Jullia Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Dere som har bygd hus nylig eller andre med erfaring. Hva tror dere er best? Ha soverom og bad i 1. etg. og stue og kjøkken i 2. etg, eller motsatt. fordeler og ulemper? Takk for svar.
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Der vi bodde var det soverom og bad i 1.etasje, og stue og kjøkken i 2.etasje.... Her vi bor nå er det bad, soverom, kjøkken og stue i 1.etasje, og 2 soverrom og loftstue i 2.etasje... FORDELEN må være å ha alle soveromma der det er bad! Det er det eneste jeg kommer på her....
mer enn bare mor Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 det kommer an på flere ting.. feks utsikt og terassemulighet. Vi har mer funkis hus, med 3 soverom, bad, gjestetoalett, stor gang + vaskerom i 1 etg. Stor stue + kjøkken + kontor i 2.etg. Funker bra her, for det er jo mer utiskt oppe + vi har stor terasse. Nede har vi plen og parkering. for meg er det mer vanlig å ha kjøkken og stue i 2.etg, (evt soverom/loftsstue i en 3.etg). Gang, vaskerom, soverom og slike ting kommer i 1 etg.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Det mest vanlige er nok å ha kjøkken og stue i 1 etg, men det kommer an på planløsningen. Tenk på hvor gjester oppholder seg, du vil kanskje ikke ha de oppi soverom, og bad som er private soner? Det mest praktiske er å ha stue og kjøkken i 1 etg, mindre vei å gå for dere og gjester, og barn som beveger seg ofte ut og inn, ut i hage, veranda etc. Og ha et gjestetoalett, slik at badet forblir en privat sone Men om dere skal bygge hus, bør det vel være en interiørarkitekt der som dere kan diskutere planløsningen med?
Tieran Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Varmemessig er det en fordel å ha stue og kjøkken i andre etasje da varmen går opp. Man får kanksje også mer sol inn, noe som er positivt i de kalde månedene. Personlig liker jeg å ha bruksrommene på bakkeplan da man har lettere tilgang til hage/utearealer. Dessuten føles det mer naturlig for meg å ha bruksrommene i den etasjen man kommer inn i..
Ranveig R Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Vi har fire halve etasjar. Plan 1: Inngang, 3 soverom, 1 stor bod. Så opp 1/2 etasje til Plan 2: Tv-stove og stort bad, så opp 1/2 etasje til Plan 3: Stove og kjøkken + stor altan, så opp 1/2 etasje til Plan 4: 2 soverom, vaskerom (m/utgang) og lite bad m/dusj og do Eg synest det er greitt å ha stova/kjøkkenet oppe fordi vi då ikkje labbar rett inn. Veit at det er lett for å "berre trakke rett inn" med sko og alt om ein f.eks. bærer varer frå bilen og kjøkkenet er rett innanfor inngangsdøra. Og så når ungane blir større satsar eg på at dei legg frå seg skulesekk osv på rommet i staden for å dra slikt med opp.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Jeg foretrekker kjøkken og stue i samme etesje og kjøkkenet vil jeg ha på bakkeniva. Det er tungt å dra alt av matvarer o.l. opp en etasje. I tillegg synes jeg det blir mere privat med soverom o.l i annen etasje. Ikke liker jeg å sove på bakkenivå heller:)
tomat15 Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Foretrekker definitivt å ha kjøkken og stue i 1 etasje. Som andre sier er det greit å ikke måtte dra gjester gjennom soveromsdelen. Er gjerne litt mer privat føler jeg. Dessuten er det enklest i forhold til å komme seg ut i hage ol, noe som jeg tenker er supert når man har små barn som flyr ut og inn hele sommeren. Vet ikke helt hvorfor, føler det er mest naturlig. Når vi har sett etter hus, har det vært viktig at bruksrom er på plan 1.
Jullia Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 25. februar 2010 Takk for svar alle sammen. Skal snakke med arkitekt i morgen og da er det greit med noen synspunkter...
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Nå har vi stue,kjøkken og kontor i 2etg 4soverom, tv-stue,gang,bad,toalett,2boder,vaskerom i 1etg Synes det er det beste. Liker soverom i samme etg som bad som noen nevner, også at alle soverom er samlet.. Den VIKTIGSTE grunnen til det, er brannsikkerhet.... OM det skulle begynne å brenne, så kan vi komme oss ut vinduene, og inn vinduene til ungene. Det er ikke lett om man sover i 2etg. Og man kan IKKE stole på at unger (eller vi for den saks skyld) våkner av røykvarsleren, og kommer seg ut. Så føler det er litt tryggere om man ligger nede=)
Anne:-D Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Vi har soverommene i 2. etg og det er jeg veldig glad for. Liker å sove med vinduet åpent og det kommer færre edderkopper inn i 2. etg
anaina Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 Jeg bor i rekkehus med stue&kjk i 2. etg, og selv om vi har stor veranda utenfor stua, så er terrassen nede utenfor inngangspartiet, og det blir litt langt dit. Jeg trives kjempegodt her, MEN jeg skulle ønske vi hadde stue&kjk i 1.etg. Særlig når ungene går ut og inn nede med venner, skulle jeg ønske de måtte passere den sonen vi oppholder oss i, slik at det ble flere naturlige anledninger for å bare si hei og vise ansikt og se vennene etc. Sånn som det er nå blir vi enten "stemmen fra 2. etg", eller vi må ta turen ned ens ærend, og det kan oppleves litt påfallende og påtrengende av halvstore unger. Men oppholdsrommene oppe blir det også lang avstand mellom inngangsparti og oppholdssone, slik at man enten er inne eller ute. Noen av naboene har stue nede, og når vi er innom for å hente unger eller låne noe, har man mere kontakt med "innelivet" og prater gjerne med alle som er hjemme fra gangen, mens hos oss blir det veldig "upstairs/downstairs", så det bare er densom åpner som prater For ikke å snakke om all trappeflyinga på Halloween;-) Soverom og bad oppe! (opg oppholdsrom og ekstrado nede) det får min stemme:-) Lykke til!
Jullia Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 25. februar 2010 Takker. Ja sånn som det ser ut nå blir det stue, kjøkken, vaskerom, bad og lekerom nede. 3 soverom, bad, garderobe og loftstue oppe.
GuttemammaX3 Skrevet 25. februar 2010 #14 Skrevet 25. februar 2010 Kommer an på hvor man har inngangen det. Går man inn i første etasje så stue og kjøkken der, går man inn oppe så er det greiest å ha stue og kjøkken der, og gå ned til soverommene. Bad helst i begge etasjer, hvis ikke det er en mulighet så i samme etasje som soverommene, og et toalett i stue-etasjen...
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 25. februar 2010 #15 Skrevet 25. februar 2010 Vi har kjøkken og stue i 1.etg. soverom og bad+ do i 2. etg. Inngangsparti i 1.etg. Selv mener jeg dette er absolutt det beste (for oss) Vi (jeg) kan gå å legge meg selv om gubben har besøk feks. Sover veeeeldig lett, og bruker evigheter på å sovne hvis det er mye lyder. Så slipper å høre "stuelydene" ned på soverommet om du skjønner?=) Om vi flytter herifra kommer jeg ikke til å flytte til et hus som har det omvendt heller. Jeg elsker denne løsningen =) Men som sagt, dette er det beste for oss, så slipper den som sover å høre dunkingen fra de over =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå