Gjest Kira06 Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Jeg startet forsiktig med grøt til datteren min for noen uker siden (hun er litt over 5 mnd). Begynte først med maisgrøt, og gikk etterhvert over til risgrøt med banan og fersken. Hele den perioden har hun vært super sutrete, men ikke virket som om hun har hatt vondt i magen. Var nå grundig lei av at hun sutret hele tiden, og tenkte at jeg skulle kutte ut grøten for å se om det var den. Både vi og HS trodde først kanskje det var pga tenner, men ser ikke noe tegn til dem. Nå har vesla vært uten grøt i 4 dager, og vi har en helt annen jente. Men nå lurer jeg litt på hva jeg skal gi i stedet for grøt. Har hørt at most potet kan være en fin start. Er det noen her som ikke har gitt grøt i det hele tatt? Fikk beskjed av HS om at jeg gjerne kunne innføre fast føde, da hun skal ha mat hele tiden (fullammer). Takker og bukker for tips fra dere som ikke har gitt noe særlig grøt.
Rampongi Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Piraten min startet med 4mnd grøt, hipp med banan og fersken når hun var 4 mnd akkurat. Hun likte og liker den kjempegodt, men etter noe nuker fikk hun diare og varte i over 2 uker og når jeg slutta med grøten ble det mye bedre. Helsesøstern min anbefalte sinlac-grøt fra nestle. Den har jeg prøvd på to måltid nå, med bare smaksporsjon og jenta er like glad i den, men det er kanskje ikke så rart. Den er jo glutenfri og melkefri, men har vanvittige mengder sukker. Jeg fikk anbefalt her inne å kjøpe grøt fra holle fra helsekost, så det kommer jeg til å prøve. Om ikke blir det grønnsaksmos for alle penga ja Du kan godt starte med most potet ja, bland evn med mme eller mm. Avokado er også godt til småtassene. Ser at hipp feks har glass med potet og brokkolimos fra 4mnd, så du kan sikkert blande i brokkoli om du vil.
Gjest bas Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Holle grøt fra helsekosten er fin, både hirse og ris. Ellers er det mye å prøve, eks banan, mango, pære, gulrot, potet, ettehvert litt brødskive. Min erfaring er at mango, gulrot og avokado er populært og det gikk fint og fort gjennom systemet. Potet tok noen dager før den kom ut.. Hvis du ikke vil lage selv finnes det mange ulike frukt og grønnsaksmoser på glass! Kanskje tåler hun grøt bedre etter at fordøyelsessystemet er satt i gang med annen mat? Grøt er ikke favoritten her heller, gaper etter grønnsaker men ikke grøt. Derimot Holle risgrøt blandet med avokado var populær!
_Løvemamma_ Skrevet 27. februar 2010 #4 Skrevet 27. februar 2010 Kanskje barnestyrt tilvenning er noe for dere? (Også kjent som baby lead weaning eller BLW) Det skal iallefall vi prøve oss på når den tid kommer. Her kan du lese litt om det http://dinmat.aftenposten.no/layout/set/print/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Barn/La-babyen-bestemme Og ellers finner du en masse informasjon om du søker litt på nettet
Vannmann35 Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Prøv med gulrot- og potetpuré eller avocado, samt banan :-) Ikke tilsett syrlige frukter som eple, jordbær e.l. Dersom du brukte mme i grøten kan det være hun reagerte på den, da den inneholder kumelk.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 28. februar 2010 #6 Skrevet 28. februar 2010 Har du prøvd grøten som blandes med mm? Den er lettere for magen enn den som blandes med vann ettersom den inneholder melkepulver. Man anbefaler gjerne grøt som intro til fast føde både pga konsistensen og ikke minst at den inneholder jern (når barnet er ca 6mnd har de behov for å få tilført jern gjennom kosthold) Ellers ville jeg nok begynt med moste poteter (gjerne blandet med litt mm i begynnelsen). Har ikke du fått et hefte fra HS ang mat til spedbarn? Ellers finnes det flere bøker med gode oppskrifter til babymat. Selv kikket jeg på glassene i butikken om innhold i forhold til de ulike alderstrinnene, og så laget jeg selv og mikset mine egen varianter. Når det kommer til jern er brokkoli bra, det kan man begynne med relativt tidlig, men usikker på når. Du kan jo titte på glassene i butikken å se hvilken alder brokkoli blir innført. (mener å huske at HIPP har brokkoli i noen av 6mnd glassene)
Abracadabra Skrevet 28. februar 2010 #7 Skrevet 28. februar 2010 jeg leste akkurat en anbefaling om søtpotet! hvis man kan finne det hjemme i norge da? (jeg bor i Asia så jeg regner med jeg finner ;-)) dette er visst en utrolig bra første mat for baby. man kan enten dampe det, koke det, mikrøbølge det, eller bake det - alt med skallet på - så deler man i to, skraper ut innholdet, moser og gir til baby. det er utrolig næringsrikt, nesten på grensen til å være en "komplett mat"...du kan jo forsøke det! i den boken jeg leser står det at søtpotet pluss most avokado (veldig bra mht fettsyrer) og most banan kan være alt barnet trenger i tillegg til mm/mme i begynnelsen. her i korea fins ikke barnegrøt så dette blir min løsning, håper småen går med på det. lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå