Lykkelioggla Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg er 2.gangs og har til min store forskrekkelse sett av vi ikke skal spise myke oster? I mitt forrige svangerskap husker jeg at jeg alltid lette etter myke oster som var pasteurisert. Så det har jeg gjort denne gangen og ,både brie og alle andre deilige oster. Burde jeg ikke ha gjort det? Bør jeg foreta meg noe nå? Eller er dette med pasteuriserte myke oster kun hysteri? Noen som vet?
Nikki 75 Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har valgt å forholde meg til myndighetens råd om kosthold under graviditeten. De finner man på http://matportalen.no/Emner/Gravide Der står det at: "Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden."
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Hysteri eller ikke - jeg tar iallefall ikke sjansen...skal klare meg fint uten camembert og brie - som jeg elsker - disse månedene...Blåmuggost er ikke problem for meg heldigvis Gräddost og kremoster får gjøre nytten så lenge
WPW Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 kan man spise ostene hvis man smelter de i ovnen?
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Åååååhhhh jeg vet ikke.....men det er jo sååå nydelig!!! Fikk selvfølgelig skikkelig lyst på det nå! Er kanskje tryggere når det er varmebehandlet...? Vet fortsatt ikke om jeg tør ta sjansen *sukk*
Nikki 75 Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Ja, varmebehandling tar knekken på de skumle bakteriene.
*Nøtta* Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 *dytt* og hva med den myke krydderosten i fikantet pakke? Den er laget av pasturisert melk..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Den spiser jeg nesten daglig, så håper da det:p Spiste den forrige gang også, for den er da ikke en moden bløtost..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 graddosten altså=)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 Både krydderost og gräddost er trygt. De er laget av pasteurisert melk og er "friskmeldt". Det er upasteuriserte som kan være farlige... UNNTAK: brie og camembert som på tross av pasteurisert melk KAN inneholde listeria... + alle de blå.
*Nøtta* Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Og dette er du heeelt sikker på ikke sant?
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 26. februar 2010 #13 Skrevet 26. februar 2010 JA Det er jeg! Men du - ta og sjekk inne på matportalen sine sider. Er en direkte link dit fra babyverden.no - der står sikkert ALT du lurer på om mat... Min største sorg er fenalår som jeg bare elsker... Det står at det kan skjæres opp og fryses - for deretter å spises trygt...men har ikke kommet så langt jeg. Er sikker på at jeg sprekker om jeg tar det fram...
*Nøtta* Skrevet 26. februar 2010 #14 Skrevet 26. februar 2010 Åja! Fenalår og potetsalat! Yummi!!! <3 *snike litt i skapene,ble sulten jeg nå*
WPW Skrevet 27. februar 2010 #15 Skrevet 27. februar 2010 Nam nam, i går kveld stekte jeg speltkjeks med Tine brie inni ovnen, og så hadde jeg på bittelitt honning før jeg spiste det. Herrlig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå