Gå til innhold

Trenger oppskrifter på glutenfrie middager!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere det? eller finnes det en nettside og to med bare glutenfrie oppskrifter?

Fortsetter under...

Skrevet

Det første du bør tenke på er å tilberede av RENE råvarer... Fisk ,kjøtt Ikkje farseprodukt (uten å sjekke hva det inneholder) Altså ikke ferdigmat.Selv om 2-3 av Toros gryteretter er glutenfrie... Unngå alt med hvetemel, Spelt er også mel. Les innholdsdeklasjon på matvarer.. Bruk maiezna jevninger til kjøttkraft og lag saus... Ris og poteter er safe.. Pasta finnst glutenfritt...

Skrevet

cøliakiforeningen sine sider har jeg sjekket. Ikke mange oppskrifter på middager der. Skal bare ha besøk av ei lita jente med cøliaki et par dager så tenkte på enkle retter jeg kunne lage. Orker ikke å sette meg inn i alle produktene....ikke alle som funker like godt har jeg hørt.

Men takk for at du prøvde!:)

Skrevet

Rene produkter......kjøtt-fisk og kylling, endel grillet kylling er kryddret med gluten holdig krydder ( les nøye på alt som er marinert)

Ferdig sauser du kan bruke:

Kylling og Bretangsaus

Rosepeppersaus

Ica har en brunsaus uten mel

Vær obs på at noen sauser er glutenfrie på poser, mens samme sausen er med gluten i ferdig pakker.

Slik kan vår ukes meny se ut:

Mandag: Kyllingwok med ris

Tir:Seifile med gulrøtter og potet

Onsdag: Kjøttdeig og pasta med Dolmiopastasaus ( vannlig pasta til resten av fam)

Torsdag: Hjemmelaget fiskegrateng, lages som vanlig, men med glutenfri hvitsaus, uten strøkavrring på toppen

Fredag: Taco

Lørdag: Grøt og pizza til kvelds, en vannlig og en glutefri, med glutenfri ferdigbunn

Søndag: Reinskav i viltsaus, lag vitsaus fra grunn og erstatt hvete med maisenna el glutenfritt mel....

Har en på 11 som har cøliaki, jeg orker skjeldent og lage 2 middager. Kjøper nesten alt glutenfritt i Sverige og har bestandig et par pakker med Fjordlands ( kylling korma og spansk tomatgryte) på lur hvis han trenger noe raskt:)

Lykke til!

Skrevet

Da serverer du taco og pannekaker.

Det er favorittene til vår cøliakigutt.

Ellers er de fleste pølser og karbonadekaker av store merker glutenfrie, men les på for sikkerhets skyld.

Annonse

Skrevet

Hva slags mat liker du å lage da? Jeg syns det aller, aller meste kan lages fortsatt, bare at vi gjör om deler av oppskriften til glutenfri (og melkfri i vårt tilfelle).

Skrevet

Bruk olje istedenfor smør, og legg alt som skal i ovnen på bakepapir.....min gutt reagerer på alt...så har du vært borti hvete med kniven du har i smøret og så bruker det til steking- blir han syk....det er en liten utfordring- men det fikser du lett:)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...