Gå til innhold

Når en arbeisgiver skriver ut feriepenger, får han dem tilbake fra NAV da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurte.

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh nei.. Hva mener du egentlig??? Om det er snakk om foreldrepenger og feriepenger av disse så vil arbeidsgiver kun få tilbake for 12 eller 15 uker av permisjonen avhengig av dekningsgraden du har valg...

Skrevet

Feriepenger er en 1/12 del av lønna di ca som blir "tvangsspart" for deg slik at du får det ut i ferietiden når du ikke får vanlig lønn.

Skrevet

Hva får arbeisgiver av å betale feriepenger da?

Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet? Disse pengene har som en annen skriver arbeidsgiver spart for deg slik at du skal få penger når du har ferie... Du har med andre ord jobbet for arbeidsgiver i x antall mnd og mottatt lønn pluss at arbeidsgiver har satt av noe av lønna til feriepenger....

Skrevet

De får ingenting annet enn en fornøyd arbeidstaker.

Skrevet

På min lønn og trekkoppgaver står det: feriegrunnlag 76 000 kr, men jeg har aldri fått en så stor sum fra han, dessuten har jeg ikke jobbet mere enn 8 mnd. Jeg får kun min lønn og det er 24 000 i brutto.

Hva får han tjene på det når han skriver en så stor sum?

Skrevet

Du stiller spørsmålet ditt litt dårlig her.

Men tror jeg skjønner hva du mener.

Det er arbeidsgiver som betaler feriepenger på lønn til arbeidtakerne sine.

Det er nav som betaler feriepenger av det nav har betalt av permisjonspenger, trygd osv.

Skrevet

Feriepengegrunnlaget er ikke det du får utbetalt, men det det beregnes utifra. Som regel er det ca 12% av denne summen de fleste får, noen 10 eller 11%, kommer vel an på. Selv får jeg 12,5 % av feriepengegrunnlaget. Dvs ca 35-40000 i mitt tilfelle.

Og feriepengegrunnlaget er vel det du har fått utbetalt totalt den tiden du har jobbet (året før- altså i 2009 da).

Skrevet

Feriepengegrunnlaget er jo ikke det du får utbetalt, men det grunnlaget feriepengene beregnes av.. Av denne summen får du enten 10,4 prosent om du har 4 uker ferie, eller 12,4 % om du har tarifffestet 5 uker ferie.. Om du f.eks jobbet bare 3 mnd i fjor og tjente 76 000 kr totalt så er det det som er grunnlaget ditt for årets feriepenger og du vil få enten 10,4 eller 12,4 prosent av dette.. Husk at i feriepengegrunnlaget regnes ikke forrige års feriepenger inn så derfor vil denne summen alltid være mindre enn summen for totalt utbetalt lønn..

Skrevet

Feriepengegrunnlag er den samlete bruttolønnen din, som det skal betales ut feriepenger på i det påfølgende året. Av feriepengegrunnlaget beregnes det feriepenger, så hvis feriepengegrunnlaget ditt er 76000 så skal du (dersom du har 12% feriepenger) 9120 kr i feriepenger. Har du 10,2 prosent feriepegner skal du ha 7752 kr.

Skrevet

Det han får er å slippe straff for å ikke betale ut feriepenger. Feriepengene er jo en del av lønna di og arbeidsgiver er forpliktet til å spare dette for deg og utbetale dette i forb. med ferien din.

Det har vært tilfeller med arbeidsgivere som har underslått feriepenger og dette er selvfølgelig straffbart.

Skrevet

Når fikk du utbetalt feriepenger sist? Om dette er feriepengegrunnlaget bare for dette kalenderåret høres det ganske riktig ut ut fra lønna di, men om det er for hele perioden på 8 mnd du har jobbet der er noe feil.

Feriepengegrunnlaget er den summen feriepengene regnes ut fra, ikke det du får utbetalt i feriepenger.

Skrevet

har aldri fått feriepenger før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...