Gå til innhold

Off, burde ikke klage, men tror jeg trenger litt hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 3 mnd.. Hun har av og til perioder der hun sover mye, og der hun sover lite.. Men når hun er våken, så er hun blid og prater mye i 30-45 min, men så er hun sur og grinete.. Hun vil av og til bli bysset og bært på, men av og til vil hun bare ligge i vippestolen sin, eller i vognen sin.. Å få hun til å sovne, er til tider VELDIG vanskelig, da hun er blitt overtrøtt.. Men når hun er trøtt, så får jeg ikke henne til å sove da heller.. Eller hun kan sovne, men legger jeg henne fra meg, så våkner hun etter 10 min.. Og hun må sovne til enten pupp eller byssing.. Hun sover hele natten, og sover en del på dagtid.. Hehe, vart veldig rotete dette her, spm er vel heller om hvordan jeg får henne til å sovne når hun er trøtt, før hun blir overtrøtt, og hvordan jeg får henne til å finne søvnen selv.. Har dere noen råd?

Hilsen en veldig lykkelig, men litt frustrert mamma..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som en veldig vanlig baby ;o)

Hvis du ikke allerede gjør det, så la henne sovne der hun er om dagen. Dvs at hvis hun sitter i vippestolen, trenger du ikke ta henne ut fordi om hun virker trøtt. Blir hun grinete på dagen, foreslår jeg at du går en tur eller tar inn vogna og skyver den fram og tilbake til hun sovner. Det er litt slitsomt, men veldig greit på den måten at hvis du ikke stopper før hun har falt i dyp søvn, slipper du å legge henne fra deg etterpå - og da er sjansene for at hun ikke våkner igjen mye større.

Det at hun sover hele natten er jo fantastisk. Da er det ikke sikkert hun trenger mer enn de duppene hun får på dagen. Mange babyer blir rastløse og sure om kvelden uansett. Det er akkurat som om de har for mye ubrukt energi i kroppen. Når eldstejenta vår ble sånn, brukte mannen min å putte henne i bæreselen for så å sette på Salsamusikk på full guffe og danse seg svett. Det likte hun kjempegodt

Vi hadde vogge til våre barn da de var så små - kjempe-effektivt! Men et par tips for å venne henne til å sovne alene:

- byss henne så hun nesten sovner

- legg henne ned og "rugg" på henne (ta tak på rompa og "vink" litt forsiktig med hånda fra side til side)

- gråter hun, kan du ta henne opp igjen og trøste, men prøv det samme igjen.

- etter noen dager vil hun være vant til å "rugges" i søvn. da fortsetter du, slik at du "rugger" henne til hun nesten sovner, før du slutter, men beholder handa di på ryggen hennes til hun har sovnet.

- etter noen dager med det, trenger du antageligvis bare å holde handa di på ryggen hennes en stund før hun sovner. Da kan du prøve å ta den bort like før hun sovner.

Skjønner du tegninga?

Men går det ikke, ville jeg akseptert at jeg hadde en "kvelds-urolig" baby og gått for trille-metoden. Jeg har stått mang en sen kveld med vogna på stuegulvet, kan jeg fortelle deg! Men så tar det også slutt en dag ;o)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...