Gå til innhold

Bilsete på høyre eller venstre side?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få montert isofix-feste i bilen, men ble plutselig veldig usikker på om jeg skal ha det på venstre eller høyre side? Jeg har baksetespeil til barnet, så jeg kan se det, men i forhold til å kunne rekke bak til barnet, vet jeg ikke hva som er best. Hvilke erfaringer har dere? Hva er mest praktisk? Jeg kjører bilen mye selv, men hvis vi skal ut alle tre, sitter jeg like gjerne i passasjersetet foran. Trenger tips!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kommer til å sette det bak passasjersetet. Det er mye mer praktisk og oversiktlig når jeg er ute å kjører alene. Jeg har også baksetespeil :-)

Skrevet

Det sikreste stedet for barnet er i midten vendt bakover. Det sa de på svangerskapskurset mitt. Når man kjører bil skal man ikke dille bak med barnet uansett (altså som sjåfør). Det er trafikkfarlig. Stopp heller bilen og gå ut, da spiller det i såfall ingen rolle om det er på høyre eller venstre side.

Skrevet

Isofix kan vel ikke festes i midten, så det er jo greit...

Jeg har fundert på det samme, og kommet fram til at jeg vil ha det på venstre side. Det er lettere når vi skal inn og ut av bilen.

Som en over sier så skal man ikke dille og dalle med ungen når man kjører uansett, det er jo kjemperisikabelt. Og sånn sett er det jo mer praktisk å ha det på venstre siden når man er tre i bilen, sånn at den i passasjersetet kan nå bak hvis det er noe.

Skrevet

Siden du ikke får montert Isofix i midten er det statistisk sett tryggest for barnet å sitte bak passasjersetet. Der er det minst utsatt for skade ved en evt. ulykke.

Skrevet

Jeg har lært motsatt. Siden du ikke kan montere i midten er det sikrest bak førersetet. Instinktivt vil vi beskytte oss selv (førersiden av bilen) ved et eventuellt uhell.

Annonse

Skrevet

Jeg har setet på høyre side bak passasjersetet, siden jeg selv kan forhindre å bryte vikeplikten men vet ikke om andre trafikanter gjør det samme.

Skrevet

Dette blir jo en temmelig vanskelig avgjørelse den dagen man får flere barn..... Skal man sette "favoritt-ungen" på den sikreste plassen da.......??

Skrevet

Nei, da flyttet jeg den største over på den venstre siden. Hun er forøvrig 5 og tåler litt mer enn en liten kropp som mister hodet, bokstavlig talt, om kræsjen er kraftig nok. Og hadde det vært noen big deal på hvilken side barna sitter på er jeg ganske sikker på at det hadde vært påbudt og muligens montert isofix i midten på en hver bil.

Skrevet

Jeg har, foreløpig, bare ett barn, men han har sittet bak meg til høyre når jeg kjører. Jeg synes det er greit å ha et øye på ham i sladrespeilet (det han har foran seg) når jeg f.eks. stopper i lyskryss osv. Veldig kjekt siden jeg ofte kjører alene. Når nestemann kommer er det nok den minste som får denne plassen. Han på ett og et halvt er nå så stor at han er vant til å kjøre bil, og det er lite skrik og bråk med ham nå.

Skrevet

Jeg blir ikke klok på disse svarene... er så usikker.. Mener jo ikke at jeg skal sitte og fikle bak med barnet når jeg kjører, men lurer på plassering i forhold til sikkerhet OG hva som er mest praktisk... Ble påkjørt på høyre siden for noen år siden, da en kjørte på rødt lys rett i siden min, så jeg føler ikke at det er noe jeg kan styre i forhold til om setet plasseres til høyre eller venstre...

Skrevet

Den tryggeste siden er høyre side. Som hun litt over sier.. Du kan ikke vite om folk bryter vikeplikt, men kan selv forhindre det. Kjører du på en vei med 2 felt dit du skal sitter ungen tryggest innerst i veien.. Svinger du unna for å redde deg selv, så vil barnet sitte tvers over deg, mens sitter den rett bak deg vil det ta tid før den er i sikkerhet. Det naturlige ved en krasj er jo å kjøre deg selv ut i grøfta. Vekk fra motgående bil og ikke over i det andre feltet !

Skrevet

Har bil som såg dagens lys lenge før isofix. Har hatt elste i midten bak.

Tenkte at babyen skal plasseres bak førersete av 2 grunner.

1) Mest praktisk å slippe å gå rundt bilen hver gang vi skal inn/ut, (husk at dib-babyer ikke kan sitte alene i bilen mens du er ute av bilen i 1 minutt engang, så blir mye inn og ut!) og

2)Setet er mindre plasskrevende enn storesøster sitt. Tror ikke det er plass til største bak fører.

Annonse

Skrevet

Hadde det vært plass til far i førersetet, hadde babyens sete blitt plassert bak førersetet. For da kan jeg, når vi kjører turer tukle litt med babyen når det er noe.

Skrevet

Vi har barnesetet montert bak passasjersetet, det er det eneste som funker i forhold til fars lange bein :) Men nå kommer jo lillebror, og da må nødvendigvis hans sete stå bak førersetet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...