg selv at de eldste/lengste barna må sitte med beina bøyd.

Så her i huset hadde det vært helt uaktuelt å snu så tidlig og ikke på et par år engang, det er på ingen måte trygt for barnet.

Skrevet

Vekt er viktigere enn lengde, så om ikke din 2,5-åring har passert 15 kg gjorde IF-dama helt rett.

Bøyde knær? Så lenge hun ikke sitter med knærne rundt ørene, så har det ingenting å si. Sitter du med beina rett ut i bilen?

Hilsen mamma til en som satt forovervendt til han var nesten fire, og en som er like gammel som din og sitter helt fint bakovervendt i stolen enda lenge.

Skrevet

Framovervendte bilseter er overhodet ikke anbefalt og kan være direkte farlige. Barn skal sitte bakovervendt helt til de er store nok til å sitte i beltestol. Skremmende at du gir råd som går totalt i mot alt av sikkerhetsanbefalinger.

Skrevet

Nei jeg sitter ikke med beina rett ut. Er heller ikke det jeg mener.

Men det er ikke plass til at beina han "henge ned" mellom bilsetet og seteryggen. Og med dress og vintersko på er et ikke rom for særlig bevegelse. Klart på en lengre biltur tar man jo av dette men.

Altså sitter hun låst med knærne bøyd oppover. Får ikke til å dra setet lengre bakover. Går det er det i tilfellet så innviklet at jeg eller noen andre rundt meg forstår åssen dette skal gjøres.

Skrevet

Alle barn sitter med knærne bøyd, det er ikke meningen de skal "henge ned". Setet kan og skal ikke tas lengre bak. Det spiller ingen rolle. Eldstemann satt bakovervendt til han var 3,5, med knærne bøyd. Og ja, vi var på langturer vi - ikke noe problem. Har datteren din klaget?

Behold setet dere har en god stund til.

Skrevet

Jeg tar av dress og vintersko til og fra barnehagen, en biltur på 15 minutter. Jeg tar meg den ekstra tiden og han sitter da bakovervendt med bøyde ben men klager ikke. Han er 4 år, 106 cm og veier 20 kg. Ikke noe problem for han det.

Skrevet

Er du sikker på at det ikke er mulighet får å flytte setet lengre bakover? på vårt sete er det skinner i setet som det kan skyves fremover eller bakover mens den delen som er ned mot bilens sete står i ro.

Skrevet

Hvis du skulle være så uheldig å komme ut for en ulykke, så er det vel bedre med knekte ben enn en knekt nakke?

Hun tåler å sitte med bøyde ben!!!

Skrevet

Uansett om det kan være mulig, er disse setene som regel såpass store at det begrenser seg selv når forsetet står max langt frem. Da er det rett og slett ikke mer plass.

Spiller ingen rolle, ingen barn har vondt av å sitte med bøyde ben. De føeste barn har vel bare rimelig korte kjøreturer til hverdags uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...