Trolleliten Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Når vesla kommer er storesøster nesten 3 år. Tenker litt på besøk osv... er jo så mange som vil komme og hilse på, men synes det blir litt "urettferdig" at de skal komme på besøk til baby. I tilegg har vi jo alt av utstyr da de er jenter begge to. Har tenkt og si til de som kommer at det er familien de kommer på besøk til og at baby ikke trenger noen gave. Må de ha med noe kan de evt ha med noe til storesøster. Hvordan har dere løst det? Vil ikke at det skal bli sjalusidrama ved første sekund her hjemme... Til nå har vi forbredt eldste på at det er vår baby, alle sammen sin. Og at hun også må hjelpe til med å bade baby, skifte bleie osv...Lest en del storesøsken bøker også, men vet ikke hvor mye som går inn før baby faktisk kommer...
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Min erfaring er at storebror (som er 2 1/2) tåler helt fint at lillebror får gaver uten at han selv får. Sist var det i forbindelse med lillebrors bursdag. Storebror tok med gavene, hjalp ham med å åpne og viste ham hvordan de skulle brukes. Skikkelig søt og hjelpsom. Jeg tror at om du sier "Lillebror/søster får gaver akkurat som du får på bursdagen din" så går det der helt fint. Hun kan få være stor jente og hjelpe babyen med å åpne pakkene. Ikke gjør barnet mindre og mer hjelpeløst enn det er. Prøv heller å la henne få være stor og ansvarsfull, og vise at hun kan være stor jente og hjelpe mamma og babyen. Også må mamma såklart være raus med skryt og kos til jenta si som er så flink til å hjelpe til. Også kommer du til å bli overrasket over hvor mange som tenker på storesøster helt uten at du behøver å be dem om det. Mange tar også med gave til storesøsken helt uoppfordret selv om det i mine øyne er helt unødvendig. Hva med heller å fortelle henne at du fikk også gaver da du var nyfødt. Kanskje se på babybilder og si at den bamsen fikk du i gave av onkel Truls osv. Og heller ha en liten gave i bakhånd som du selv har kjøpt inn, i tilfelle du skulle øyne en krise en dag. Jeg synes det er forferdelig frekt å be folk kjøpe ekstra gaver, så det har jeg alltid styrt unna. og jeg synes nå folk må få kjøpe den lille en gave slik de sikkert gjorde med storesøster også. Men, vi kjøpte gave til storebror fra lillebror da han ble født, men det var mest for å døyve sjokket til storebror for han var så liten (1 1/2) at vi ikke hadde kunnet snakke med ham og forberedt ham på lillebroren. Så da han kom på sykehuset og besøkte oss var det lillebror som var hovedattraksjonen, og pakke for å gjøre lillebror til en ekstra real kar ;-)
Trolleliten Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2010 Takk for tips. "problemet" med gavene til lillesøster er vel i hovedsak at vi ikke trenger noenting. Alt er fint fra storesøster og har mer enn nok som ikke ble brukt da. Så synes det er litt unødvendig med gaver til den lille (selvom det er veldig hyggelig) Veldig smart å ha en gave i bakhånd, det skal jeg huske. Tror ting skal gå veldig bra, men man vet jo ikke hvordan det blir før storesøster skjønner at lillesøster har kommet for å bli, og ikke kan returneres noe sted.... =) Tenkte å lage et babyalbum for storesøster (som jeg skulle ha laget for tja..snart 3 år siden..hehe) med bilder hvor hun ser at hun fikk besøk og gaver, ble badet, fikk pupp...ja alle babyting... Setter pris på andre erfaringer og tips også....
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Det var veldig mange som kom med en liten ting til storebroren her, vi hadde ikke bedt om det heller... Og lillesøster fikk også mindre gaver enn storebroren, så mye av problemet løste seg da:) Vi ville at storebror skulle være den første til å se lillejenta, så han fikk møte henne før noen andre, da hun var 12 timer gammel bare. Det syns han var stas. Han løp rundt i stua etterpå og ropte navnet hennes mens han gliste...
Tieran Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Jeg sa fra til besøkende at de ikke skulle springe bort til minstemann, men hilse på størstetulla først og ikke overse henne. Bl.a. Min familie hadde også med en liten ting til størstemann. Selv om man ikke trenger utstyr er det alltids kjekt med nye fargeblyanter, duplo, tur til lekeland etc.. Ellers var jeg veldig bevisst på å inkludere størstemann til alt som hadde med minstemann å gjøre. Bleieskift, bestemme klær osv. Jeg sa også ofte at lillegutt var kjempeheldig som fikk en så fantastisk storesøster. Har vært veldig nøye på å legge alt til rette for minst mulig sjalusi og det har faktisk vært veldig lite av det også )
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Et annet tips (sånn utenom besøk og slike ting) kan være å passe på at storesøster får litt alenetid med en av foreldrene innimellom. At nå skal bare du og mamma/pappa gjøre noe. F.eks nå skal bare vi to gå en tur på biblioteket og se om vi finner en spennende bok. Da vil hun fort se at også hun er like viktig, og får ha litt egentid med foreldrene. Da får også hvert enkelt barn utfolde seg helt på sitt eget nivå. Storebror synes det er fint å få gjøre storgutt-ting uforstyrret og lillebror synes det er kjekt å herje med togskinnene uten å få beskjed om å legge dem pent på plass ;-) En annen ting mtp de gavene er at særlig med tanke på klær er det kjekt (synes jeg) at minstebabyen får noen plagg som er bare dens og som jeg ikke forbinder med storebror da han var liten. Min erfaring er at det som oftest går mye bedre enn man frykter, og det høres jo ut som du er veldig godt forberedt på å lose storesøster gjennom den første tida. Tror du kan ta det med ro, jeg :-) Lykke til med småtten og storesøs!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå