Gå til innhold

Går dere som ammer masse ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på om det er flere som raser ned i vekt når de ammer?

Har jo hørt at man ikke skal slanke seg når man ammer pga giftstoffer som kan komme i melken. Men det samme gjelder vel også hvis man går ned i vekt uten å slanke seg?

Jeg veide MASSE når jeg var gravid (og i perioden før*s*). Dagen før jeg fødte veide jeg 93 kg, og nå fem mnd etter er jeg nede på 68 kg. Jeg har absolutt ikke slanket meg, og spiser akkurat som før, men kiloene bare raser av. Jeg har fullammet hele perioden.

Er det noen som opplever det samme, og vet om det kan være skadelig for melken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme nå. Veide 54 når jeg ble gravid, gikk opp til 73, nå 8 måneder etter er jeg 48kg! Kjenner det skikkelig på kroppen, spiser normalt, men det tar nok på å amme og være i farta hele tiden. Vesla får mm kun på kveld, natt og morgen nå, vurderer å avvenne henne nå pga helsa mi. Ikke bestandig hun vil ha så mye nå, så føler det uansett er tia for det.

Vet ikke noe om giftstoffer osv, men de får jo de næringstoffene vi spiser på en dag da i så fall, så oss det går verst ut over ville jeg tro. Går jo ikke en dag uten at man spiser noe, så helt tomt vil det vil ikke bli. ;) Men vi selv blir jo slitne og energiløse i en travel og viktig tid i livet.

Skrevet

uff, nei jeg gikk opp var så vanvittig sulten hele tiden... Jeg gikk opp 10 kg i svangerskapet og veide 68 kg ved fødselen. To uker etter fødselen veide jeg 61 kg... nå veier jeg 65... Men har akkurat sluttet å amme nå (av andre grunnen).

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg har enda et par kilo igjen til startvekta, men jeg er tynnere enn før jeg ble gravid. De gamle buksene mine begynner å bli litt for store i livet, og både ribben, hoftekam og krageben stikker ut som hos en anorektiker. De "ekstra" kiloene sitter nok i puppene, for de er ENORME. Jeg går ned i vekt enda, gutten er 4,5 mnd. Håper det stopper snart.

Jeg har også tenkt på dette med giftstoffer, men hva skal man gjøre da? Jeg spiser sjokolade nesten hver dag (i tillegg til frokost, middag og kvelds), så jeg føler ikke at jeg kan tyne i meg flere kalorier nå...

Skrevet

Nei absolutt ikke. Fikk tilbake normalvekta mi ca 1 mnd etter fødsel (65kg) og der ligger jeg fortsatt nå etter 4 mnd. Men jeg merker apetitten er STOR da, er sulten hele tiden, og melkesjokolade er like himmelsk som den alltid har vert ;)

Skrevet

Det er akkurat 4 mnd etter fødsel, og jeg har gått ned 19 kg, har 1 kg igjen til da jeg ble gravid. Jeg føler også at det sitter mye vekt i puppene, og mage/hofte, for buksene mine henger i rumpa og er slakke i lårene, men jeg regner med at det ikke er farlig når det er så normalt? Jeg spiser relativt mye føler jeg...

Skrevet

Jeg har også lest dette med miljøgifter i melka om man går ned i vekt, dette er fordi morsmelk produksjonen tærer på fettlaget man har i kroppen. Dette fettlaget har man jo spart på en stund så det er nok litt "rusk og rask" der, spurte legen min om dette siden jeg også har blitt tynn og fæl i det siste, hun sa det beste og sunneste var og amme om man kunne uansett, men at jeg skulle prøve å spise litt mere, så her sitter jeg å prøver å trøkke i meg alt jeg kommer over av sunne økologiske produkter for og forhindre at lille får i seg all dritten jeg har samlet på oppigjennom tidene, men det er sannelig ikke lett... nesten så jeg ønsker med tilbake til de tider jeg var høygravid og følte meg som en flodhest :P Skulle ønske noen hadde fortalt meg om dette litt før sånn at jeg kunne "ladet" opp kroppen med masse sundt fett, men fra nå av skal denne jenta bare spise masse fisk og brokkoli! hehe... nestemann skal få primamelk det er sikkert..

Skrevet

Nei, jeg har gått opp i vekt, men jeg har spiser som en hest. Spiser sikkert mer enn 2 voksne mannfolk tilsammen + sjokolade hver dag. Kan ikke vente noe annet da :P

Skrevet

heldig du, å babyen din (; hadde aldri trodd jeg skulle få dette problemet, hehe,vanligvis er det jo omvendt!

Skrevet

Vestlandsfanden: Samme her! Gikk ned alt jeg hadde gått opp de to første ukene etter fødselen. Hadde null matlyst. Men så kom den tilbake og nå er jeg sulten hele tiden.. så jeg har gått opp igjen, og har igjen ca 6 kg til før-gravid-vekt. Jeg må virkelig skjerpe meg med sjokoladespisinga mi.. Kan umulig være bra for meg eller Snuppis, men det er jo så godt..

Skrevet

Et tips er å bruke masse fløte, smør og rømme (seter rømme) i maten du lager til deg selv. Kok deg havregrynsgrøt på litt vann og fløte til eksempel ;) Dette gjør jeg i allefall, og det er kjempegodt! Ellers så hvet jeg om flere som tar proteinshake i tillegg, noe de har hatt svært fornøyde med.

Skrevet

Her er ståa som følger: Pupper - noe større enn normalt. Mage - fremdeles diger da den nekter å trekke seg sammen etter fødselen (over 3 mnd nå). Resten tror jeg er stort sett som før jeg ble gravid. Har ingen badevekt, så vet ikke hvordan det ligger an med kiloene. Spiser så sunt som aldri før (for å få optimal melk), men har jo en glupsk apetitt for tiden, da :-) Føler ikke at kiloene renner av, men bare magen krymper sammen skal jeg ikke klage.

Skrevet

Vekta har stagnert nå på ganske nøyaktig samme vekt som før jeg ble gravid. Er nok litt tynnere for puppene er jo betraktelig større:D

Kunne godt tenke meg å gå ned litt til, men prøver å ha de par tre kiloene som buffer sånn om jeg blir dårlig eller noe. Prøver å spise sunn mat til vanlig, men har siden jul måtte kjøre på med litt ekstra sjokolade/sjokolademelk ol. for å ikke rase nedover i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...