Lille_bie Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg er 16+0 idag. Har siden uke 12 hatt mye kynnere. De er kraftige. Hadde mye kynnere når jeg gikk med gutten var også, men ikke så tidlig som dette. Nå denne uka er de tatt seg opp. Litt mageknip-følelse når de kommer. Har vært sykemeldt en uke pga blødning, skal tilbake på jobb mandag. Har jo tatt det rolig pga blødningen. Idag har jeg prøvd meg litt fram og vært i mer aktivitet. Og resultatet er masse kynnere. Noen med erfaringer. Kan dette være farlig/skummelt? Synes hvertfall det er litt skummelt jeg. De varer en god stund også. Kommer gjerne i puljer F eks mange i løpet av en times tid. Håper noen har noen råd!
Ungmammamia Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Vet hvordan du har det. Har hatt mange og kraftige kynnere i flere mnd nå. moren min var helt lik. Kan gjerne ha 30-40 stk i løpet av noen timer.. Blir sliten av det. Men det er ikke noe farlig! Men som du kanskje har lest i andre innlegg jeg har skrevet så ble jeg plutselig dårlig/uvel... Les " urinveisinfeksjon kan føre til premature rier"!!!!! ( så lenge kynnerene ikke fører noe mere med seg er det ikke noe farlig selv om du har mye av det. )
Corneliuss Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Det sier ikke legen min? Om det blir veldig mye kynnere eller vonde kynner så skal man ta det mer med ro. Ble sykemeldt pga det i forrige svangerskap. Og en vennine av meg likeså ettersom hun hadde mye nedtrykksfølelse og høyt antall kynnere (har en annen lege enn meg). Legen min sier at det er kroppen som sier fra om at den er stresset, og at det i værste fall kan føre til prematur fødsel. Siden den som skrev innlegget har forkortet livmorhals i tilegg så ville jeg ha tatt det på alvor og sjekket det. Men som du skriver er ikke kynnere i seg selv farlig. Det er noe alle har og er kroppens måte å trene seg opp til fødselen. Så det er ikke det faktum at man har kynnere som er problemet men heller "kynnernes karakter".
Ungmammamia Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Det er stor forskjell på MYE kynnere og VONDE kynnere. Mye kynnere er ikke farlig, men hvis det er noe annet i tillegg så kan det føre til premature rier. Jeg får ikke kynnere i sammenheng med at jkeg er stresset eller jobber hard, beveger meg eller lignende. Jeg får det gjerne på kvelden hvis jeg ligger på sofaen.. men med en gang jeg ble uvel og fikk " mensensmerter skjønte jeg at noe ikke stemte.. Les " urinveisinfeksjon kan føre til premature rier"...
<3 prins nr2 Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Jeg er nå i uke 23+0. Siden uke 16 har jeg hatt mye kynnere, spesielt når jeg er på jobb. Den siste uken har jeg også hatt mye mensensmerter gjennom hele dagen. Skal til jordmor like over helgen og blir da å ta dette opp med henne. Hadde ikke noe kynnere eller mensensmerter i mitt forige svangerkap så er derfor litt bekymret ang dette....
Corneliuss Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Hei Ung Mammamia. Jeg er ikke noe lege, og klart det er forskjell på mye og vonde. Men i forrige svangerskap ble jeg faktisk sykemeldt pga at jeg hadde så mye kynnere på slutten (ikke meg som ba om det, men lege ba meg holde meg i ro og sykemeldte meg). Kynnerne mine var ikke vonde i siste svangerskap. Det kommer sikkert ann på omstendighetene men både mye og/ eller vonde kynnere kan føre til at man skal ta det mere med ro. Men heldigvis som du skriver så er kynnere som regel bare bra (trener opp livmoren - jeg hadde også en rask fødsel sist. Kanskje pga at jeg hadde hatt mye kynnere som gjorde at livmoren var sterk). Uansett, poenget mitt var egentlig som følger: det er nok lurt å lytte til kroppen. Blir det veldig mye eller vonde kynnere kan det hende at kroppen er litt mer stresset enn den bør. Det kjenner sikkert den enkelte på selv (vi har litt ulikt utgangspunkt som feks en forkortet livmorhals). Er ikke noe morro med en baby som kommer før tiden.
SpongeBob Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Kan være verdt å sjekke med jordmor/lege på kontroll uansett - jeg fikk veldig mye kynnere mellom uke 12 og 16 var det vel, og måtte rett og slett sette ned tempoet. Det var ikke veldig vondt, mer ubehagelig og jeg ble litt skremt siden en nabo nettopp hadde blitt sykemeldt pga kynnere i uke 20. Her fungerte det i alle fall med hvile, unngår løft og annet som jeg vet framprovoserer det og prøver å være flink og lytte til kroppen...
Chisme Skrevet 27. februar 2010 #8 Skrevet 27. februar 2010 hadde kynnere tidlig her også, men tenkte ikke noe over d, trodde d bare var noe helt naturlig som ikke var noe farlig pga da jeg spurte lege og jm om d så trodde de ikke at d var d pga var så tidlig... var nok omtrent der du er nå jeg starta, men er ikke sikker... tenkte som sagt ikke noe over d pga d de sa... men d jeg merka meg var at jeg begynte å få masse vondt i magen fra uke ca 16-17 eller noe sånt... måtte etterhvert sykemeldes 50% for d blei etterhvert tydlig at d var stressrelatert... hjalp veldig me bare 50% også.. så kom d en hel haug andre plager og merka meg godt at jeg hadde noen vonde kynnere, heldigvis så har jeg fått slappe av greit nå me sjukemld og er ikke så plaga nå. hjalp masse (er nå 100% sjukemeldt)...!! både jm, lege og jeg blant anna syns at jeg bare må slappe av nå og bare ta d jeg må, minst mulig stress og press ... må nok d resten av tida eller så kommer d igjen... søskenbarne mitt starta me d tidlig ho også og blei sjukemeldt pga d... d var visst ikke så dumt for ho fikk i tillegg blødning og fødte for tidlig... jeg vil ikke være stabeis å dra på jobben når jeg VET at jeg ikke tåler stress i hvert fall og risikere å miste lillegullet mitt eller føde for tidlig... er nå i uke 32 forresten, sniker fra 3. trimester...! anbefaler deg på d sterkeste og dra t lege og høre etter sjukemld, i hvert fall 50% og se åssen d går da..! hvis du har mange vonde kynnere, ofte så risikerer du nemlig å få forkortet livmorhals og MÅ ligge ned HELE tida og d er i hvert fall ikke noe bedre..! ønsker deg lykke til og håper du får sjukemld og føler deg bedre, MED GOD SAMVITTIGHET:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå