Gå til innhold

Dere som kan hund! Trenger hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten valp på 6 mnd som er både snill og rolig og veldig glad i å gå tur.

Alt vi har lært henne har gått veldig enkelt som feks sitte fint, legge seg osv, men det er en ting jeg ikke får henne til å lære- nemlig å gå fint i båndet!

Når vi er på tur så henger hun som en gal rabiat bikkje i et superstramt bånd. Hun harker og puster og peser for det strammer jo, men hun gir seg uansett ikke.

Jeg har prøvd nå med samme "kommandoen" hver gang siden før jul, men det nytter jo ikke?!!?

Selv om det er en liten hund så er det ikke koselig å gå å dra i det båndet heeeele tiden....

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få henne til å gå fint ved siden av meg?

Jeg pleier å stramme inn båndet slik at hun ikke får løpt før meg, vi bruker et kort valpebånd, hver gang hun drar og prøver å løpe fra meg napper jeg henne tilbake til meg og sier at hun skal gå fint. Jeg skryter masse når hun faktisk går ved siden av meg/ med slakt bånd.

Har prøvd med snacks, men hun er for opptatt med alle lukter til å følge med på meg....

Huff- i dag kjente jeg at jeg ble skikkelig sint på henne mens vi gikk stakkars:(

Trenger virkelig noen gode råd!

Skrevet

Det som har virket på mine hunder er å stoppe helt opp når de drar i båndet. Ikke gå videre før valpen har roet seg. Når du har slakt bånd roser du valpen og går videre samtidig som du sier f. eks gå pent. Dette må repeteres helt til valpen din skjønner opplegget. Du må regne med at det tar tid og du må ikke miste tålmodigheten. De første turene vi hadde med denne treningen kunne ta opp til en time, og da hadde vi ikke beveget oss langt.

Lykke til:)

Skrevet

Enig med anno over her! Dette funker :) Så mye bedre en kjeft og nøkking i båndet.. ikke bra det... :(

Lykke til :)

Skrevet

Huff- var litt redd for et slikt svar ja;) Begynner å miste tålmodigheten!

Jeg skjønner jo at det tar tid, og det hjelper jo ikke å bli sint på henne stakkars, men jeg blir så lei!

Andre som møter henne kommenterer også hvor ekstremt ivrig hun er både når hun går og hvis hun skal hilse på noen. Hun elsker både mennesker og andre hunder og blir såååå ivrig:)

Skrevet

Hei! Tenkte jeg skulle lage en tråd i håp om å få hjelp med det samme, bare at vi har ein diger bikje, som veier 63 kg, og drar meg avgårde!

Lånte en dresurbok på biblioteket, og der sto det at man skulle få hunden til å sitte for hver gang den dro i båndet, men jeg fikk det ikke til med vår hund. Samboern min må gå tur med han, han er mye sterkere enn meg. Har sikkert mye med at jeg har gått lite tur med han pga svangerskap og nå barseltid, og mye smerter i bekkenet.

det verste er at hunden går pent, uten bånd. men det er jo båndtvang, så kan ikke gjøre det her vi bor nå.

Håper noen har gode råd:)

Skrevet

Ja selvfølgelig blir man lei og mister tolmodigheten av og til. Det er bare mennesklig :)

Men prøv dette så skal du se at det funker. Og et annen tips er å aldri la hunden gå først. Heller ikke ut døren. Det er flokklederen som går først og lederen hører jo ikke på noen ;)

Hilsen anno over her

Skrevet

Anbefaler turid ruugås sin bok om å lære hunden å gå pent i band. Fås kjøpt på canis. Kjempe god og lettlest bok som jeg har lest mange ganger. Alltid fått til mine hunder, fra valp til 12 år gammel hund som aldri har gått pent en dag i sitt liv.

Skrevet

Ja, jeg får stramme meg opp å fortsette å være konsekvent;)

Problemet når jeg stopper er at da står hun bare å drar og piper for hun vil gå videre. Det er jo sikkert vanlig det, men skal jeg da bare stå til hun slutter å dra da?

Skrevet

Det rådet med å stoppe opp skal jeg også gjøre et forsøk på!! Har en vilter border collie på 2 år som drar i båndet. Har nå gått til innkjøp av dressurbånd som jeg har satt helt oppe i strupen på henne, men det hjelper ikke. Hun hoster, harker og brekker seg og drar like ille! Er ikke koselig å gå tur med hunder som sliter deg ut!

Skrevet

Eller du kan snu og gå andre veien så snart hun begynner å dra, eller det ikke nytter å stoppe. Da kommer hun seg ikke mot det hun drar mot. Så roser du og belønner når hun er på siden av deg. Sannsynligvis vil hun begynne å dra igjen ganske snart etter dere snudde, og da er det bare å snu igjen. Skal hun komme seg framover, er det kun når båndet er slakt. Det lærer hun fort etter noen ganger.

En annen ting. Når du rykker og napper i båndet, gjør det vondt. Og hun vil helst bort fra det vonde, nemlig deg og båndet. En blir ikke værende et sted eller med noen som gjør en vondt, vel? Så slutt å rykk og napp, det eneste du greier å få til med det er å gi hunden din varige nakkeskader.

Skrevet

Har du gått noe valpekurs med hunden din da? Jeg er generelt flink med dressur, men velger likevel å alltid gå minst 2 kurs med hundene mine, fordi det er viktig å trene sammen med andre også.

Det er viktig at man ikke rykker i båndet for mye, det kan gi hunden rygg og nakkeproblemer.

Det kan virke som at du først og fremst må starte med å få kontakt med hunden din, slik at den blir oppmerksom på deg. Når den trekker av sted med snuta i bakken så har den allerede blokkert deg ute.

Kontakt trener du enkelt ved f.eks å la hunden vite at du har en godbit i hånda, men at den må gi deg øyekontakt før den får godbiten sin. Når dette sitter så kan du nok begynne å lære den å gå pent. Hvis hunden ikke bryr seg så mye om godbiter kan du bruke favorittleke eller lignende.

Det er viktig å skryte veldig masse når hunden er flink.

Båndtrening kan gjøres på flere måter. Med den ene hunden jeg har nå så pleier jeg å snu og gå motsatt vei når hun trekker i båndet. Når hun har snudd kommer hun automatisk inn på siden av meg, og da sier jeg "gå pent", når hun titter på meg så skryter jeg av henne og gir henne en godbit.

Båndtrening er en skikkelig tålmodighetsprøve for hundeeiere som har "trekkhunder".

Hunden blir også lei når man ikke kommer noen vei på tur, bare snur hver gang den trekker. Da går den gjerne penere også.

Kanskje en klikker ville være bra for deg? Det er viktig å filme adferden akkurat i det hunden gjør rett. Er man litt sen så tror den at det er noe annet den har gjort riktig.

Canis sin klikkertreningsbok er f.eks et godt valg.

Skrevet

Fortsett med treningen som du gjør, tar muligens bare litt tid. Også hadde jeg byttet over til sele i stedet for halsbånd.

Be hunden gå på plass, kanskje lettere å forstå dersom den lyder komandoen på plass..

Øv hjemme feks i tillegg til ute.. ha hunden i bånd, rop den på plass, ta tak i båndet og hold den tett inn til deg, gå i sirkel rundt til utgangspunkt, gå så fremover og få hunden til å ha kontakt med deg hele tiden, bruk komandoen gå på plass og ros hele veien.. repeter repeter repeter.. og gi godbiter underveis om hunden lystrer. Kan være lurt å holde en godbit i hånden å lokke med hele tiden mens du øver.. som sagt blikkkontakten må være på plass om du skal få til dette, med øvelse vil det gå seøv for distre hund, ikke gi deg.

Skrevet

Hvis du ikke kan gå tur med hunden deres, så er det jo best at du trener med den, framfor å sende samboeren hele tiden. Som jeg skriver lenger ned i tråden så synes jeg alle hunder bør gå dressurkurs.

Har selv 2 stk hunder på 55kg hver. Hvis dem vil så drar de meg enkelt over ende, men jeg har overtaket psykisk. De VET at jeg er sjefen,ellers hadde vi jo aldri fått det til å fungere.

Skrevet

Tusen takk for mange tips!

Jeg vet jeg skrev at jeg napper i båndet. Jeg gjør også det, men må si at det ikke er hardt altså! Er bare et lite napp eller røkk- ikke så hun får vondt- bare for å gjøre henne oppmerksom.

Det at jeg ikke får kontakt med henne når vi går er helt riktig! HUn er superopptatt med å snuse på alt og ingenting så vi får nok jobbe med det;)

Skal ut å kjøpe masse snacks i morgen så blir det hardtrening fremover!

Skrevet

grunnen til at jeg foretrekker å snu, framfor bare å stoppe er at man da får med seg hunden. Når man stopper opp så er jo hunden fortsatt foran deg, sa setter den seg ned et lite stykke foran også.

Hunden skal jo gå der DU vil gå, holde følge med deg, du er jo tross alt leder. Med andre ord så bestemmer du at dere skal snu, og da må den følge med.

Mitt stabeist av en tispe trekker like mye om jeg stå stopper opp i 2 sekunder, eller i 10 minutter før jeg går videre. Da er hun så stressa av å sitte at hun i alle fall trekker videre. Snur jeg med henne så får jeg oppmerksomheten hennes.

Men man må jo sette av tid til den slags trening, for det tar mye tid, og man får lyst til å eksplodere over at hunden fortsatt trekker. Men det gjelder å holde hodet kaldt...

Skrevet

ser også at hun blir ivrig når hun treffer andre, hva med å øve hjemme først? Gjerne inne. Syns det er et godt tips å snu når hun drar. Husk å belønne når hun går fint, men ikke vent til hun har gått 10 min, du må belønne ofte, iallefall i starten.

Tålmodighet er det eneste som nytter:-)

Skrevet

Takker igjen for mange fine tips!

Jeg har nå en ny innstilling og i morgen så begynner vi på nytt!

Skal kjøpe masse snacks og begynne inne ja;)

Hun blir jo lett distrahert og er jo ikke i nærheten av å ha kontakt med meg når vi er ute!

Nå fant jeg frem selen vi brukte da hun var mindre- skal se om den passer enda så kanskje vi kan bruke den istedenfor bånd;)

Hvis ikke må vi ut å kjøpe i morgen!

Tror vi får begynne i det små- lære henne at jeg er sjefen og at hun må høre på meg:) Så får vi gi masse ros og snacks til det sitter.

Tror nok det er lettere å snu med henne enn å stoppe opp ja! Hun bare sitter å piper hvis jeg stopper opp og da vi går igjen da så drar hun hvertfall!

Igjen- takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...