LivetErEnLek Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Lille her er potte tett, kaster opp slim flere ganger om dagen og dette er med 125 mg morgen og kveld. Har vært hos legen i dag og fikk beskjed om å gi 500 mg morgen og kveld i 14 dager for så å halvere. Synes det er litt vel mye for en liten kropp og er redd legen var litt vel stresset i dag, hadde knapt nok tid til å lytte på henne. Må legge til at hun er 17 mnd og knappe 8 kg...
Hildemor fra vest Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Har dere bare flutide? Den fungerer jo optimalt i kombinasjon med ventolin. Ventolinen åpner opp luftveiene slik at flutide som er et kortison preparat kommer godt ned i lungene og demper betennelse. Forebyggende fungerer flutide bra men er ungen tett har det liten virkning er min mening.
Ugl@ Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Du kan gå inn på felleskatalogen på nett, der står det doser og alder, sjekk der. Og det er faktisk riktig å dobbelsjekke dosene legene skriver ut innimellom og stille spørsmål til tider, for det gjøres av og feil.
LivetErEnLek Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2010 Joda, bruker også ventolin i forbindelse med flutide og ellers ved akutte pusteproblemer. På felleskatalogen står det at barn 1-4 år skal ha 100 mg morgen og keld. Uff, ble veldig usikker jeg nå...
LivetErEnLek Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2010 Ringte vakthavende barnelege på sykehuset og spurt jeg. Var vist en veldig høy dose for ett så lite barn, men dersom legen vurderte henne som så tett, kunne den brukes i ett korte tidsrom. Legen skulle ringe min lege i morgen og snakke med han og en av de skulle ringe meg etterpå.
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Gutten min er 2 år og 11 kilo. Vi gir ham 125*2 morgen og kveld i tette perioder, både Flutide og Ventoline. Tror det er det vi har fått beskjed om siden han begynte på astmamedisiner i 1årsalderen, men er bittelitt usikker.
Hildemor fra vest Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Høres rett ut det, samme dosering og alder som min gutt;-)
lÅktiHaUDe Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Vår jente har 125 mg morgen og kveld. I tillegg går hun fast på ventoline og atrovent 2-4 ganger pr dag for at hun skal klare vinteren (i tillegg til singulair). Sommeren klarer vi oss som regel kun på flutide. Kutter vi anfallsmedisin så er det på ann igjen med hosting, slim og hun har ikke sjans til å henge med de andre barna (vinterstid). For meg synes jeg 500 mg var en høy dose så hadde dobbeltsjekket ja. For uansett så får man jo barnet bra der og da men man må jo ha en behandling som virker etterpå også. For den dosen dere har pr i dag høres jo for lav ut siden h*n har sånn problemer nå. Er det bare fastlege dere går til? Kanskje også en barnelege eller en spesialist også burde følge dere opp? Ikke kjekt når barnet plages slik. God bedring
Joikaboll@ Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Min lille var 5 mnd da han brukte flutide 500 mg morgen og kveld. I tillegg fikk han ventoline 5 mg opptil 10 ganger i døgnet. Han fikk medisinene i forstøverapparat. Han fikk også prednisolon stikkpiller ved ekstrem tetthet. Vil tro legen vet hva han driver med, så anbefaler deg å gi medisin etter legens anbefalning.
lÅktiHaUDe Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Enig med Joikaboll@ at man ALLTID skal følge legens anbefaling fremfor andres. Dette er første bud. Men så er det jo lov og spørre andre om deres erfaring også . JEG har hatt astmabarn i snart 7 år og det er ganske alvorlig astma. Har likevel aldri hatt så høy dose med flutide. Høyeste har vært 250 mg. Det andre jeg har lært meg etter mange år med kronisk syke barn er at en ting man skal stole på og det er morsinstinktet, det svikter sjeldent. Om du føler for å ringe og dobbeltsjekke så skal du gjøre det . MEN jeg hadde aldri endret dosen ut fra de opplysningene du får her inne på forumet bare så det er sagt . Alle (astma)barn er forskjellige og får derfor forskjellig behandling. Hilsen fra Studenten <3
Joikaboll@ Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Jeg fikk lyst til å legge til at dosen minsket, fra 4-7 år klarte han seg fint med kun singulaire + ventoline ved fysisk aktivitet. Nå nærmer han seg 13 år og bruker ventoline discos kun ved fysisk harde anstrengelser ;-) Så det er håp om at dem vokser av seg astmaen. Vi flytta da, og da blei han utrolig mye bedre med en gang.
LivetErEnLek Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. februar 2010 Ja, vi håper hun vokser det av seg. Hun har fått astma medisiner mer eller mindre siden fødsel, så ha allerede hatt det en stund. Slitsomt for lille kroppen... Hadde selvfølgelig aldri forandret på dosen basert på info som dukker opp her inne, men lurte bare på om det var grunn til å stusse og derfor dobbeltsjekke med en annen lege. Så da får vi vente og høre hva de kommer frem til i morgen. Gav henne 500 i kveld og kommer også til å gi det i morgen tidlig. Hva tror du det var ved flyttingen joikabolla som gjorde at han ble så mye bedre? Vi har eleminert alt vi tenker kan være med å skape problemer for henne, men hun blir jo bre verre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå