ToillSjur Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Datteren min på 2,5 år spiser lite middag. Eller det kommer ann på hva vi har.. har vi pannekaker,fisk,pølser så spiser hun masse. men prøver vi ha å ha noe annet sitter hun bare å leker med maten. Vi kan jo ikke bare ha fisk,pannekake eller pølse.. så når vi skal ha noe annet enn det blir det til at hun spiser brødskive. hva kan jeg gjøre for å få henne til å spise spaghetti& kjøttdeig, kjøttkaker i brun saus og sånne middager ?
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Nå har vi en stor gutt som HS mener burde slankes - bare så det er sagt. Men han får servert det samme som oss til middag. (han er også 2.5 år) Med noen unntak. Han er også veldig glad i enkelte typer middag og spiser nesten ikke noe av andre. Men har noen knep. 1 legger forskjellige mat ting langgt fra hverandre på tallerken. og ikke så mye av hvert. f.eks. en kvart potet, 2-3 gulrot biter. 3-4 kjøtt kake biter og så sausen for seg selv langt unna. Da kan han spise med fingrene. Begynner han å styre (leke / grise) med maten .... så er det takk for maten og bort med tallerken. Han får den da tilbake om han spørr. Med en liten advarsel om å spise pent. Vil han ikke ha mer, så er det helt ok. (han får da ikke noe annet frem til kveldsmat) 2 Blander alt sammen og moser litt til han. Som en slags lapskaus. Han får da spise med enten skje eller gaffel eller fingrene. Samme prosedyre dersom han ikke vil ha mer eller begynner å styre med maten 3 Vi blander ikke Spagetti sammen til han. men serverer pasta og saus fraskilt ... han er veldig gla i det da ...
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Jeg aner ikke. Vår på 3,5 nekter i perioder. Og vi vet jo at han liker maten også, så er ikke det... Vi gir ikke annen mat før kveldsmat da. Syns ikke de skal belønnes med noe de liker bedre fordi de ikke vil ha middag. Og kveldsmaten er jo knappe 1-2 timer etterpå, så guttungen lider ingen nød.
Pirkeanonym Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Vi har samme problemet, jenta er snart 3 år. Hvis hun ikke spiser aten sin så får hun ikke mat før kveldsmat, det fungerer fint her. Da pleier hun å spise ihvertfall litt.
Zitro Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Da må dem gå fra bordet og vente på neste måltid. Serverer ikke 2 forskjellige middager... Og dem må smake minimum 1 bit av det dem påstår dem ikke liker før dem kan gå, og da må dem oppholde seg på rommet sitt mens vi andre spiser ferdig. Dem få ikke lov til å leke der vi spiser middag.
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 hvordan får du de til å smake om de nekter?
Anne-B. Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Legger det på tallerkenen henne på hver sine steder. Eldste har spist det aller meste, men yngste får litt noian om det er blandet for mye sammen. Jenta di er sikkert litt av sammen typen. Men har merket at kommer det an på dagsformen, så jeg gjør ikke så mye ut av det om hun ikke vil ha så mye middag. Da får hun heller en brødskive, eller frukt etterpå. Når du lager kjøttkaker, kan du jo lage dem som små kjøttboller i stedet. Vi gjør ofte det av kjøttdeig, blander sammen med krydder og steker dem i ovnen. Deler da gjerne poteter opp på langs, legger dem med den flate siden ned og lager små snitt på tvers, som på Hasslebackpotet. Smører litt olje og steker sammen med kjøttbollene. Om du har kyllingfilet, så hjelper det kanskje å skjære dem til minifileter, om du skjønner. Samme med grønnsaker, at du kutter gulrota i litt større biter før den kokes. Høres ut som at hun vil ha mat som er "hel," ikke blandet sammen eller i veldig små biter. Liker hun suppe? Vi lager grønnsakssuppe med byggris, gjerne med pølsebiter. Det går som oftes ned her.
Pirkeanonym Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Hvis hun nekter så pleier vi å sende henne til en type "time- out"- hvor hun får komme tilbake når hun vil smake på middagen. Hun pleier alltid å komme valsende etter en liten stund. I begynnelsen ble det likevel til at maten kanskje sto å ventet på henne i en time. Her hjelper det å være streng og ikke gi seg.
Tieran Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Ang. det å få barna til å spise; Det jeg har sagt til mine barn som har fungert utrolig bra (selv på faren min fungerte det ;o) ), er; "Tenk om dette egentlig er det beste du har smakt noen gang, men du får ikke vite det siden du ikke tør smake" (eller noe i den ordlyden). Barna har da blitt så nysgjerrige at de har smakt ;o)
erteposen + 4 Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Fra 3 år må de smake på maten, kanskje litt før. Ellers må de vente til neste måltid.
Anne-B. Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Haha, ja, det pleier jeg óg å si. Fungerer ikke på toåringen enda, men femåringen kan nødes til å smake da.
Hildemor fra vest Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har aldri tvunget noen av mine barn til å spise, vil de ikke smake gjør de det før eller siden. Liker de ikke det vi skal ha til middag så supplerer jeg med noe jeg vet de liker. Det kan være alt fra steketorsk til vår laksemiddag eller karbonader når vi har biff. Hadde forøvrig ikke stresset med å gi ungen spagetti og kjøttdeig hvis den heller ville ha fisk. Veldig lite sunt med spagetti og kjøttdeig. Alle barn går gjennom faser som forandrer seg.Den mest kresne ungen som barn spiser nå alt han får servert og spiser med god appetit;-)
Zitro Skrevet 25. februar 2010 #13 Skrevet 25. februar 2010 Samme praksis som Gøril :-) Smake skal dem, om det så skal ta en time eller 2... Og det tar stort sett bare noen minutter....
Mimmi84 Skrevet 25. februar 2010 #14 Skrevet 25. februar 2010 hum--- det er faktisk ikke garantert at de blir bedre etterhvert... mannen min har fortsat spisevaner som en 3 åring... pølser, pomfri, potetstappe, piza, hamburger, pasta også kjøtt da. thats it.. omtrent. så det er viktig at man jobber med det mens de er små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå