Truda- mor til 2 Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg glemte meg helt og spiste to snitter med røkelaks i bestefars bursdag i dag! Har jo hørt tusen ganger at det ikke skal spises av gravide, men det hadde hvist bare forsvunnet fra hodet mitt... Er 10+6. Hva galt kan skje?
Kuredu Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Røkelaks skal da ikke være noe problem så lenge den er fersk og fin? Det er visst rakfisk vi skal holde oss unna i følge legen min da det er "fordervet" mat.
MissMe*med*lillegutt Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Røkelaks kan du trygt spise
mandalay Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Nei, da er det bare å legge seg ned og dø! Unnskyld, klarte ikke dy meg. Syntes det er litt for mye hysteri rundt hva man ikke kan spise når man er gravid. Det skal jo veldig mye til for at det skjer noe som helst, uansett hva man spiser. Feks brie og camembert som man skal holde seg unna. Listeria er påvist i disse ostene, men du skal ha veldig uflaks for å spise en ost som inneholder dette. For litt siden ble feks lollosalaten fra Frankrike kalt tilbake fra butikkene, men det skal jo ikke være noe farlig for gravide å spise salat i utgangspunktet.... Selv følger jeg matportalen sine anbefalinger og råder deg til å se på siden deres.
Truda- mor til 2 Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2010 Åja! Har alltid hørt at det gjelder både røkelaks og gravlaks, jeg! Da beklager jeg hysteriet! Er forøvrig enig i at det virker merkelig med de lange listene med mat vi ikke skal spise, men så tør jeg liksom ikke annet enn å følge det heller. Vet vel ikke nok om det til å ta egene slutninger...
lilletjukka ;o) Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Mattilsynet sine nettsider er gode. Der finnes en brosjyre om hva man ikke kan spise. Rå fisk er helt greit - f.eks. sushi. Dette kunne man jo ikke psise tidligere. "Rotten" fisk - dvs. rakfisk skal man være forsiktig med. Ang. ost skal man passe seg for de fleste mykoster selvom de er pasteurisert. De spiste mye rart før i tiden - og det gikk da som regel bra da også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå