mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Har ei lita tulle her som er to uker i dag <3 Deiligste klumpen i verden... Men vi sliter litt med amminga. Hun har hatt et fint sugetak helt fra fødselen, og ville ligge ved puppen hele tiden, men det ingen på barsel plukka opp selv om jeg prøvde å si det så er hun rett og slett litt lat! Hun suger godt og kraftig de første minuttene, men så ligger hun bare og jabber.. Og tro meg, jeg gnir og gnukker på henne hele tiden. Denne uken jeg har vært hjemme har vi vært ho HS tre ganger og prøvd diverse ting for å få melkeproduksjonen min opp, og få henne til å suge. HS foreslo at vi bare skulle gi henne 60 ml mme og amme annenhver time, i tillegg til at jeg skulle pumpe meg... Jadda, prøv å først amme i 30 min, så gi nan, så legge en sulten, rasende unge, så pumpe... og så få sove noe selv-innen to timer. SIer seg selv at det ikke gikk. Hun har lagt godt på seg, for jeg måtte jo kapitulere og gi henne nok mme så hun var noenlunde fornøyd. Nå gjør jeg vel egentlig det samme borsett fra at hun får så mye mme hun vil ha til hun er mett, og jeg ammer hver 3.time. Men det dreper meg å stå opp to ganger i løpet av natta, og bare få 1 timers søvn mellom matingene... Jeg har jo egentlig veldig lyst å amme, og det er jo et sabla stress med flasker og koking og greier. Samtidig så kjenner jeg at jeg er på nippet til å bli deprimert av dette. Jeg er alene, og det er mye stress med barnefaren. Det er jo så godt at hun sover 5-6 timer i strekk om natta om hun får velge selv. Og jeg har ikke helt tro på at jeg får dette til, at jeg kommer til å få nok melk, og i alle fall ikke at jeg kommer til å klare å få henne til å ligge ved puppen til hun er mett... i beste fall blir det vel til at jeg pumper og gir på flaske, men det er jo ikke mindre stress det. Er det håp,eller skal jeg slutte å stressemed å få til å fullamme og heller amme henne det jeg kan, gi henne mme og ikke stresse med å vekke henne på natta????
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 nå ammer ikke jeg, men syns dette hørtes hardt ut. Du må ikke slite deg ut bare for at du skal amme. det er ikke noe nederlag å være flaskemor! er selv STOLT flaskemor å barna trives å har det kjempe bra. hadde det vært meg i denne situasjonen hadde jeg ammet det jeg kunne å gitt flaske resten så fikk det briste eller bære. er ikke noe poeng i å pådra seg en kraftig depresjon. Jeg tror både du å barnet er tjent med at du stresser ned å gjør det som du føler er best, om det er at du fortsetter som dette eller om du tyr til mme. lykke til å når du får rutine på flaskene så går det som en lek anbefaler å ha 6-8 stk så kan du rengjøre en gang pr døgn å ha ferdig kokt vann på flaskene i kjøleskapet som du varmer i micro før du har i pulver.
snillemamma1 Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Jeg tiltrer det "mamma til tre nydelige jenter" skriver. Jeg vet hvordan du har det. Delammer selv og har slått meg til ro med dette. Seøvsagt er det flott å amme, men ikke for enhver pris. Det slitet du driver med nå høres umenneskelig ut på meg. Ikke slit deg ut! Husk at du skal nyte babytiden også... Fornøyd mor = fornøyd baby! :-) Se på denne linken:http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1315113 Lykke til videre!
b77h Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 uff, forstår så godt din frustrasjon! Og jeg hadde det bare sånn noen dager på sykehuset... Her kom melken etterhvert i gang og vi kunne kutte ut mme. Jeg kan ikke si om du skal gi opp eller ikke. Tenker at det sikkert er bra å holde ut så lenge som mulig - samtidig som det heller ikke er bra for barnet med en deprimert og helt utslitt mor. Men kan du ikke ta noen netter innimellom hvor du lar dere begge to sove? sånn at du får hentet deg litt inn også. Jeg har fått to tips angående å få melken i gang; - det ene er å stryke over/kile lett rundt brystvorten før du skal amme og i mens - kan stimulere utdrivingseffekten. - det andre er min mormors råd; som funket på henne og hennes mor; å drikke masse havresuppe! Har ikke oppskriften, for her kom melken før jeg kom så langt. men kanskje verdt et forsøk? Ellers sa de på sykehuset at jeg skulle kile litt i kinnet på babyen om den sluttet å suge og bare ville sove. Og ellers på tærne kunne funke. masse lykke til!
mammas skatter <3 Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 hei. her har e sitte å pumpa me i 3 mnd fra gutten min vart født. starta me 8 gang om dagen. etter kvar gang han skulle ha mat. prøvde først me pupp og pupp me skjold. men han fikk ikke skikkelig tak. han har litt trang leppe på venstre side å har sikkert ligge i klemm i magen. etter ca 4 uker begynte han å klare å suge men ikke altid og varieret kor lenge han sugde. men så vart e så sår på brystvortene og han begynte å knipe igjen munnen med gommene å dra i brystvorta så d va så vondt at e grein. atpåtill e e plaga me depresjon å hadde press på me av ammepol og leger på at han skulle legge på se å skulle mates 8 gang daglig. så d blei ikke noe søvn så å si.han skreik mye også og ville bare sovne på magen min. det endte me at e ikke tørte prøve me puppen lenger og d va kansje største feilen for han huska ikke lenger hvordan han skulle suge. men no går alt egentli bedre så lenge d ikke e stress i kvardagen. da pumpe e 5 gang om dagen.blir ca 850 ml melk.han får da melka mi som e syns e viktig. men d e jo en stor jobb å vaske flasker og varme melka så d e lett d blir en skrikende unge. å så e så heldi å har pappan hans hjemme. men har fortsatt et ønske om å kunne amme. så e fortsette me å pumpe til e kansje forandre syn på kor viktig melka mi e for han. når du får opp produksjonen på melka så treng du ikke pumpe på natta og heller ikke vekke babyn for å gi mat så lenge babyn går opp i vekt. her søv gutten i fleire tima i strekk om natta(ca fra han var 1,5 mnd) og går godt opp i vekt. lell om legen sa e måtte vekke han 2 gang om natta å gi mat.noe e bestemte me for ikke å gjør. prøv å ikke stresse, d miste du melka av. merker d fort hos meg. sånn e ser d så har e kansje prøvd å pumpa litt på dagtid for å få opp produkjonen og latt ho få suge når ho vil og kansje gitt på flaske vist ho va sulten etter å ha fått pupp. men ingen skal fortelle d ka du skal gjør. gjør d du syns e best og trives med. har du vært i kontakt med amme poliklinikken? å hørt på råd hos de....
mammas skatter <3 Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 tips e fikk på sjukehuse for å få baby til å suge var å kna litt me finger under foten og stimulere kinn/munn som en trutmunn med hendern og stryke over håret
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. februar 2010 Takk for svar Er vel kanskje mye det at jeg ikke helt har troa på at det skal ordne seg slik at jeg kan fullamme. Jeg vet det er ei på sykehset som er veldig flink med amming. Kanskje jeg skal kontakte henne og høre. For jeg tror virkelig ikke jeg klarer å stå opp så ofte på natta. Ikke når ungen ikke griner! Jeg kan jo fortsette med hver 3.time og pumping på dagen... og se hva som skjer. Er bare så redd for at hun kommer til å slutte å suge og at jeg til slutt mister melka... Men da får hun jo mm så lenge jeg klarer. Har jo veldig lyst å fullamme, men om veien dit er så slitsom at jeg bare blir utslitt, deprimert og en mor som gruer seg til babyen skal våkne, så er det jo ikke verdt det. Er så redd for at babytiden skal forsvinne uten at jeg får tid til å verdsette det. Den forsvinner jo fort nok som det er... Kan jo prøve å lage sånn havresuppe... noen som har oppskrift, skal lete litt på nettet. Og tro meg, både hender, kinn og hode føtter gnis til de blir blå! Plager henne skikkelig!
Gjest eelis+kian Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Barseltiden skal ikke være så stressende. Jeg kan ikke forstå at helsepersonell foreslår dette som en løsning for deg - det høres helt umenneskelig tøft ut! Gjør det du selv føler er best. Visst er barnets helse og trivsel viktig, men mors helse og trivsel er også viktig, og det ene slår ut på det andre. Når du har det bra, har barnet ditt det bra, og det er jo det viktigste! Slapp av og nyt barseltiden, det er ikke et nederlag å gi flaske! Lykke til :-)
Guttemamma x 3 Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Dette høres ut som et litt for slitsomt prosjekt når du er alene ja. Min minstemann spiste også lite , så vi måtte gi flaske i begynelsen, men jeg hadde mannen min hjemme så da tok han flaskemating og koking av flasker, mens jeg tok meg av pumping. Etter en uke kunne jeg pumpe bare 3 ganger pr. dag for å få nok melk til et døgn, og det er akseptabelt, men 8 ganger + at du har all jobben med flaskekoking og mating, det er for tøft! Delamming er ikke å forakte, så det kan du godt fortsette med, men ikke slit deg ut på å gjøre alt. Så lenge du ammer litt, kan du øke produksjonen på et seinere tidspunkt når du ikke er så sliten. P.S. minstemann gikk over til kun pupp etter 1 mnd. Byttet ut et og et måltid med kun pupp (1-2 dager før jeg "utvidet") og så kunne jeg endelig pakke bort flasker, kokekjelen og pumpa.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Du, slik var det for meg også i begynnelsen. Hun bare lå og "kosesugde" ved puppen. Var ikke noe effektiv suging. Hun halvsov mens hun spiste. Hun hang konstant ved puppen og jeg ble lettere frustrert, lei og deppa. Gråt ganske ofte fordi jeg var så sliten. Ammet ca. hver 3 time på natta. Hun gråt hvis vi ikke holdt henne, eller lot henne få pupp, og når man er alene sier det seg selv at det er tungt. Jeg skjønte ikke hva som var galt, siden jeg bare hørte om andre unger som spiste, sov i 3 timer, spiste, sov i 3 timer. Hvis de ikke gjorde det, så hadde de kolikk. Så jeg skjønte ikke hva det var vi gjorde galt. Men det er nok helt normalt at det er slik i begynnelsen. Produksjonen har ikke kommet skikkelig igang, og hvis hun legger på seg, så er det ikke noe farlig. Jeg gjorde som du, og gav tillegg. jeg gav først på kvelden. Det hjalp til en viss grad. Jeg gav tillegg når jeg følte meg sliten. Kjøp inn masse flasker, så blir det ikke så mye stress, også kan du kjøpe ferdigblandet nan som du varmer på 15 sek i mikro. Å vite at det var greit å gi tillegg, gjorde at jeg slappet av mer og ble i bedre humør. Etter noen dager, kunne jeg kutte tillegget igjen, før det igjen ble en problematisk periode. Men da var det bare å gi tillegg. Jeg angrer på at jeg ikke brukte mer MME,for jeg slet meg virkelig ut Jeg slet med å få ut noe ved å pumpe, så det var bare å glemme. Mellom 2-3 måneder bedre alt seg, og jeg trengte ikke gi mer tillegg. Da gikk det helt fint å fullamme, også fikk hun MME en gang i ny og ned, så pappan kunne gi litt mat. I begynnelsen følte jeg at den ammingen skulle ta ifra meg livet mitt. Det tar opp en del tid, spesielt i begynnelsen, men det går seg som regel til etterhvert. Men ingen nedtur å gi tillegg eller erstatning. Ikke press deg selv til å tro at du MÅ fullamme. Vet ikke om noen barn som har tatt skade av MME. Og hvis hun får litt morsmelk i tillegg, så får hun antistoffer fra deg likevel. Jeg ser også i ettertid at jenta vår muligens var overtrøtt. Hun slet med å finne søvnen selv, så hun måtte alltid bysses i søvn. Vogn over dørstokk ble redningen. Har du prøvd forskjellige metoder for å få henne til å sove?? kanskje er hun forbannet, fordi hun er overtrøtt, men sliter med å finne søvnen?? Uansett, bare prøv å gi tillegg på kveldstid, så kan de hende hun sover bedre. Så ammer du når du føler deg i form til det. Ikke vits i å fullamme for enhver pris. Det er bedre at du er glad og fornøyd og har overskudd. Tror det er viktigere for ungen, enn om den bare for morsmelk
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 25. februar 2010 Problemet er at siden hun suger så dårlig så er melkeproduksjonen deretter. Så jeg må nok gi tillegg til hvert måltid. Litt slitsomt om natta. Går litt greiere nå enn for noen dager siden da. Fått litt greiere rutiner på vasking og koking, og har nå innsett at det blir flaskemating en stund så nå kan jeg ta meg råd til å innvestere i en sterilisator... Nå som jeg gir henne nok mat så sover hun veldig godt, må jo rive og slite i henne for å få henne våken! Og om natta kan hun sove4-6 timer om hun vil! Prøvde å vekke henne kl 6 i dag, og la henne til brystet mens jeg lå i senga, men vi sovna begge to og sov til halv ni Det ordner seg nok, og om jeg må kombinere flaske og pupp, så er det ikke verdens undergang... bare litt mer stress :S Men kanskje jeg kan slutte med å pumpe etterhvert... Er jo bare det at lillle, perfekte gullejenta mi fortjener jo det aller beste i verden. Kanskje vil det ordne seg når hun blir litt større, at hun ikke er så trøtt. Er bare redd for at hun skal bli så vant til flaske-at det er mye lettere å få det enn pupp at hun vil avvise puppen... må nesten bare prøve å se.
Lillegull er født:) Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Jeg måtte også både amme og gi flaske i begynnelsen da jeg ikke hadde nok melk til å gjøre gutten fornøyd. Jeg ammet først, deretter fikk han mme til han var fornøyd, både dag og natt. Det ble stort sett 2 måltider pr natt. Etterhvert fant jeg ut at jeg kunne kutte ut flaske på det siste måltidet på natta (ved 6-tiden) dersom han fikk sove sammen med meg etter å ha ammet, og hva gjør man ikke for å slippe å stå opp:) Da øynet jeg et lite håp om at jeg kanskje kunne klare å kutte ned mere og mere på flasken etterhvert. Så de dagene vi bare var hjemme ammet jeg han så ofte han viste tegn på sult(gjerne 1-1/2 time mellom hver amming) de dagene jeg orket det, og ga flaske når jeg trengte en pause, og så gikk vi lange turer hver formiddag, da sov han gjerne 2-3 timer. Jeg pumpet aldri for å øke produksjonen, tenkte på det flere ganger, men orket ikke. Sakte men sikkert fikk jeg mere og mere melk og ga sjeldnere og sjeldnere flaske. Når gutten var litt over 2 mnd fullammet jeg.. Nå har jeg fullammet han i 2 mnd og synes det var verdt strevet. Først og fremst for å slippe å gi flaske på natta. Men nå har ikke jeg vært alene, pappaen har støttet meg de dagene det har vært slitsomt. Jeg tror mye av grunnen til at jeg fikk det til var at på tross av alle råd vi fikk, så gjorde vi det som passet best for oss. Jeg møtte veldig mange ulike meninger i helsevesenet, noen syntes det var kjempebra at vi både ammet og ga flaske mens andre mente at jeg burde amme oftere for å øke produksjonen (ammet da annenhver time og syntes det var ofte nok). Det viktigste er at DERE har det bra. Jeg vil ikke råde deg til noe som helst, ville bare fortelle min historie og ønske deg lykke til uansett hva du velger å gjøre. Det er deres hverdag, så gjør det som føles rett for dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå