Frk Vims Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Er det sånn at enten så må man være arbeidsufør i 50% eller i 100%? Slik at det f.eks ikke er mulig å jobbe 80% og være 20% ufør? Spør ikke for min egen del, men en pliktoppfyllende mann som nærmer seg 60 som sliter med muskler og ledd så arbeidsuka blir knallhard. Har vel nesten ikke vært hjemme fra jobb en dag gjennom mange år i lederstilling, men nå begynner det å gå tungt.
digger Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Nei, slik er det ikke. Kan feks være 60% arbeidsufør.
lille sprelle Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Så vidt jeg vet er det ikke noe problem med gradert uføretrygd. Hvor lav grad man kan ha, er jeg usikker på.
Raych Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Det er ikke mulig å være ufør i 20% lenger. Dette var en mulighet tidligere, men nå er det slik at man må være minst 50% ufør. Usikker på om graden kan endres etter at man først har fått en uførepensjon. Hvis han er medlem av f eks statens pensjonskasse så kan han der får uføregrad helt ned i 5%. Det vil si at de betaler ut uførepensjonen i stedet for NAV. Kan ikke så mye om dette...
Anna-10 Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Jo det er mulig å være 20% ufør, har ei på jobben som er det:)
Frk Vims Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. februar 2010 Takker for svar. Litt delte meninger ser jeg - kan det være nye regler akkurat nå som sier minimum 50% kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå