Gå til innhold

Hvordan reagerer deres på banan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt litt forskjellig ang banan. Noen sier de får hard mage, noen løs og andre knip. Jeg sliter med å få i lillemor mat for tida, etter 2 mnd med grøt vil hun plutselig ikke ha..... Men banan liker hun. Hun er oftest urolig på natta da, men er usikker på om det har med bananen å gjøre eller om det er ømt i gommene og derfor hun ikke vil ha grøt som er varm. Ikke lett dette. Men det er i allefall slitsomt å plutselig skulle fullamme en jente på 7 1/2 mnd.

Hva er deres banan-erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prøvd banan to ganger, men ikke banan alene. Risgrøt med banan kasten han opp av, fruktmos med eple og banan brakk han seg av og gulpet. Dette har ikke skjedd med andre matvarer jeg har prøvd.

De fleste barn liker vel banan, men det er en tung frukt for magen. Prøv å bland den med avokado, som etter min erfaring setter fart på systemet:) Ev bland den med litt svisker hvis magen hennes tåler det.

Skrevet

Banan gir gjerne treg mage. Her har det vært medisinen mot for løs mage hver gang :-) Nå husker jeg ikke hva man anbefaler når det gjelder kiwi, men de skal vel ikke ha det egentlig når de er så må, eller? Kiwi har uansett motsatt effekt, og barna synes det er kjempegodt når de er søte og modne! Spiser hun brød da? Morsomt å spise selv, vet du :-)

Skrevet

På mini her gir banan løs mage. Jeg spurte helsesøster på kontroll, og hun sa at banan kunne gi både treg og løs mage, forskjellig fra unge til unge, noen får treg mage av banan og noen omvendt. Du får bare prøve deg fram, får hun treg mage kan du gi litt sviskemos :)

Skrevet

Har bare prøvd banan blandet med avokado, og merker ingen forskjell. Kan hende det er de gode fettsyrene i avokadoen som gjør det. Hun vil ikke ha banan alene, så vet ikke om hun hadde reagert på det.

Skrevet

Tassen her får banan stort sett hver dag og har ingen plager av det. Har noen ganger hatt litt fastere avføring, men når jeg ser at det har blitt for hardt så har han fått litt aprikosmos og vips så er ting i gang igjen :)

Skrevet

Jenta mi blir også litt hard i magen av banan, men da gir jeg henne litt sviskemos og det går veldig bra. Ellers var ikke jenta mi noe glad i grøt i det hele tatt så da ho var 7 måneder begynte vi med brød. Da ho var 8 måneder nektet ho grøt helt, så nå får ho brød og den maten vi spiser. Vil helst spise selv da;-)

Skrevet

Takk for svar. Nå har hun fått banan to dager på rad og ble treig i magen igjen. Da er det ikke tilfeldig, men bananen er synderen. Så typisk når det er nesten det eneste hun liker nå som hun er lei av grøten.... Hun har ikke villet ha frukt før, men har nå fått gnage litt på pære og melon og det var litt stas. Men mos er æsj. Liker ikke brød enda, men jeg fortsetter å prøve.

Skrevet

Vesla her liker ikke banan... Hun likte det til å begynne med, men de siste par månedene (hun er 8 nå) har hun bare spyttet den ut. Tror personlig at mye frukt kan være kraftig for magen, og gir ikke så mye av det. Noen andre matforslag, som er populære her i gården:

- Hirse- og havregrøt med Tahin og/eller mandelsmør og/ eller kokosolje + linfrøolje (alt fås kjøpt på Ultra eller Helsekosten)

- 3-kornsgrøt fra Holle med Tahin og/eller mandelsmør + linfrøolje og/eller kokosolje

- Avocadomos

- Gulrot (rå til å tygge på, eller most)

- Potetmos med litt smør

- Brød med avocadosmør eller kokosolje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...