Gå til innhold

Barn med krøller er også feilvare.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Krøller er namlig resultat av en medfødt genetisk feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ellers har du det bare bra?

Å kalle barn feilvare uansett utseende gjør ikke oppegående mennesker;-((

Skrevet

Ja det mye feilvarer ute og går. Jeg bor i London og jeg tror mine Norske barn er så godt som de eneste uten krøller i barnehagen. Krøller er dominalt også så etterhvert blir det nok mer og mer krøller i verden..Krøller kan være fint synes jeg, selv om jeg synes det er penere med fall.

Skrevet

jaha??? Jeg hadde krøller som barn, fram til jeg klippet meg helt kort 7 år gml. Rettet saksa opp i genefeilen min da eller?

Skrevet

Det er ganske trist å kalle barn for feil vare...

Skrevet

Søren heller. Datteren min hadde helt linjalrett hår fram til hun var 10, 11 år, da begynte det å krølle seg og nå har hun masse krøller. Var hun født frisk også ble genfeilen oppdaget etterpå? Jeg kan jo fortelle henne om dette innlegget ditt. Da blir hun nok glad. Hun hater krøllene sine og bruker rettetang hver dag. Det at hun har en genfeil er nok det hun trenger å høre.

Skrevet

Hvor kan jeg få levert inn min unge til reklamasjon?

Skrevet

Ikke sant!

Selv har jeg en fireåring med store, myke, deilige sjokoladekrøller. Jeg kan da ikke være like glad i henne som i min 8 mnd. gamle sønn som foreløpig har rett hår...

Finnes det en returstasjon for oss foreldre med feilvarebarn? I så fall, hvor skal jeg henvende meg? Bor i Asker.

Skrevet

Da er jeg også født frisk...og har genfeil nå.Hadde helt slett hår som liten og opp til omtrent ungd.skolen....da ble det litt mer fall og når jeg ble voksen klippet jeg meg...da spratt krøllene frem..

Skrevet

Jeg hadde en heldig, genetisk feil venninne da jeg var liten. Hun hadde nydelige, brune krøller, selv har jeg alltid hatt blondt hår med mye fall (en nesten genetisk feil). Husker hvor mye de voksne skrøt av håret hennes, jeg fikk høre at jeg var morsom...håper ikke det også er en genfeil..

Skrevet

Syns det er et par mødre her inne som er feilvare jeg. Viss du kan kalle barn med arvlige trekk feilvare skulle du ikke hatt barn. Og det inkluderer fregner, rødt hår og krøller. Når jeg fikk min sønn i armene, helt frisk og vakker. Så var det siste jeg tenkte på om han ville få regner eller ikke.

Skrevet

Jeg fikk masse masse krøller da jeg ble gravid jeg. Og har de fortsatt 3-4 år etter...

Skrevet

Da har jeg en feilvare.. Og han er herlig!!

Skrevet

Hva med meg da, som hadde hår som var striere enn striest frem til jeg var ca 7, etter det har jeg fått masse fall og noen korketrekkere i nakken, og ellers noen bestemorkrøller her og der, hehe:)

Skrevet

Eehhh... Alle endringer på vårt genetiske materiale er resultat av mutasjon. Og gjennom mutasjon går evolusjonen sin gang. Dessuten når en genetisk egenskap blir arvelig, så går ordet "feil" automatisk bort. Eller så kan man si at lys hud, blå øyne, rødt hår, høyde over 1.70 osv osv osv er genetisk feil... Lær deg litt grunnleggende biologi.

Skrevet

Genetisk feil... altså en mutasjon. Mutasjoner er en forutsetning for at vi utvikler oss videre, og altså høyst nødvendig. Hvilke mutasjoner som er "bra" og ikke er helt subjektivt og veldig opp til de omgivelsene individet skal omgi seg med.

Akkurat denne mutasjonen liker vi veldig godt :-)

Skrevet

da har jeg to deilige eksemlarer feilvare. Er vel igrunn feilvare selv ogsaa. hadde kroller som barn. forsvant i 4 aarsalder. ogsaa har de kommet tilbake etter fodslene mine.

Skrevet

DU TAR FEIL!! DET ER STRITT/RETT HÅR SOM ER DOMINANT, IKKE KRØLLETE.

Skrevet

Da tar du faktisk feil,tiltross for store bokstaver. Du får studere litt genetikk før du uttaler deg.

Can a couple (one with straight hair, one with curly) have one straight haired child and one curly haired, and one of the children has green eyes and the other blue? Both parents have green. Is this possible?

Les dette som står på Websiden til understanding genetics

August 27, 2004

The quick answer is that it is possible for the couple you describe to have kids with blue or green eyes. (Although less likely, it is even possible to have a brown-eyed child.)

In terms of hair type, by the traditional sorts of theories that are out there, it isn't possible for a curly headed and a straight haired couple to have straight haired kids (or, by a strict definition, curly haired kids either!). Of course, genetics is always more complex than the traditional sorts of theories.

One way for the couple you describe to have a straight haired child is if the curly headed parent actually has wavy instead of curly hair. It may seem like a minor distinction but from a genetic point of view, the difference is critical.

Why would this distinction matter? Remember, that for most genes, you have two copies of each gene that you inherited from your mother and your father. For most "traditional" genes, there is a dominant and a recessive version. What this means is that if you have either one or two copies of a dominant version of a gene, you'll look like that gene. To look like the recessive version, you need two copies of the recessive form.

For example, with something simple like whether earlobes are attached or not, there are two versions (or alleles) of the ear lobe attachment gene. Free earlobe (G) is dominant over attached (g). What this means is that if you inherit a G version of this gene from either your mother or father, you will have free earlobes. To have attached earlobes, you need to get a g copy from both parents.

So, from a gene point of view (or genotype), both a GG and a Gg person has free earlobes and a gg has attached earlobes. So how does it work for hair type and eye color?

Neither hair type nor eye color works in this simple way. There are two versions of the hair type gene, curly © and straight (s). Hair type is an interesting case of something called incomplete dominance. What this means is that with hair type, if you have one of each version of the gene, you get a mix of the two or wavy hair. So for hair type, CC gives curly, Cs gives wavy and ss gives straight hair.

Back to your specific situation. As you can probably tell, the couple you describe could only have wavy haired kids. That is because the curly headed parents, CC, can only contribute a C gene and the straight haired parent, only an s gene. That means all the kids will be Cs and have wavy hair.

Of course, wavy and curly is in the eye of the beholder! If your curly headed person actually had wavy hair, he or she would be a Cs. A wavy haired person can contribute either a C or an s gene. If paired to a straight haired person (ss), then the kids would either have straight (ss) or wavy hair (Cs).

That is probably way more than you wanted to know! For eye color, I'll refer you to two questions we've answered previously. The first is a description of traditional eye color inheritance that will work well for your case. The second is a nice description about how the genetics rules are sometimes broken.

Skrevet

Barn med krøller er så nydelige.

Skrevet

Å kalle barn for feilvare vitner om mangel på iq fra HI sin side, eneste jeg har å si!

Skrevet

Da elsker jeg min lille feilvare...

Takk som opplyste meg om dette, tror du jeg kan få noe avslag på ham?

Tulling

Skrevet

Det er isåfall en 'feil' jeg er svært misunnelig på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...