Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg jobber med økonomisk sosialhjelp på Nav. Er drittlei av foreldre som har oppfostrer unger som ikke er istand til så mye her i verden, og som krever husleie av sine ikke-betalingsdyktige barn, som da må søke sosialstøtte til å dekke leie til sine foreldre som sitter i nedbetalte hus og tjener godt. Skjønner selvsagt at voksne som bor hjemme betaler for seg når de er i full jobb, men å kreve at kommunen skal betale for at din arbeidsledige 19-åring skal bo på gutterommet er bare kvalmt.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 De prøver vel å lære ungene at ting ikke er gratis i verden.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Er det virkelig noen som gjør det???!? Flott å vite at skattepenger også går til ubrukelige ting som dette. Folk burde skamme seg! Sosialstønad er for folk som TRENGER penger og ikke har annet valg.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Svogeren min bor hjemme og er arbeidsledig. Betaler ingenting, får lommepenger. Ligger og sover halve dagen, og gjør ingenting annet enn å klage på at det er fisk til middag. svigermor rydder rommet hans og gjør alt han sier. sånt blir man ihvertfall ikke selvstendig av! Han er 23...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Som ved å oppmuntre dem til å søke sosialstønad?? HAHAHA!!! Ja, det lærer de nok mye av
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Vi må dessverre dekke dette jfr. lovverket, men det byr meg like mye imot hver gang jeg får en slik søknad. Jeg hadde ofret mye før jeg ville sendt ungene mine avgårde for å søke sosialstønad. Hi
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Foreldrene bør jo skjønne at de gjør barna en gedigen bjørnetjeneste ved å lære dem at på sosialen kan man hente penger. Sukk.... Skjønner godt at du har vanskelig for å svelge slike søknader! 21:00
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Det høres heller ut som svindel spør du meg.. Foreldrene lar pengene gå til lommepenger for barna.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Man må ikke dekke dette etter lovverket. Jeg jobber også i Nav og vi dekker ikke dette. Det må være et ordinært leieforhold hvor foreldrene kunne leid ut på det ordinære leiemarkedet. Det vi eventuelt kan dekke er deler av strømregningen.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Hvordan vet du at foreldrene sitter godt i det og egentlig har råd til å dekke barnas utgifter selv om de er voksene? Hvordan vet du at de sitter med nedbetalte hjem?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Jeg blir kvalm av voksne friske barn som snylter på sine forlder. Enten får de betale for seg OG dele på husarbeid og regninger, eller så får de flytte ....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 Det må man, står ganske klart i rundskrivet. Man kan selvsagt ikke kreve tusenvis av kroner for et gutterom, men en viss kompensasjon kan kreves. Hi
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #13 Skrevet 25. februar 2010 Det heter velferdssstat, det er en lovbestemt rettighet slik som alle andre rettigheter en har etter trygdesystemet. Det var vel en teori med nav reformen at en skulle utgjvne stigmaet mellom sosialtjenesten og trygden? Mange får bostøtte, forsørger tillegg etc. Det er en kjent sak at den som har vært sykemeldt utover et år, gå over på rehabiliteringsstønad, eventuellt attføring. Ved attføring er det et aktiitetskrav, er en for syk til å være i aktivitet, men allikevel ikke varig syk nok til å bli ufør, da står en uten trygderettigheter og har sosialhjelp som eneste alternativ. Jeg synest det faktisk er helt naturlig at det også blir dekket av velferdsstaten, og ikke av foreldrene. Det er ikke riktig at foreldrene skal ha et forsørgingsansvar for sine voksne barn, bare fordi de faller mellom to stoler i trygdesystemet. Det er også mange andre som faller utenom, arbeidsledige uten opptjente rettigheter, arbeidsledige etter studietid, langtidsledige etc. Det har noe med at foreldre som betaler for voksne barn også har en lei tendens til å blande seg i det meste, og det er ikke sundt for noen, foreldrene kan få for mye makt over voksne barn, og voksne barn kan miste for mye både verdighet og privatliv, selvbestemmelsesrett. Dessuten er det ikke foreldrenes økonomi du har innsyn i, det er faktisk en antagelse du gjør, når du snakker om hvor god råd disse foreldrene har. Det er et skremmende syn du har på dine klienter, hvis rettigheter du skal ivareta, om du ser på dem og deres foreldre som snyltere. Hilsen en annen som jobber i sosialtjenesten. Desverre er det slikt vi ser mye av blandt sosionomene, og det kan virke som det er del av utdanningen å ha en nedlatende holdning i forhodl til sine klienter.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #14 Skrevet 25. februar 2010 Søknaden jeg behandlet idag kom fra sønnen til et par jeg kjenner. De har begge høye, godt betalte stillinger, og de har bodd i husbankhuset siden 1975. Jeg antar da at deres gjeldsbyrde er temmelig lav, sel om jeg ikke kan bevisføre dette. Hi
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #15 Skrevet 25. februar 2010 Tenk deg følgende scenario (som er det vanligste i disse tilfellene): En 19 år gammel gutt bor hjemme hos sine foreldre mens han går på videregående skole (da har foreldrene fortsatt forsørgingsplikt). Han blir lei av skolen og bestemmer seg for å droppe ut. Han finner seg ikke noen jobb, og blir avhengig av økonomisk sosialstønad. Syns du virkelig foreldrene hans nå gjør rett i å kreve at han også søker om sosialstønad for å fortsatt få disponere gutterommet? Ville du gjort det mot dine egne barn? Hi
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #16 Skrevet 25. februar 2010 Nå vet jeg ikke om det var meg du siktet til for jeg (som jobbet ved nav) har ikke sagt noe nedsette om mine brukere. Hvis det var meg du siktet til så ser jeg ikke at de ikke får sine rettigheter fordi vi ikke betalter for at de bor på gutterommet. De får selvfølgelig midler til livsopphold og som jeg sier innvilges det gjerne en del av strømregningen til foreldrene. Foreldrene skal ikke ha utgifter på at de bor hjemme, men de skal heller ikke tjene på det som f.eks. ved å få penger for at de bor på gutterommet som de ikke kan leie ut til andre. Er det en separat utleieenhet kan de få dekket husleie på lik linje som ved andre leieforhold. Ser ikke at noens rettigheter blir krenket på dette eller at jeg har en nedlatende holdning pga dette. Hvis dette var myntet på meg da :-)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #20 Skrevet 25. februar 2010 Foreldrene sørger trolig for slike søknader, så de iallfall kan få et glimt av håp om at deres voksne barn flytter ut i løpet av de neste fem år. Og ikke blir boende i huset resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #21 Skrevet 25. februar 2010 Bryter ikke du taushetsplikten din nå HI ?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #22 Skrevet 25. februar 2010 Det er slettes ikke de vanligste tilfellene. De vanligste tilfellene de får dekket husleie hjemme, er gjerne noen som kun bor hjemme hos mor, som ofte er ufør, deltids ansatt, gjerne har barnet psykiske problemer eller rus. Oftes er disse i temmelig pressede situajsoner. Der de begge balanserer på fattigdomsgrensen. Det at ungdommen fremdeles bor hjemme, sparer nok samfunnet både penger og sorger, da det er det lille som skal til for at han eller hun ikke bikker utpå kjøret. Om de får litt for husrom, er det bare en dråpe i havet sammenlignet med innsatsen og støtten de er for sitt avkom. En gjerrig holdning, som avspeiler null sosial innsikt, og det er ikke videre bra for noen i din stilling, tyder ikke på at du er særlig flink i jobben din, har du tenkt på det.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #23 Skrevet 25. februar 2010 Jo, selvsagt. For det jeg skriver er jo så lett å spore.... Hi
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #24 Skrevet 25. februar 2010 Jeg ble sendt rett på sosialkontoret da jeg bikket 18, mamma gikk nemlig selv på sosialen (nylig blitt alene og var psykisk syk, ble senere ufør). Jeg ble nærmest tunget dit straks jeg ble myndig.. Dette var ingen god start på voksenlivet..
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #25 Skrevet 25. februar 2010 Gruppen du beskriver bor for det meste i kommunale boliger her jeg jobber. Tilfellene jeg beskriver som de vanligste, er de det har vært flest av i alle de tre kommune jeg har jobbet som sosialkurator. Fælt så opptatt du er av å anklage meg for ikke å være god i jobben min. Syns faktisk du opptrer langt mer usympatisk enn hva jeg gjør i denne tråden. Dersom jeg skal være like ufin mot deg kan jeg jo påpeke at det er snodig at du i det hele tatt kan ha en slik jobb, siden du knapt er skrivefør mener jeg.. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå