Gå til innhold

Blir uvel av foreldre som krever husleie fra sine voksen barn for å bo hjemme- av Nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt imot mange ungdommer på 18-års dagen, eller de nærmeste dagene etterpå. Dette er noe av det tristeste jeg gjør i min jobb. All sympati til deg! Håper det har gått bra med deg senere i livet!

Hi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg blir uvel av NAV-ansatte som legger ut innlegg her på forumet om hvor håpløse noen klienter er. Hva med å holde dette på arbeidsplassen?

Jeg er utdannet sosionom og jobber med enslige, mindreårige asylsøkere, kunne aldri falle meg inn å skrive innlegg på forumet om hvordan noen av mine brukere er og oppfører seg!

Skrevet

Ok, beklager! Vet jo egentlig at det bare er ektemenn, samboere og svigermødre man kan skrive nedsettende innlegg om her inne.

Hi

Skrevet

Hvordan hadde du følt deg da, HI, om du var hos legen en dag med DET flaue spørsmålet, også ser du et innlegg her om det fra en lege neste dag? Ikke kult. Hold privatlivet ditt på dib, om det er ektemenn, samboere eller svigermødre, til og med alt det andre PRIVATlivet ditt handler om. Men hold holdningene dine overfor klientene dine på arbeidsplassen! Kjenner jeg blir flau over yrkestittelen min..

Skrevet

Dette er et politisk spørsmål, så hvorfor ikke rette din harme til politikkerne i stedet for til foreldrene??

Som offentlig ansatt er din oppgave å utøve det regelverket som finnes, og ikke bli kvalm av det.

Finn deg en annen jobb om du synes så lite om dine arbeidsoppgaver!

Du er garantert ikke høyere utdannet med en slik holdning.

Skrevet

Hadde vel kanskje syns det var verre at svigerdatteren min skrev nedsetttende ting om meg, enn at en lege gjorde det. Dessuten ville vel sannsynligvis legen anonymisert slik at jeg ikke kunne si at det var akkurat meg det ble snakket om.

Mitt innlegg er generelt. Eksempelet jeg refererer til er ikke basert på faktiske opplysninger, men grundig anonymisert. Det faller deg ikke inn at både kjønn, alder, husbankhus, årstall osv kan være fri diktning? Det har jo ingen betydning for sakens innhold, men gjør det enklere for leseren å forstå hva jeg snakker om.

Hi

Skrevet

Jeg mener at du bryter taushetsplikten din nå HI !

Du burde finne deg en ny jobb !

Skrevet

Da ville du bli svært overrasket om du gikk sosialfaglig høgskole;)

Maken til bedrevitere skal man lete lenge etter.

Hilsen sosionom-anonym over som var litt krass;)

Skrevet

Vi offentlige ansatte er ikke programforpliktet til å gå rundtsom zombier og ikke stille spørsmål ved noe av det vi gjør. Hva vet du om hvor jeg retter min harme? Det er lov å stille spørsmål ved noen av arbeidsoppgavene man utfører. Det går på ingen måte utover mine møter med brukere, for jeg er faktisk profesjonell.

Du kan ikke ha mye erfaring fra arbeidslivet dersom du aldri har mislikt en arbeidsoppgave, eller tenkt negativ om en kunde, bruker eller klient.

Hi

Skrevet

Selvfølgelig har jeg tenkt mitt på arbeidsplassen. Jeg har blitt skuffet, irritert og sjokkert. Det hører gjerne til i en jobb hvor man omgås mennesker. Det jeg reagerer på er at du legger det ut på forumet. Du vet vel hvilke holdninger den "vanlige mann i gata" har til NAV, og slike innlegg hjelper virkelig IKKE;)

Skrevet

Når vi snakker om den vanlige mann i gata tor jeg faktisk denne har større problem med at offentlige midler blir brukt til å betale foreldre for å ha egne barn boende hjemme, enn de har med at en Nav-ansatt lufter en frustrasjon vedr. arbeidet sitt. Det er høyst menneskelig. De som har reagert på dette i denne tråden er jo ikke "den vanlige mann", men andre sosionomer.

Hi

Skrevet

Joda, men det er ikke bare sosionomer som leser denne tråden!

Men jeg skal legge ballen død nå, kom akkurat på at NAV-ansatte ikke tar selvkritikk..

Skrevet

betalte selv en bestemt penge sum til min mor siden jeg var 17 år... kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at mor gjorde det slik! takket være henne har jeg full kontroll på penger.. og desuten, når jeg ble sittende uten skole og jobb, så ble det et STORT ekstra dytt for å komme seg fort ut i arbeidslivet.. for det føles flaut å måtte gå til sosialen for å kunne betale for seg!

Skrevet

Det er STOR forskjell på snakke om en kunde om du jobber i feks en butikk enn om du snakker om en bruker på et nav kontor!

Det burde du vite !

Skrevet

Ja, for alle som jobber på Nav er støpt i samme forma mener du? Mener du generalisering er ok? Trodde du var så full av empati at du ikke drev med slike spydige kommentarer...

Hi

Skrevet

tror det er meg du snakker om. Forholdet kommer til å bli anmeldt. Tusen takk...........

Skrevet

Mine foreldre hjalp meg med penger til jeg var ferdig å studere som 23-åring. Likevel har jeg full kontroll på økonomien og har jobbet sammenhengende siden jeg var 14 år. Er ulike måter å lære på...

Hi

Skrevet

er ikke alle foreldre som har penger til slikt! min mor var alenemor, arbeidet i tre jobber, og slet fortsatt med å få endene til å møtes.. helt siden jeg var 15 og fikk stipend, så har jeg betalt mine egene utgifter..

at jeg måtte betale hos mor fra jeg var 17, ser jeg ikke negativt på! de 500 hun fikk fra meg (nav), og samme fra min søster (som fortsatt gikk skole da), hjalp oss alle.. var ikke akurat sånn at hun tok pengene i lomma, gned seg i hendene og ba oss klare oss selv.. men var heller ikke sånn at hun øste ut med penger.. hun ga oss det vi trengte av tak over hodet og mat i munnen.. før vi ble 15 ga hun oss altvi trengte..

Skrevet

Sålenge dere var under 18 år, eller dere gikk på videregående skole, så skulle deres mor (og far via bidrag) forsørget dere. Sosialstønad ytes ikke til barn under 18 år, så at Nav gav støtte til dette finner jeg høyst usannsynlig. Dersom foreldre ikke har økonomi til å forsørg egne barn som de har forsørgingplikt ovenfor, så er det foreldrene, ikke barna, som må søke hjelp på Nav.

I mitt hovedinnlegg snakker jeg uansett ikke om foreldre som har vansker med å få endene til å møtes, men om foreldre med god økonomi som likevel vil karre til seg noen lusne kroner for å la eget avkom bo hjemme utover fylte 18 år eller fullført vgs.

Hi

Skrevet

hos oss, jeg jobber også på nav får da ikke foreldre til barn over 18 søke penger på vegne av dem.. er de over 18 må de søke selv... og skal de få penger stiller vi store krav til aktivitet, vi er en egne ungdomsgruppe som jobber tett med å få disse ungdommene over i arbeid*/utdanning og helst arbeidsretta tiltak så fort som mulig så vi kan unngå sosialstønad...vi har i løpet av en periode nå nær halvert utbetalingene på de mellom 18 og 25 etter stort fokus på oppfølging og krav til aktivitet, og sanksjoner økonomisk når de ikke følger opp det de skal..

Skrevet

Dette falt vel litt utenom 23:41.. HI kommenterte på innlegget over, hvor personen skrev at hun fikk penger fra Nav til husleie når hun var 17 år, ikke at foreldrene søkte på barnets vegne.

Jeg jobber også på Nav, med økonomisk sosialhjelp, og kan bekrefte at man ikke kan søke sosialhjelp før etter fylte 18. Før dette er man i foreldrenes sak. Dere er noen fantastiske bedrevitere, for eksempel dere som antyder at det er brudd på taushetsplikten. Dere uttaler dere uten å ha kunnskap. Ingenting av hva som har blitt nevnt her er brudd på taushetsplikten. Les loven hvis du fortsatt er i tvil. Jeg støtter deg HI, det må være lov å lufte sine meninger. Her blir man jo hakkekylling uansett hva man skriver om.

Skrevet

Det som er det mest fasinerende er at dersom jeg hadde skrevet at jeg lurte på om jeg kunne søke Nav om støtte fordi min arbeidsledige 19-åring bodde hjemme, så hadde reaksjonene blitt helt annerledes. Da hadde jeg sannsynligvis fått beskjed om at jeg var gnien, og spørsmål om jeg hadde så dårlig råd at dette var nødvendig. Sannsynligvis hadde også flere trykt ut av seg det vanlige dib-utsagnet "det er forferdelig hva mine skattepenger går til".

Takk for støtte!

Hi

Skrevet

Glad jeg ikke har slike foreldre ja! Enig med deg HI

Skrevet

Veldig bra tråd HI.

Bare så synd du ikke kan avslå søknaden deres, og begrunne med det du faktisk vet. Hadde vært gøy, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...