Gå til innhold

Hva teller dere som et ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvilke kriterier dere har for å kunne si at barnet deres kan si et ord. Holder det at barnet gjentar ordet etter dere eller bare sier det helt tilfeldig uten å knytte det opp mot noe spesielt, eller krever dere en form for bevisst bruk av ordet?

Selv teller jeg kun ord som gutten vår bruker bevisst, altså at han spontant bruker ordet selv når han gjør en bestemt handling eller i forhold til en bestemt ting/person. Det er mange ord han kan uttale hvis jeg sier dem først, altså at han hermer etter meg, eller ord han kan si mens han leker, men uten at de hører til det han leker med, men da er det etter min mening ikke et ord han faktisk forstår betydningen av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner det bare som et ord hvis hun bruker det bevisst ja- altså at hun peker på den aktuelle tingen eller vi snakker om den. Det er også helt tydelig at ordet er bevisst, selv om det på langt nær er fullstendig eller korrekt uttalt; for hun bruker det samme "ordet" gang på gang når vi peker/ snakker om det. Herme etter meg gjør hun så og si aldri, så akkurat det er ikke noe problem her i gården=)

Skrevet

Det må være tydelig hva de mener, men de kan godt snuble litt i uttalen (f.eks. putte en bokstav feil, ikke si r osv).

Skrevet

Her lager han snuselyder hver gang han ser en blomst. Både abstrakt tegna blomster i bøker, de han ser på tv, og de som faktisk står i vinduskarmen. Snusnusnus. Det er jo ikke et ord i klassisk betydning, men viser meg mer hva han faktisk kan og har lært, enn mammamammamammma som mange babyer sier uten åpenbar betydning.

Så ja. Det må være bevisst.

Skrevet

Jeg regner faktisk dæ, ma og me som ord:-)

Hun peker og sier dæ, som der.

Når hun er sulten eller spiser sier hun ma og mener definitivt mat.

Dersom det foreksempel er tomt for mat eller drikke sier hun me og vifter med koppen eller tallerknen.

Hun vinker og sier haje.

Ergo vil jeg si at lyder som brukes bevisst og gjentas telles som ord.

Skrevet

Ja, den er jeg enig i- ordene trenger absolutt ikke være fullstendige så lenge de er bevisste og gjentas fra uke til uke. Flisa har forresten også en del "tegnspråk" som hun bruker bevisst istedet for ord; f.eks blåser hun (betyr stearinlys) og veiver med hånda som en pendel og sier tsjikk-tsjikk (betyr klokke).

Skrevet

Ja, jeg er enig i at lyder eller feil uttalte ord også teller. Poenget er vel at barnet sier det samme hver gang og tydelig også mener det samme.

Skrevet

Jeg teller også lyder som ikke helt ligner riktige ord.

Etterhvert så utvikler lydene seg og blir mer og mer like forståelige ord.

Skrevet

Her er det også gutten dårlig på herming. Fint at han ikke er den eneste :)

Skrevet

Gutten min hermer IKKE... teller vel egentlig ikke ord. Men jeg definerer jo til en vis grad hva han kan si...

Men når han bruker et ord for det det betyr "regner" jeg det som et ord, selvom uttalen ikke er korrekt. Han sier f.eks. "bamt" i stedenfor "varmt", men han bruker det helt korrekt slik som når han spiser og konstaterer at maten er varm. Men når han sa "mer" til ALT regnet jeg dette mer som en lyd enn et ord...

Skrevet

Så lenge hun mener banan, spiller det ingen rolle at hun sier bapka - det er banan hun mener - og det er et ord (",)

Hun er likevel veldig flink til å herme - og hvis jeg sier kokos kan hun gjenta det helt uten problemer, men hun aner jo ikke hva det er (",), så det regnes ikke som ord.

Vi teller heller ikke ord vi da(",)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...