Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har noen erfaringer med dette... Om det kan ha med svangerskapet å gjøre.

I dag hadde jeg nemlig en merkelig opplevelse. Satt i ro, og plutselig ble alt helt utflytende, og "lyst"... Var ikke lenge siden jeg hadde spist eller drukket noe, og jeg har normalt (litt lavt) blodtrykk. Det varte en stund, kanskje ca. 10 min. Det var litt ekkelt, så hadde vært greit å høre om noen har opplevd noe lignende, og evt. har noen råd.

Skrevet

Hei, tipper at det absolutt er svangerskapsrelatert. Ikke helt det samme, men i 1. trimester hadde jeg en opplevelse med blury syn, det varte ca 20 min.

Det var skikkelig ubehagelig og jeg ble redd det var noe galt. Hos legen fikk jeg beskjed om å ta det med ro, og jeg hadde høyt (!) blodtrykk og meeeget stive skuldre. Etter dette jobbet jeg redusert.

Så ikke helt likt, men det er altså mange som opplever synsforstyrrelser i fbm svangerskap, og det er vel generellt et signal om å ta det med ro, vil jeg tro. Hør med legen!

Skrevet

Har plagdes endel med synsforstyrrelser både i dette og forrige svangerskap. For min del har det vært i forbindelse med svangerskapsforgiftning. Da har det vært mer som "speilbildebrudd" i "bildet"...

Uansett så burde du kontakte jm/lege ved uansett type synsforstyrrelse. Kan være at du brygger på/mangler noe.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! Det var virkelig ikke noe behagelig... Det føltes litt som det var mest det ene øyet til meg som ble "blurry" og fargeforstyrra på en måte. Alt ble liksom gult/oransje og utflytende foran det ene øyet. Sånn at hele synet ble ufokusert.

Vil dere anbefale å ta kontakt med lege utenom kontroll, når jeg ikke har kontroll før om to uker...? Har det med svangerskapsforgiftning å gjøre er det jo ganske alvorlig... Eller tror dere jeg kan se det an litt mer? Huff. Ekkelt.

Skrevet

jeg ville løpt til legen! synet vil jeg gjerne ha i behold helt til kistespikrene snekres i!

Skrevet

Jeg var på svangerskapskurs i går, og da sa de at hvis vi opplevde synsforstyrrelser skulle vi ringe føden MED EN GANG!!! Så jeg ville gjort det hvis jeg var deg. Er visst et tegn på alvorlig svangerskapsforgiftning, ingen vits i å ta noen sjanser i alle fall. Masse lykke til!

Skrevet

Oi, nå ble jeg bekymret! Kanskje jeg må gjøre det da... Føles bare litt rart siden det er mange timer siden, og nå føler jeg meg jo grei, om enn enda litt slappere enn vanlig.. Hm. Er jo idiotisk å ta sjanser på det her egentlig, men jeg er en av dem som så gjerne ikke vil "være til bry unødvendig" ... Dere som har opplevd det; kom forstyrrelsene ofte når de først hadde dukka opp? Lurer på om jeg bør regne med å få det igjen snart. Hvis det skjer en gang til så kontakter jeg i allefall føden med en gang.

Skrevet

Ta en telefon til føden, du! Eller til fastlegen / jordmoren din. Sannsynligvis ber de deg komme inn så de får målt blodtrykket ditt og tatt en urinprøve (for å sjekke for svangerskapsforgiftning) - og hvis det ser greit ut, er jo alt i orden.

Skrevet

Du er ikke til bry!

Hallo! Janteloven lever litt for sterkt i oss jenter noen ganger. "Det er ikke så farlig med meg".

Disse menneskene får faktisk betalt for å sjekke opp helsemessige tilng hos oss gravide. Og dette høres ut som noe som bør sjekkes opp. Og det er ikke bare deg. Du bærer et liv inni deg også.

En telefon til lege/jordmor tar kanskje 5 minutter av tiden deres. Det må du da ha samvittighet til å kreve?

Synes du skal ringe med en gang jeg. Og prioritere sikkerhet før jantelov.

Lykke til

Skrevet

Takk skal dere ha! Fikk opp motet til slutt, og ringte føden, siden fastlegen er stengt for helga. Der ble jeg møtt av en veldig avdramatiserende jordmor, som mente at så lenge det bare hendte den ene gangen så var det ikke så farlig at jeg ble nødt til å komme inn... Skulle imidlertid ta kontakt hvis det hendte igjen. Er glad for at hun ikke så på det som alvorlig, men samtidig kjenner jeg at det hadde vært litt greit å få tatt de prøvene for å være helt sikker. Ringer vel fastlege på mandag, hvis det ikke skulle skje mer sånne ekle episoder i helga...

Skrevet

kanskje du skulle sjekket jernnivået ditt? Jeg for ofte sånne "anfall" når jeg har lavt jernnivå og f.eks reiser meg opp for fort.

Skrevet

Jernet har jeg blitt målt for hos lege tidligere, og var visst helt fint... Tok blodprøve for to uker siden også, i svangerskapsuke 28, men vet ikke om de sjekker jern på den..?

Det som var så rart var jo at det dukka opp når jeg satt helt i ro... Får ikke det helt til å stemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...