Gå til innhold

blir igangsatt - noen med erfraring?? eller bare vennligsinnet synspunkter??!

Anbefalte innlegg

pga tidligere sv.forløp og histore får jeg en igangsatt fødsel.

dette vil skje 16 april :) så det blir sansynnligvis ingen mai-baby på oss.

fikk vite dette i dag, så nå sitter jeg her og er litt fortumlet og litt glad og litt engstelig og litt ivrig og litt av alt :)

siden jeg har et keisersnitt bak meg, blir det en igangsatt fødsel, med balongkateter ?!?! aner veldig lite om forventet forløp. men har et skriv fra føden ved sus å forholde meg til.

er ei lokal privat jm som setter modningsakupunktur, kansje det er en tanke å gå til henne en gang eller mulig 5 for å se om hun kan hjelpe meg med modning på forhånd....?! noen tanker om dette??

så om noen har erfaringer å dele er det kjempe fint :)

Fortsetter under...

• 3 uker senere...

Hei på deg. Jeg har termin 12 mai men skal pga komplisert fødsel første gang settes igang eller få ett evt keisersnitt. Jeg var til samtale med jordmor på sus men kom ut like vis. skal til vurdering med spesialist i april. Og gleder meg til å få vite hve som skal skje. Vil nok sitte igjen med samme følelsene som du har nå hehe.

Jeg ble satt i gang første gang jeg skulle føde pga stort foster og noe trangt bekken-Jeg vet ikke hvor mye du har fått av info men jeg kan si det jeg vet eller har opplevd selv.

Jeg kan huske jeg fikk en stikkpille som skulle modne litt livmorhals og klargjøre deg for fødsel da jeg kom inn på sykehuset.Etter en stund kom jordmor inn og tok fostervannet mitt da dette ikke hadde gått av seg selv. Dette gjorde hun ved å føre inn en "krok" som hun lage hull i fostervannsposen med. Dette var IKKE vondt eller ubehagelig. Du kan feks ønske deg badekar for å øke ditt velbehag og evt virke smertelindrede under fødselsforløpet. Det gjorde jeg;) Ett ballongkateter er ett vanlig kateter som legges inn i urinrøret ditt og blir liggende der til fødsel er over. Dette for å hindre at blæren din er full av urin og dermed kan bli ett hinder i veien for babyen som er på vei ut. Kateteret drenerer urinblæren din og urinen samles opp i en pose som henger på utsiden av sengen din, hehe. Dersom riene ikke starter av seg selv vil du få ett drypp intravenøst. Dvs at det legges inn en veneflon på hånden din som vil gi deg rier. Så er det bare å vente....for nå skal babyen snart komme ut. Du kan like fullt ønske deg smertelindring som f eks epidural. Jeg kjemmer lite til modningsakupunktur men ønsker å ta dette selv dersom jeg skal settes igang fremfor keisersnitt. Håper det er mulig;)

Ønsker deg masse lykke til. Beklager dersom mangelfull info eller dersom noe av det jeg har fortalt har endret seg siste årene.

jeg må bare rette på anonym over her som blander littegrann

Ballongkateter brukes for å igansette en fødsel ved at man fører det opp i livmorhalsen og blåser det opp. Dette for å stimulere til modning.

Altså ikke et urinkateter, men for å modne livmorhalsen. En mekanisk modning, istede for piller. Du må gå med kateteret inne til det detter ut (du vil dra hjem med det) Som oftest detter det ut fordi livmorhalsen har modnet seg og det begynner å bli åpning.

Jeg ble igangsatt forrige gang med modningspiller, noe som ikke var vellykket i det hele tatt. (endte i akutt ks)

Så denne gangen har jeg avtalt med JM på sykehuset at blir det ny igangsetting så skal vi heller forsøke ballongkateter først.

Nå er det ikke meningen å skremme deg - men jeg ble litt overrasket over at du som har hatt ett keisersnitt får lov til å bli igangsatt.. Jeg har også en historikk som gjorde at legene ved forrige svangerskap ikke ville la meg gå til termin. Siden jeg hadde ett keisersnitt fra før (vanlig vannrett keisersnitt), ville de ikke igangsette meg pga det fører ofte til større belastning på livmoren, og mye større fare enn selvigangsatt fødsel til at livmoren kan sprekke i keisersnittsåret, og slik medføre komplikasjoner. Så det ble keisersnitt på meg en gang til, legene bestemte det, ikke jeg..

Vi hadde lange diskusjoner på det, for jeg ville helst føde normalt, for å få opplevd det også. Men de sa at dersom jeg skulle bli igangsatt, så måtte jeg helst være så moden at de bare tok fostervannet.Medikamentell igangsetting mente de som sagt ovenfor kunne medføre for stor risiko..

Dette var på Ullevål.. nå kan de hende ulike sykehus har ulik praksis, men det kan kanskje være verd å spørre litt rundt om det..?

Jeg tok modningsakupunktur den gangen i håp om at jeg ble moden nok i tide (det ble jeg ikke, siden legene bestemte seg for å hente babyen ut fire uker før tiden, litt før de egentlig hadde planlagt). Sjekket ikke modenheten, så vet ikke om det faktisk funket. Men de gangene jeg tok det, så satte det i allefall igang en del kynnere og murringer..

Jeg tenker at det i allefall ikke skader å prøve om man skal føde vaginalt.. Alt som kan lette på fødselsforløpet er vel bra... =O)

Lykke til i allefall..

Annonse

Eg vart igangsatt med modningsstikkpiller i skjeden ved første fødsel. Eg hadde ein kjemperask fødsel. 2t og 15 min fra første ri til guten var ute. Dei seier at igangsatte fødsler ofte kan bli raske, også riestorm og intense. dette hendte meg. Hadde rier, nesten uten stopp i 2timer. Men i ettertid syns eg det var greit at det gjekk så fort istadenfor vanlege rier i kanskje eit døgn. (sjølv om det var ganske intenst da det sto på)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...