Gå til innhold

ja, jeg blir provosert over alle disse "unnskyldningene" foreldre kommer med for å ha barna i barnehagen når de selv har fri.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hjemme med den eldste som var 14 måneder da lillebroren kom til verden, fram til hun var 19 måneder. Når jeg tenker tilbake så vil jeg nok absolutt tro at storesøster hadde hatt bedre av å få være i barnehage enn å gå hjemme her og sulle sammen med en mamma og en lillebror som skulle ammes hver time. Hun hadde dårlig matlyst, var blek og veldig passiv da hun en sjelden gang kom sammen med andre barn. Faktisk så vil jeg påstå at hun var understimulert. Jeg var sliten og grå etter en masse nattevåk, og hadde utrolig lite energi til henne til lek. Noen dager orket jeg ikke gå utenfor døra. Da hun endelig fikk plass, forandret hun seg i løpet av tre uker. Hun ble så lykkelig og glad, og var mett av lek sammen med andre barn. Hun fikk korte dager de første månedene, men nå har jeg begynt å strekke på det, for å venne henne til tilværelsen som kommer når jeg skal ut i jobb. Hadde vært en tøff overgang og ha 4-5 timer hver dag i et halvt år for så plutselig få full dag..

Jeg har ikke dårlig samvittighet, men er bevisst på hvorfor jeg legger opp dagen slik. Dessuten har barnehagen sitt i opplegg, og vil at ungene skal komme dit hver dag, med unntak ved sykdom. Føler aldri at de skuler på meg, men så har vi en god og åpen dialog, og jeg har presisert overfor de at de må være så snill og si fra om det er noe som skal endres på av rutiner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvis du er hjemme i permisjon og har barn i barneskolen vil du ta de ut av skolen også eller??

Hva folk velger å gjøre er opp til hver enkelte, det viktigste er at barna får den omsorgen, kjærligheten og oppfølgningen de trenger, og om mor går hjemme og har barnet sitt i barnehagen halv dag, hele dager el.l er vel individuelt??

Flate som folk skal bry seg, se heller på deg selv og hva du kan gjøre bedre..

Hilsen en som ikke ville latt barnet være i barnehagen hele dagen om annet var mulig, men som aldri hadde dømt de som gjør det anderledes..

Skrevet

Hah!

Tror du virkelig alle unger kun ønsker å være sammen med mor og far hele dagen om de kunne velge selv?

De har da egne liv med egne venner og rutiner.

Hvor mange venner tror du de får lekt med på dagen om de holdes hjemme istedet for å "sende de bort"?

Nei, jeg er i permisjon, og min eldste, 6 år, har hatt muligheten til å være mye hjemme med meg om hun vil. Men hun vil da ikke være hjemme hos mamma med liten baby, hun vil leke med vennene sine! Hun vil være med på tur med barnehage, og så senere skole.

Prøvde meg på halv sfo her i høst, og gjett om jeg fikk kjeft da jeg hentet tidlig - jenta ville jo være med på innebandy og alt det andre kule de andre skulle!

Kanskje vært annerledes om det faktisk var andre barn i nabohus på dagtid, men det er det ikke lengre, er de hjemme blir de alene.

Er heller for å redusere de lange dagene de har, slik at de får lekt masse, men ikke må tvinges opp seks og vært ute i 9 timer, og det lar seg stort sett fint gjøre.

Skrevet

Dette er mer eller mindre min hverdag også, anonym 20:37 og jeg ser på oss som heldige som har en sånn tilværelse:).

Det er ikke alle forunt, så jeg kan skjønne at det kan bli litt misunnelse av det, men for min del er jeg veldig komfertabel med mine valg og vi trives alle fem :)

Skrevet

Jeg tviler på at du har de ressursene og erfaringene som kreves for å følge opp et barn på lik linje som de ansatte i en bhg med pedagogisk utdanning!! Barn har veldig godt av å gå i bhg og lære å forholde seg til forskjellige barn og voksne. I tillegg så lærer de noe nytt hver eneste dag, og ved middagsbordet forteller sønnen min ivrig om hvor flott og morsomt han har hatt det i bhg.

Jeg ville følt meg som en dårlig mor dersom jeg ikke hadde gitt sønnen min den stimulien og det gode grunnlag (som han får i bhg) før skolestart.

Nå er jo barn forskjellige, noen trives nok best i kjente og kjære omgivelser hjemme med mor, men dette er dess større grunn for å sende de ut i bhg, i 6 års alderen må de uansett sendes på skolen og det kan bli veldig tøft hvis barnet er vant til å være hjemme!

Jeg har prioritert at min sønn skal være selvstendig og trygg på seg selv, noe som har gitt han en god selvfølelse og selvtillit, og som igjen viser seg ved hvor lett han kan gli inn i leken med andre barn og hvor lett han får lekekamerater, eller sjarmerer voksne med sine gullkorn.

Skrevet

Nå er det en gang sånn, at hvis man skal være sikret plass i barnehagen den dagen man begynner å jobbe, så må man jo ta til takke med den plassen man får, og det innebærer jo da at ungene faktisk må tilbringe tid i den barnehagen. Og som oftest ser de helst at ungen dukker opp om dagene... Man trenger selvølgelig ikke å ha ungen der fra barnehagen åpner til den stenger, men her praktiserer vi fra 9-15.

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor du bekymrer deg for hva andre gjør.

Her får fireåringen velge om han vil i barnehagen eller være hjemme de dagene jeg har fri. Det hender han vil være hjemme, men for det meste vil han dra i barnehagen.

I så fall spiser vi frokost og koser oss, tar oss god til på morgenen. Leverer ham til kjernetid, og henter ham tidligere enn vanlig.

Skjønner ham godt jeg, det er ikke så spennende å være hjemme alene med mamma. Jeg må jo vaske tøy og gjøre rent her når jeg har en fridag...

Skrevet

Har det noen gang fallt deg inn at noen barn faktisk VIL i barnehagen? Og blir sint visst de må være hjemme med mamme en hel dag? Barn er sosiale vesener og synst nok det er kjekkere og være med alle vennene sine i bhg enn hjemme med mor og en liten baby. gutten min er 20 mnd ogh er ikke begynt i bhg enda og han kjeder seg nok en god del hjemme med meg. Er jo ikke hver dag jeg klarer å finne på så mye gøy med han. Er begrenset hvor mye jeg klarer og undeholde han. Og de fleste andre er jo i bhg! Gleder meg til han kan begynne i bhg. Og visst han vil være hjemme med meg en dag i blant når babyen kommer så får han selvfølgelig lov til det men..

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage, blir også oppgitt noen ganger, men har jo ingeting med hva foreldrene gjør.

Barnehagen er nå en gang lagt opp sånn at man kan bruke den som vi vil, skal være glad vi ikke har det som i Sverige.

Når jeg var i permisjon var størstejenta i barnehagen nesten hver dag fra 9.30- 15.00. Syns det fungerte greit.

Foreldrene får bare gjøre som du vil, de ansatte vil nok alltid være oppgitt over enkelte, men sånn er det bare......

Skrevet

Jeg synes HI får veldig mye pes her og at det er mange som forsvarer seg veldig.

Hun sier ikke annet en at det er rart at barna er i bhg HVER dag nå mor eller far er hjemme! Jeg synes det er rart at nesten alle her sier at barna vil i barnehagen og dermed skal de dit. Er det ikke dere som er voksne som skal bestemme dette. Jeg har opplevd halvsjuke barn som kommer i bhg fordi de vil jo dit og leke................!

Jeg har tro på den gyldne middelvei. Barna mine har og har hatt full plass, men jeg har aldri brukt den fullt ut. Da jeg var hjemme i perm med minstemann hadde da eldste fri minst en dag i uka og korte dager. Ville da tilbringe litt tid med han også da jeg hadde mulighet til det. Synes det er rart at flere ikke vil det, men selvsagt bestemmer folk det selv.

Minstemann er veldig glad for å få fri og kunne være hjemme og suldre sammen med mamman sin. Man blir sliten av å gå i bhg, det er ikke "bare lek" der, men mange å forholde seg til, full fart hele dagen og høyt støynivå. Heldigvis har jeg mulighet til å ha min hjemme av og til da jeg jobber 80 %.

Skrevet

Jeg blir så oppgitt over hvor mange som mener det å ha en nyfødt baby i hus er å ha "fri". Har de virkelig ikke hatt en baby som bare spiser, griner, sover, må bysses i søvn, nattevåk osv selv? Eller hva med de av oss som har hatt kolikkunger?

Det er ikke fri akkurat, og jeg kan helt ærlig innrømme at nå når jenta mi nærmer seg 7 måneder begynner jeg å få et snev av krefter igjen. De siste 6-7 månedene har vært grusomt slitsomme, tror ikke min gutt på 3 år ville likt å sitte inne i en 60 kvadrats leilighet med alt det her i denne perioden.

I tillegg har dette vært en kald vinter med mye snø, og de av oss som ikke har bil og må trille (når det er mildt nok til det da) sliter om 3åringen nekter å gå f.eks.

Klart jeg forsvarer våre valg, men jeg er ikke i tvil om at det er best sånn som dette uansett. Førstemann hadde masse tid alene med meg, og nå er det faktisk ok å konsentrere seg litt om den nye babyen på dagtid mens hun er liten. Når storebroren kommer hjem så tar han jo all oppmerksomhet uansett.

Poenget er: ingen andre har noe med hvilke valg man tar for egen familie. Dere vet ikke hvordan folk har det og det er ikke greit å dømme andres avgjørelser basert på deres egen synsing.

Skrevet

TIL HI: Jeg lurer nå på - du som synes det er latskap etc. at ikke større søsken kan være hjemme mens mor skal amme, mate, trille etc. en baby som kanksje har vært våken hele natten - er dette noe som bare gjelder MOR, eller et det såpass omløp her at du forstår at FAR har like mange rettiogheter og plikter overfor sine barn.

Du som roper høyt om at barna bør være mest mulig hjemme, har du en god jobb di trives i, har du en mann som aldri arbeider overtid eller bruker fritiden sin på annet enn barna?

Jeg tror dette er litt sånn kjerringaktig innlegg fra en som egentlig ikke trives i arbeid og som helst vil gå hjemme og bli forsørget av en mann som helst skal jobbe overtid og samtidig pusse opp huset, og får lite tid med barna sine!

Sånn - ble du proviosert nå? Var min oppriktige oppfatning av HI. innlegget.

Skrevet

jeg har vært sykemeldt nå ett par mndr, og snuppa har vært mesteparten av tiden i barnehagen,når hun absolutt ville være hjemme så lot jeg henne være hjemme. men...hun trives best å leke med andre barn istedet for å gå hjemme med mora.

når jeg får barn nr.2 i august blir jeg fortsatt å ha henne i barnehage for å lære den minste å kjenne,og ikke minst fordi jeg SELV mener eldstepia har det mer spennende i barnehage. sitte hjemme med en liten baby og husmor er vel neppe så utfoldende!

men det er min mening. jeg rakker ikke ned på de som på liv og død skal ha barnet hjemme hele tiden.

Skrevet

Virker som om nesten alle her inne ammer hver time og er våken hele natta!!!!! Og det i alle 10/12 månedene man er hjemme i permisjon.......

Det kan jo umulig stemme. Jeg kjenner ihvertfall ingen som har det sånn i virkeligheten. Selvsagt kan det vært utrolig tøft de første månedene, men for de aller fleste går det seg jo til. Heldigvis. Det er vel det som gjør at vi velger å få mer enn et barn.

Igjen så er det vel ikke snakk om å holde barnet hjemme hele tiden, men få litt fri av og til. Selvsagt er det opp til hver enkelt familie å avgjøre hvordan de vil ha det, men om barnet kjeder seg hjemme en dag av og til, hva gjør det? Er det ikke sunt å kjede seg litt, istedetfor at det må skje noe hele tida?

Det er jo slitsomt å ha flere barn hjemme og jeg tror det er der det ligger for noen. Mye lettere for mor/far å ha et barn hjemme og dermed kunne slappe mere av. Kjenner jo til det som tobarnsmor selv.

Skrevet

Så mye pepper til de som har permisjon og har en liten baby i tillegg. Da kan man jo like gjerne rette kritikk mot de som jobber istedet for å ha barnet hjemme sammen med seg. For hvis man planlegger livet sitt litt, så er det ikke sikkert man må jobbe. Folk sitter med gjeld oppover hatteforet fordi de absolutt skal ha den og den standaren, og må jobbe seg ihjæl istedet for å senke krava litt og være sammen med ungene sine mere.

Jeg er usaklig, men så lei av disse idiotiske innleggene.

Skrevet

Jeg er en av de med en litt over middels slitsom baby. Førstemann var ikke slik da.

Men denne er det. Jeg skal ikke ha flere barn heller. Og vet jo at det kommer seg når de bikker året, men nå er babyen snart 7 måneder og det er ganske slitsomt ja...

Grunnen til at du ikke hører om det er vel at ikke alle liker å legge ut om hvor vanvittig slitne de er på barseltreff når så mange virker ekstremt opplagt, fornøyde osv... JEG orker hvertfall ikke det... forteller til nære venner da...

Skrevet

Hei,

ser du har fått mange svar og har ikke lest noen av svarene men vil bare si at jeg er helt enig med deg, hi.:)

Mitt barn trives kjempegodt i bhg men har han aldri der mer enn 3 dgr i uken når jeg selv har fri. Han er bare 2 år da, så mulig det hadde vært anderledes om han var eldre. Men når de er så små, så er faktisk mamma viktigst. Han er i bhg for å treffe andre barn og ikke av andre årsaker. :)

Skrevet

Hva med skolen!!!

Dere som sender barna i bhg hver dag, vil dere gjøre det også når de begynner i skolen!

Tenker da på høstferie, vinterferie, sommerferie! Vil de da være på SFO hver dag, hele dagen fordi de har det så bra der?

Alle barn og voksne har godt av å ha litt fri og hente seg inn igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...