Rampongi Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Har kjøpt denne til piraten nå, etter en mnd med hippgrøt og rennabæsj og magevondter og jeg vet ikke hva.. Ikke prøvd den enda, men forstår at den skal være veldig mild til magen? Det stikker i mitt bistandshjerte å kjøpe nestle, men om det er det piraten må ha for å vokse seg til en stor sjørøver etterhvert, så må jeg vel bare bite i det eple da..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Den er mild for magen ja, men full av sukker.. Om du tror det er melk piraten ikke tåler, funker det fint å lage Holle grøt med mme uten melk. Det får minsten her. Vi lager grøt med nutramigen og holle grøt uten melk. Der er det flere typer som er melkefrie. Tror de har noen glutenfrie også.
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Gutten min spiste denne en stund, og likte den veldig godt. "Problemet" med den er at den er tilsatt sukker, så jeg gikk heller over til Holle-grøt fra helsekosten. Melkefri, og gullgutten likte den veldig godt når jeg blandet i litt fruktmos og rapsolje.
Ranveig R Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Vi har og prøvd den til lille. Ja, ho likte den, men som deg så har eg lite lyst til å kjøpe Nestlé, og dessutan er denne grauten ca 1/4 sukker om eg ikkje hugsar feil... Har du prøvd Holle sine grautar (helsekost)? Den fins i ris- og hirsevariant frå 4 mnd, og fullkorn- og speltvariant frå 6 mnd. Dei skal blandast med melk (du blandar då med melk barnet tålar, f.eks Nutramigen, eller ev. havre- eller rismelk. Veit ikkje om dei er glutenfri (er det melk eller gluten eller begge deler som er problemet?)
Rampongi Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2010 Takk alle sammen! Hæ, så mye sukker. Den rævva helsesøstra vår gidder jeg snart ikke å møte flere ganger assa. Fader, hun er full av tulle-råd.. Vet ikke hva det er med hippen som plager henne, men må iallefall prøve noe annet. ok, ja med da sjekker jeg den hollegrøten jeg. Piraten er da søt nok fra før om hun ikke skal spise sukker i tide og utide. Tusen takk for godt info, hilsen rampen som ikke leser innholdsfortegnelsen godt nok..
Rampongi Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. februar 2010 kniiis,, litt artig at den er flutenfri synes jeg..
Ranveig R Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Ja, det er litt søtt med flutenfri graut, men eg tenkte eg skulle vere grei nok til ikkje å kommentere det. Men når du gjer det første så Eldsteguten vår er frisk og fin og har aldri hatt mageproblem, men han likte aldri nokon andre babygrautar enn Holle sine. Kanskje du kan prøve å lage din eigen graut og? Havregryn + "melk". Ev. semulegryn + "melk", for glattare konsistens (synest å hugse piraten er ganske lita?).
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Vi har sikkert samme helsesøster. Nei, forresten, min ba meg jo ringe sykehuset når jeg spurte henne om grøtråd. WTF.
Rampongi Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 25. februar 2010 jupp hun er bare 5 mnd enda. Å lage sin egen grøt er sikkert det beste, finnes jo helt sikkert oppskrifter på slikt noe sted i denne googleverden. Takk for tipset. Liker forresten navnene på ungene dine veldig godt Ranveig R (jmf tråden om hva ungene våre heter)
Rampongi Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 25. februar 2010 hæhæhæ, ho foreslo stivkrampesprøyte på piraten siden pappan er fra italia.. tja.. Sikkert samma dama ja Yuki..
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Øh, ok? Er ikke stivkrampe del av det vanlige vaksineprogrammet da? Og hva har Italia med saken å gjøre? Vår helsesøster valgte å bruke en ti cm stor bamse til å vise meg ammeteknikk istedetfor å bruke den sprell levende babyen jeg hadde på fanget. Slo henne visst ikke at bamsen var 5 nummer for liten og i tillegg ikke virret som en gal med hodet hver gang han skulle få mat.
Rampongi Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. februar 2010 Nei, uff jeg bomma. Tror kanskje det var hepattitvaksine, ble litt ivrig her (jeg er jo ikke bedre enn helsesøtra sjølv heller da sjø) Hun mente vel at Italia var såpass uland at det måtte til.. Men så kjekt, da kan du iallefall å amme bamser, kan jo komme godt med
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #13 Skrevet 25. februar 2010 Hehe, men du er jo ikke helsesøster! Hun bør jo kunne det hun driver med. Ja, ikke sant? Føler at det er en kunnskap jeg hadde savnet nå som jeg snart blir tobarnsmor.
Ranveig R Skrevet 25. februar 2010 #14 Skrevet 25. februar 2010 Takk for det ) Har tidlegare lagt merke til at navnesmaken vår liknar "litt"
pinga76 Skrevet 25. februar 2010 #15 Skrevet 25. februar 2010 Vi fikk tipset om den grøten fra ernæringsfysiolog fra Riksen, hun mente at den i alle fall var tilsatt alt av vitaminer og slikt som jeg ikke tror Hollegrøten er??? Men, vi har en annen historie bak det hele. Dog, vanskelig å få barnet til å like mindre søte ting etterpå. Kan blande melkefri mme i den også før å gjøre den mer næringsrik.
Rampongi Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 25. februar 2010 ok, jeg noterer bak øret her Tusen takk alle smarte fine dib´ere
anaina Skrevet 25. februar 2010 #17 Skrevet 25. februar 2010 Utfordringen hvis man skal lage grøt selv er å få den jernrik nok. Jernmangel er den vanligste mangelsykdommen bland norske barn, og kan bli alvorlig. Jeg har en melkeallergiker, og vi startet med sinlac som den mest skånsomme grøten, fordi den har spaltede proteiner etc, i tilfelle hun skulle vise seg å ha generell proteinintoleranse e.l Vi bruker nå Holle hirsegrøt, lager den med reseptbelagt mme som vi får på blå resept. Kumelkfrie mme er jo ganske dyre, men det kan jo være verdt å prøve en periode. Hirse er naturlig ganske jernrik, og mme'er er også beriket, så hvis man passer på c-vitaminet samtidig (mango/aprikos, kålrot, weifa c) burde man være sikret. Dersom det viser seg at piraten blir bedre av å holde seg unna melk, bør du få resept på mme, så det ikke blir så dyrt. Dessuten krever det litt ekstra å navigere i kostholdsjungelen, og passe på å kompensere for det man ikke får gjennom kosten, så det ikke blir mangler. (Semule som noen foreslår her anbefales ikke, pga lav næringsverdi og dårlig vitamin/jerninnhold, f.eks), og dessuten lære å lese innholdsdeklarasjoner og gjenkjenne melkeprotein i alle dets former;-) (Vi ble sendt til ernæringsfysiolog på Ullevål for veiledning). Lykke til!
It's all about me Skrevet 25. februar 2010 #18 Skrevet 25. februar 2010 Før du begynner på gluten og melkefri grøt burde du teste ut om det er gluten eller melk han ikke tåler. Melkefri diett kan du font teste ut på egenhånd, men det skal du ikke gjøre med glutenfri. Hadde tatt en tur til legen ev. kjøpt en test på apoteket. Når det er sakt så blandet jeg Sinlac og Hole risgrøt 50/50 til min cøliakigutt. Det fordi Sonlac som blir sakt over her er så full av sukker, men også fordi den er veldig udrøy. Hole risgrøt derimot er drøy men smakløs. Sammen er det perfekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå