Anicat Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Min 2 mnd gamle datter har funnet det for godt å ikke sovne før halv 4 hver natt.. har dere noen tips til å få henne til å sovne for nattaen før det? våkner i løpet av 30 min når hun sovner før..
Gjest eelis+kian Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Etter hva jeg har hørt, er det vanlig at småbabyene ikke har noen døgnrytme. Du har to løsninger: Å framskynde leggetiden sakte men sikkert, eller si at du skal legge deg klokka da og da, og sånn er det bare. Ved å fremskynde leggetiden sakte, tar du det over lang tid, og forskyver tiden med ca 15 minutter hver gang. For å sette et eksempel kan du si at hver mandag skal barnet legge seg 15 minutter tidligere enn forrige mandag. Også tar du det en uke av gangen. Hvis du skjønner? Den andre måten går ut på at du legger barnet på et tidspunkt, også "sloss" du for at hun skal sove da. Hvis hun våkner, kan du ikke ta henne ut av rommet, bare begynn på nytt. Dere må også stå opp på et fast tidspunkt hver dag. Det finnes flere metoder for å få barnet til å sovne, hysj-metoden var det som funket her. Det er hardt arbeid de første dagene, men så går det seg plutselig til. Gode kveldsrutiner er viktig uansett hvilken metode du velger, men det anbefales å vente til barnet er 3 mnd før du begynner. Før det skjønner de ikke så mye av rutiner og sånt. Rutine på dagsøvnen har også vært kjempeviktig her - hvis det blir kluss i dagsovinga blir det kluss ved leggetider. Lykke til :-)
Rampongi Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Det er vanskelig med rutiner på sånne småttiser. Piraten her i huset fikk ordentlig søvnmønster når hun kom på eget rom da hun var 4 mnd gammel. Før den tid la hun seg ikke for natta før klokka 2400. Når vi begynte å legge henne på eget rom, startet vi samtidig med å ikke ta henne opp etter siste dupp i 2200tiden. Deretter fremskynda vi ganske raskt og va nede på 1900 etter 2 uker omrtrent. Det gikk forbausende lett, men jeg regner med det var fordi piraten var klar for dette akkurat da. Hun er 5 mnd og 2 uker nå og er stuptrøtt klokka 1900 og sover til 0600 dagen etter med et måltid. Det er jo bare å begynne å ikke ta opp ungen og ikke gi opp, men det er godt mulig dere starter for tidlig..
abella Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Det var da veldig sent... :-) En del babyer snur døgnet mer eller mindre av seg selv etter en stund. Men hvis babyen din ikke har noen planer om det er det de to metodene eelis beskriver som kan brukes for å lære babyen en annen døgnrytme. Hun som har laget 'Hysj-metoden' eelis beskriver (Naphaug) mener den kan brukes på barn fra de er 8 uker, så du må nesten selv vurdere om jenta di er klar for det.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Oj, da... Huff, det hørtes ganske slitsomt ut... Men som sagt over her, babyer har en tendens til å snu døgnet etter en liten stund. Selv har jeg gjort slik med begge to at jeg passer på at de ikke sover sin lengste soveperiode på dagtid. Da vekker jeg slik at det er mat etter max 4 timer (vanlig tid mellom måltidene her er egentlig 3 timer, men sover han veldig godt lar jeg det gå 4 timer. Med storebror var tid mellom måltidene 4 timer, så med ham lot vi det gå max 5 timer...). Vet ikke om det har noe å si egentlig, men de periodene hvor vi har merket at døgnet er på vei til å snus og vi har passet på vekking og mating så har vi sluppet unna at døgnet snus helt. Er ingen ekspert, men det er iallfall den erfaringen vi har med våre 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå