*bolla pinnsvin* Skrevet 25. februar 2010 #26 Skrevet 25. februar 2010 Det er en forskjell på å svare og å forsvare seg....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #27 Skrevet 25. februar 2010 Man skal ikke leve kun for og av barna sine, det har barna virkelig ikke noe godt av, man skal leve MED barna, og ikke tro foreldere lekte mere med barna sine før heller, selv om de var hjemmeværende. Det er andre tider nå, Alle vennene er i barnehagen nå, man kan ikke bare stikke ut å leke med nabojenta ...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #28 Skrevet 25. februar 2010 Er man en bedre mamma for barna sine om man er sammen med dem hele tiden, ikke har barnepass og barnevakt? Nei Er man en bedre mamma for et barn om man ikke også prioriterer egne behov eller søskens behov? Nei Er man en bedre mamma enn dem som aldri føler seg slitne? Nei
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #29 Skrevet 25. februar 2010 Skal ikke si hva noen skal gjøre, men anbefaler på det sterkeste å sende barna i barnehagen. Der får de både faglig utvikling og lærer seg sosiale koder blandt jevnaldrende.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #30 Skrevet 25. februar 2010 Jeg er også imot at enkelte barn alltid skal være i barnehagen fra de åpner til de stenger uansett. Selv når foreldrene har en uke ferie, bare er hjemme osv. Men jeg syns det er helt greit at barna er i barnehagen i kjernetida. Det kan de bare ha godt av. Men er man i permisjon eller hjemme, så ikke lever først og hent sist. De ansatte syns garantert det er merkelig.....
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 25. februar 2010 #31 Skrevet 25. februar 2010 hvis ungene skulle vært hjemme med enten mor eller far hele tiden, hva blir det av de når de blir voksen? jeg ser for meg noen usosiale voksne... jeg mener at barn har GODT av å komme seg ut og være ilag med andre voksne og barn, de koser jo seg glugg ihjel i barnehagen!!! går barnet hjemme med mor hele dagen blir dette en vane... hva skjer når de begynner på skolen? jeg kjenner en som er lærer i 1.klasse, og hun sier at hun merker GODT hvem som har gått i barnehage og hvem som ikke har gått... det er mye positivt med barnehage om mor er i jobb eller ikke; gode rutiner, barnet blir vant med å være med andre barn i ulik alder, lærer forskjellige "skole"ting og div. jeg er vikar i barnehagen min datter går i, og de dagene jeg ikke jobber, da er hun i barnehagen selv. hun koser seg kjempe masse og jeg ser ikke EN eneste negativ ting. og vi ser frem til helgene hvos vi kan kose oss sammen <3
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #32 Skrevet 25. februar 2010 21.:20 her igjen Ja, man merker godt hvem som har gått i barnehage, både inne i klasserommet og i lek i friminuttene. Har også inntrykk av at de fleste barn storkoser seg i barnehagen. Men om noen velger å ha de hjemme, så skal ikke jeg legge meg opp idet. Synes heller ikke at noen skal legge seg opp i om noen sender barna i bhg.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #33 Skrevet 25. februar 2010 "tror du ikke mange av ungene har det gøyere i bhg enn hjemme med mamma og baby der største mann får beskjed om å vente, og være stille og være snill osv i hensyn til babyen?" For i barnehagen får man aldri beskjed om å vente, være stille eller snill? Good one 20.28! Folk er late. For ikke lenge siden hørte jeg om ei som var glad datteren på et år skulle begynne i barnehagen, for hun klarte ikke stimulere henne. En ett-åring! Jaja, latskapen lenge leve..
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #34 Skrevet 25. februar 2010 Det der er bare piss. Jeg gikk aldri i barnehage, og jeg er en veldig sosial person, og jeg har vært klassens midtpunkt på førskolen, barneskolen, ungdomsskolen og vgs. Du må nok se litt på andre faktorer når det gjelder om barn klarer å sosialisere seg enn hvorvidt de har gått i barnehage. Handler om å tenke litt lenger enn nesa di rekker..
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. februar 2010 #35 Skrevet 25. februar 2010 Jeg er en av de foreldrene dere snakker om ,som bare går hjemme og later seg hele dagen .Vel til dere kan jeg si at jeg går IKKE hjemme og later meg ,selv om det kan virke sånn ! Jeg bruker bhg som avlasting pga at jeg har sykdom ,en sykdom som man ikke kan se at jeg har ,om man ikke kjenner meg .(cp) Men som sliter meg helt ut noen dager . Jeg leverer sent og henter sent pga at jeg har lang vei til bhg og jeg har ikke lappen ,så det tar tid og komme til og fra bhg . De timene jeg har alene om dagen ,vasker jeg huset ,vasker klær lager mat ,handler mat osv ,dette tar meg hele uka for jeg klarer ikke mer enn litt av gangen ,må ha tid til å hente meg inn etter hver økt (om jeg har vasket badet ,vært å handlet i butikken osv). Jeg får hele tiden spørsmål fra bhg om jeg kan hente han tidligere (spes de dagene de har få barn ol ) Jeg er så drittlei de spørsmålene fordi jeg betaler for en tjeneste og da forventer jeg at jeg får det jeg betaler for . Nå skal det sies at han går i en drittbhg og gleder meg til han starter i ny bhg ,som forhåpenlig ikke er lenge til . Han har fri fra bhg ca 2 ganger i mnd ,hvor jeg har han hjemme ,men da holder han på å gå på veggen og kjeder seg .. Så ikke vær så snar med å dømme for det er ikke alt dere vet !
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #36 Skrevet 25. februar 2010 Det er en god del som deler ditt synspunkt i tråden. De fleste som har erfaringer med barn (mer enn bare sitt eget;)) vil så absolutt anbefale å sende barnet i bhg for barnets skyld. Når du da i tillegg får avlastning er det en super bonus, har ingenting med latskap å gjøre:)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #37 Skrevet 25. februar 2010 mamma'n til william : må først bare si at det er trist med sykdommen din!! og jeg er enig med deg ikke døm.... hele poenget mitt er at barnehage er ikke noe "straff" for ungene. det er et fint sted om man har en god barnehage og en god dialog med de ansatte! jeg vil tro det er noen dårlige barnehager der ute. vi har heldigvis vært veldig heldig med vår (vi bor på et tettsted, og alle kjenner alle). det gjør meg veldig trygg og du som sa at ungene blir hysjet på og bedt om å vente i barnehagen som hjemme; det blir de ikke... i vår barnehage (jeg jobber som vikar) har vi ikke LOV til å gi ungene negative "vibber". er det noe de ikke har lov til sier vi ikke;" nei! slipp den, det har du ikke lov til." vi må si;" du din tøyse(gutt/jente), hva er det du gjør på da?? sånn har vi ikke lov til! da kan den bli ødelagt. " skjønner du forskjellen? det er ikke mye negativitet i den siste der. men dere som sier at velger man å få to barn så må man være med de også; ER IKKE OPPFOSTRINGEN VIKTIGST??? mener du virkelig at det er til barnets beste at hun eller han er hjemme hver eneste dag??? nei nå må dere gi dere.... jeg er gravid og blir veldig provosert over slike innlegg! men at noen folk kan være så trangsynte skjønte jeg ikke før nå...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #38 Skrevet 25. februar 2010 Da er vi enige. Hvis en mor ikke har tålmodighet til barna sine, og kjefter på dem dagen lang, så har de det bedre i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #39 Skrevet 25. februar 2010 21:52 Snakk om å feiltolke et innlegg Hilsen en som ikke skrev innlegget ovenfor
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #40 Skrevet 25. februar 2010 Gjennomsnittlig ser man stor forskjell. Flott at du er en veldig sosial person og festens midtpunkt, selv om jeg synes det var litt på sidelinjen:) Har aldri sagt at dette er noe som alltid vil følge noen resten av livet, men de som ikke har gått i barnehage må ofte lære kodene når de begynner på skolen i steden for å ha det i bagasjen fra barnehagen. Ikke så kjekt når de henger litt bakpå Jeg gikk selv bare et år i bhg og husker svært lite hvordan overgangen var, så hadde vi gått i klasse sammen hadde vi kanskje kjempet om å være midtpunkt, da;) Hilsen meg med en knøttliten, søt nese
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #41 Skrevet 25. februar 2010 Kjære mammaen til William. Jeg forstår at det går ann å ha en sykdom som gjør at man tappes for energi fortere enn andre. Jeg har også en slik sykdom. Likevel synes jeg det er trist hvis ditt barn får lange barnehagedager hver dag pga dette. Hvis bhg personalet spør om du kan hente litt tidligere så er nok dette for din sønn sin del. Ikke gøy å alltid være det barnet som er igjen til slutt. Jeg skjønner at du kan være sliten, men barn blir faktisk også slitene av å være i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #42 Skrevet 25. februar 2010 Synes barnas behov skal gå foran de voksnes behov. Vil ikke ha noe problem med å la storsøsken kose seg i barnehagen mens jeg er hjemme. Jeg er ikke spesielt morro for en unge i barnehagealder for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #43 Skrevet 25. februar 2010 Hvorfor mener du jeg feiltolket det? Mener du at ingen mødre klarer å ha sine barn hjemme uten å "gi det negative vibber" som hun kaller det? Jeg klarer det jeg. Har to barn på 3 mnder og 1.5 år, og her hjemme er det god stemning:) Men hvis en mor ikke klarer å legge opp hverdagen slik at begge/alle barnas behov blir ivaretatt, så har selvfølgelig barnet det bedre i barnehagen. Skjønte du det nå tro?
Hellobaby Skrevet 25. februar 2010 #44 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har ikke lest svar-innleggene her, men må si hva JEG mener. Det er det at barn har godt av å gå i barnehage! Det var nesten som at min mor som er førskolelærer, barnehagetantene hvor poden går, syntes det ikke var heeeeelt ok at jeg tok han ut 40% nå som jeg har fødselspermisjon. Så hvertfall ikke fare for å bli uglesett i denne barnehagen! Skulle bare mangle! Jeg tror og mener at barna har godt av, og trenger å både være i barnehagen, og være hjemme også. Jeg har løst dette med at han går i barnehagen 3 dager i uka, fra 0900-16.00. Perfekt! Men han hadde nok ikke akkurat hatt vondt av 5 dager 6 timer til dagen heller akkurat! Jeg hadde hvertfall ikke blitt uglesett om jeg hadde villet ha ham der fulltid selv om jeg "bare går hjemme" i fødselspermisjonen min. Skjønner ikke hva folk har imot at barnet går i barnehagen selv om mor har "fri". Det er bra for barna - de får den pedagogiske stimulien de trenger, utvikle sosiale evner, leke med andre osv... En annen ting er jo at det kan hende at mor har fri pga ting og tang ikke vi vet, eller trenger å legge oss oppi. Psykiske/fysiske problemer er ikke alltid noe folk gidder å prate om til alle, så ikke døm disse mødrene før dere vet hva som er grunnen til at de gjør det på den måten! De 3 dagene poden er i barnehagen, gjør jeg ting som blir et ork og et strev å ha ham med på - har nok med en baby med meg på ærender liksom. Og jeg nyter å ha litt "fri" fra ham, det skal jeg ærligt fortelle dere. Det er sunt for både meg og ham at han ikke er hjemme fulltid bare for at jeg er det. Er ikke en dårlig mor for det - jeg er en god mor. Hadde jeg vært en dårlig mor, hadde jeg kuttet ut barnehagen med den utgiften den er, og latt gutten min gå her hjemme hver dag med meg og babyen. Tror ikke det hadde vært så bra for ham i lengden nei!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #45 Skrevet 25. februar 2010 Du skriver at "da er vi enig" og henviser til at innlegget over mener at man ikke har tålmodighet til barnet og kjefter på de dagen lang. Det blir jo ikke nevnt.. dermed føler jeg at du mistolket innlegget fullstendig. Kanskje du henviser til et annet innlegg... Jeg tror så gjerne at du greier fint å ivareta begge barna dine. Mener selv at et barn på 1.5 gjerne må være hjemme med mamma eller pappa. Min skal i bhg når han fyller året og synes det er veldig tidlig. Skal også gå ned i 80 % stilling for å få en dag med han hjemme. Jeg er ikke uenig i din avgjørelse men tolkingen av innlegget ditt.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #46 Skrevet 25. februar 2010 Er så enig med deg HI. Tror mange får seg barn fordi det er et statussymbol, men overlater helst det meste av ansvaret til andre. Og hun over her som skrev at barna bare så pappan sin litt på morgen annenhver uka.... ehh. Hva med å la barna være hjemme sammen med pappa på dagen, så de får sett han litt. Hører stadig foreldre som syter og klager når det nærmer seg ferietid. Huff, må jo være sammen med barna sine. Vet faktiskt om et par som betaler seg fri fra ferie i barnehagen, så slipper de å ha ferie med barna sine. Kan jo hende dere sitter med skjegget i postkassa, når dere blir gamle og barna ikke har tid til dere... fordi det har de lært hjemme. Først meg selv og så meg selv.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 25. februar 2010 #47 Skrevet 25. februar 2010 men hvis noen BETALER noen for å ha fri fra ungene i ferien er det jo ekstremt!!! da er jeg enig, da bør man tenke seg to ganger om før man får barn jeg setter min datters behov forran mine egne... hun kan godt være hjemme hvis jeg er hjemme! men det er ikke så mange dager jeg er hjemme i løpet av en mnd, og da er det greit å få unna litt ting. da kan jeg kose meg i fred med snuppa når jeg henter henne i 3 tiden. jeg har INGEN problemer med å "ta fri" fra jobben for å være hjemme med min datter. altså hvis hun har vært febersyk en dag, så må hun jo være hjemme neste dag. og to dager om hun har spydd. jeg koser meg ihjel disse dagene jeg! stygt å si at jeg koser meg når hun er syk men, vi har det kjekt sammen
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. februar 2010 #48 Skrevet 25. februar 2010 Da burde du lese innlegget mitt litt bedre 22:03 . Der står det at jeg leverer han sent ,men at jeg henter sent ,dvs at han ikke har fulle dager i bhg +at han har fri ca hver 14 dag . Jeg har han i bhg sånn at jeg skal ha så mye overskudd jeg kan i helgene + de dagene han har fri ,sånn at vi kan ha det hyggelig sammen og finne på ting og for at ikke jeg må ligge på sofaen pga at jeg er sliten . Vi har nesten aldri bv i helgene eller i ferier pga at vi har fam som bor langt borte . Jeg bruker veldig lang tid på ting (jeg er delvis lam i begge armene )så jeg kan bruke hele dagen bare på å rydde huset og jeg tror will syns det greit å bo i ett ryddig og rent hus ! Og nei ,de sier han kjeder seg (er det ikke dem sin oppgave å aktivisere han?)sånn at de kan gå hjem tidligere .
Let's hear it for the boys! Skrevet 25. februar 2010 #49 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har min 2-åring i bhg mens jeg er i permisjon med minste på 8 uker fordi jeg ikke har samvittighet til å holde han hjemme. Ofte har jeg lyst til å ha han hjemme og kose, men jeg vet jo så godt at det ikke blir kos for han. Han må vente, slutte, hviske, være snill, slutte å slå osv osv. I bhg har han det jo faktisk gøy, i motsetning til pupporama her hjemme. Det var første og siste gang jeg gidder å forsvare mine valg her inne
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #50 Skrevet 25. februar 2010 De dagene jeg kan, så spør jeg sønnen: "Vil du i barnehagen i dag, eller vil du være hjemme med mamma?" Da svarer han enten: "Jeg vil være hjemme med mamma" eller "Jeg vl i barnehagen" Skal jeg ikke gi han valget? For har jeg fri, så skal han være hjemme med meg. Han har på sine 2,5 år som barnehagegutt, aldri hatt full uke. Som regel har han hatt 3 dager, men i det siste har det vært 4 pga min helsesituasjon. Nå er vi tilbake til normalen, og han vil ha fra 3-4 dager i bhg pr. uke. Fortell meg hvordan jeg skal legge opp uka vår du da:)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå