Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #26 Skrevet 25. februar 2010 Foreldrene mine dro på ukes tur til Sverige den uka jeg hadde termin. De bor bare noen hundre meter fra oss, så jeg hadde regnet med dem som barnevakt. Moren min sa i en lett tone at "de kunne jo ikke akkurat sitte hjemme å vente heller...". Jeg ble utrolig skuffet og lei meg. Foreldrene mine visste at vi hadde slitt i mange år med kronisk sykt og funksjonshemmet barn (og de hadde stilt opp så lite som det er mulig å stille opp - aldri overnatting, barnevakt noen timer et par ganger i løpet av et år), at vi hadde lite nettverk, med andre ord få vi kunne spørre dersom fødselen skulle starte. Svigerforeldrene som også bor nært, planla reise uka etter termin, og de hadde ikke snakket sammen, så det var bare tilfeldig at de ikke reiste bort samtidig. Dette var heller ikke i noen ferie. Jeg følte meg utrolig sviktet av foreldrene mine, og følte at det bekreftet følelsen jeg har hatt i flere år, av at de ikke bryr seg noe særlig om meg. - Aldri noe hjelp å få - ikke en gang når jeg skulle føde... Fødte mens foreldrene mine var på ferie - og takk og pris før svigerforeldrene reiste... Siden moren din spurte deg om du syntes det var greit, ville jeg sagt nei. Min mor spurte ikke, hun bare sa at de skulle på ferie, kunne ikke akkurat sitte hjemme og vente heller...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #27 Skrevet 25. februar 2010 Svigerforeldrene mine dro på hyttetur over 60 mil unna den dagen sønn min ble tatt med KS, jeg dreit i det, deres valg, dessuten syntes jeg det var utrolig herlig å ha dagen for meg selv og familien min, mulig det høres egoistisk ut men jeg kommer ikke så godt overens med foreldrene hans... De er noe for seg selv.. Ikke har de stilt opp i ettertid eller så, men men
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #28 Skrevet 25. februar 2010 Til og med mine foreldre har mer antenner enn det der! De er litt korte de foreldrene dine eller? Hvis du må be svigermor komme fordi de vil på hytta,hadde jeg blitt FLAU hadde jeg vært dem.DE burde jo være der for deg! Vet ikke hva jeg skal si jeg..Jeg hadde nok hevet et bryn da de sa det og sagt jeg kan be svigermor komme..Hadde de ikke skjønt hvor teit de er da,så er det synn i dem!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #29 Skrevet 25. februar 2010 Hmm, de spør faktisk om det er greit... Kan du ikke bare svare at du ikke synes det er greit, så blir de hjemme. Regner med at de spør sånn at du kan si din mening, hvis ikke så hadde de jo bare dratt..... Forstår ikke problemet helt jeg
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #30 Skrevet 25. februar 2010 Kan du ikke si det som det er da? At du hadde håpet på at de ville være barnevakt når dere er på sykehuset og presser ut barnebarnet deres? Og at siden du fødte til termin sist, så er det vel overveiende sannsynlighet for at denne krabaten kommer ut rundt de tidene de reiser bort. Det er jo en ærlig sak, og de setter helt sikkert pris på din ærlighet. Spør om de kan utsette hytteturen en uke eller to. Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #31 Skrevet 25. februar 2010 Klart du kan si det som det er, men det burde være undvendig å forklare de det. Det er utrolig at de ikke selv forstår at det er upassende å reise vekk når du har termin -ikke minst når svigers bor så langt unna.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #32 Skrevet 25. februar 2010 Skjønner at du føler deg sviktet. Men du regnet med at de skulle passe ungen deres, men har du spørt om de kunne? Jeg spurte min mor om hu kunne passe sønnen vår da jeg fikk UL- termindatoen om hu kunne passe ungen når jeg skulle føde.
Hufsla Skrevet 25. februar 2010 #33 Skrevet 25. februar 2010 jeg hadde tenkt: Så koselig at de spør meg først! Og sagt at det var selvfølgelig greit.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #34 Skrevet 25. februar 2010 Er det lenge til termin? Kan jo umulig være vanskelig å bli kjent med en ungdom som er glad i barn, og som trenger penger, på den tida.
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #36 Skrevet 25. februar 2010 Legger merke til at flere av dere som har komentert her sier "jeg har regnet med at foreldrene mine stiller som barnevakt". Skjerpings! Har dere ikke spurt å fått ja, så kan dere ikke klage. Spør litt før terminen da, dere har vel visst når terminen er en stund regner jeg med.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #37 Skrevet 25. februar 2010 jeg håper ikke du forventer at du føder på termindato?? (med mindre du har en avtale med fødavdelingen som tilsier det da) Er ikke akkurat veldig høy prosent som føder akkurat på datoen liksom.. forventer du at foreldrene dine skal sitte parat i 4 uker i strekk sånn egentlig?? For det er like normalt å føde 2 uker før, som 2 uker etter termin....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #38 Skrevet 25. februar 2010 Hos mine foreldre (og svigers for den saks skyld) tar jeg det som en selvfølge at de stiller opp. Hyttetur/ferie rundt termin hadde ikke falt dem inn. Tror det sier mye om forholdet ellers.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #39 Skrevet 25. februar 2010 Syns vel du overreagerer litt her. Du skriver at du hadde regnet med at foreldrene dine skulle være barnevakt, ikke at dette er avtalt. Og hvis du kan få besøk av svigermor så ser jeg ikke helt problemet. Du sier jo og at sist kom babyen så fort at de ikke engang hadde rukket frem... Syns mange her svarer her at de mener dette burde dine foreldre tenke seg til selv og at du ikke overreagerer. Til syvende og sist må andre få leve sine liv uavhengig av hva som skjer med deg, og blir feil at du skal be de bli hjemme. Mine foreldre spurte ikke om lov av meg for å reise bort helga etter termin (er jo like sannsynlig å føde da) ei heller syns jeg det er noe de burde gjøre.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #40 Skrevet 25. februar 2010 Men poenget her er vel at de kan få svigermor til å kommer. Trenger vel ikke 3 stk besteforeldre for å passe en liten jente. Det handler bare om en helg og det er ca 45% sannsynlighet å føde de to ukene før termin og ca 45% sannsynlighet å føde de to ukene etter (tall fra jordmor). Sier vel ikke så mye om forholdet, men mer om datters forventninger om hvor mye foreldre skal stille opp.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #41 Skrevet 25. februar 2010 1. Har dere ingen kommunikasjon i familien deres eller? 2. Foreldrene dine må jo være tilbakestående. 3. Ta deg sammen og snakk sammen! Forstår meg ikke på folk som absolutt skal spille sånt spill, aldri si det man egentlig tenker, det blir jo bare galt og falsk, hva er vitsen? SNAKK!!!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #43 Skrevet 26. februar 2010 Her går vi og ikke vet om vi får pass i det hele tatt..Ender vel med at jeg må føde alene og han må passe på mini..sånn har det vært hele svangerskapet.herlig...
Sebastienne Skrevet 26. februar 2010 #44 Skrevet 26. februar 2010 Ser at det er veldig få som faktisk svarer på spørsmålet ditt her. NEI, jeg synes ikke at du overreagerer når du blir lei deg. Dette er noe av det viktigste som skjer i både ditt og foreldrene dines liv. Et nytt menneske kommer inn i familien - og så forholder de seg slik til det at de ikke kan droppe en hyttetur uten at du må be om det rett ut. Hva tror de egentlig - at du driter i om de er i nærheten? Det mest sårende er kanskje at de ikke kjenner deg bedre. Det ville jeg blitt lei meg for. Enten har de ikke skjønt noe av hva du føler rundt dette med fødselen eller så har de så desperat lyst til å reise med disse vennene at de ikke klarte å dy seg, men måtte spørre deg - selv om de egentlig vet svaret... Jeg vet ikke hva som hadde gjort meg mest lei meg. Selv om vi er voksne, trenger vi omsorgen fra foreldrene våre så lenge vi har små barn. Familiesamhold kalles det - og vil betale seg for den eldste generasjonen når de vil trenge hjelp om ikke så lenge.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 26. februar 2010 #45 Skrevet 26. februar 2010 Så egoistiske de er som ikke ser at det hadde vært lurt å ta med seg 3 åringen på hytta.
AndreVonDrei Skrevet 26. februar 2010 #46 Skrevet 26. februar 2010 Jeg skal også kun svare på spørsmålet ditt... Ja, jeg hadde nok blitt lei meg, men hadde nok følt på det hvis jeg hadde sagt at det ikke var greit de dro. Spesielt hvis jeg ikke hadde født den helgen. De har nok veldig lyst til å dra på den hytteturen ellers ville de jo ikke spurt deg i det hele tatt og det er jo litt "dårlig" sånn sett og legge ansvaret over på deg. Men de er voksne mennesker og må nesten få gjøre som de vil, så sant dere ikke har noen avtale som de bryter. Men skjønner godt det er kjipt. Synes ikke du skal føle på at det er flaut ovenfor svigermor -hun blir sikkert glad for å hjelpe:-). Det er en gylden mulghet til å la svigermor slippe til der man normalt sett ville benyttet seg av dine foreldre. Kanskje du kan legge det frem for henne først. Hvis det er ok, så kan jo foreldrene dine dra. Hvis ikke kan du jo revurdere det å spørre pent om de kan la vær p.g.a. barnepikeproblematikken :-) Lykke til!
meg & to små vampyrer Skrevet 26. februar 2010 #47 Skrevet 26. februar 2010 Her hadde vi i utgangspunktet tre par besteforeldre som alle skulle stille opp som barnevakt. Så kommer og går termindagen og de er på ferie alle sammen. Hun ene dro på enda en ferie rett over termin... endte med at barnas oldemor var snill og var barnevakt. Flaks for oss, ellers hadde jeg født alene. Men jeg syns ikke vi kunne be alle bestisene droppe alle feriene sine heller...
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #48 Skrevet 26. februar 2010 Kjedelig situasjon! Men ring svigermor, ikke bry deg om at det muligens er flaut for deg. Du har jo termin snart, du kan føde nå eller om 14 dager - det vet du jo ikke! Og da er det greit å ha en barnepasser i nærheten, så har du det i boks. Jeg hadde blitt lei meg hvis mine foreldre hadde reist bort, men jeg har allerde booket de til barnepass til august! Og de stiller mer enn gjerne opp, det vet jeg:)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #49 Skrevet 26. februar 2010 En må jo kunne regne med at babyen kommer når som helst innen en 5 ukers periode, er det ikke 3 uker før, til to uker etterpå som er normal området? Det er mye færre barn som blir født på termin, enn det er som blir født utenfor termin, så sjangsene er størst for at barnet ikke kommer da. Det er jo lenge å be dem om å være i beredskap, så da kan det være helt greit at svigermor tar den helgen og foreldrene dine resten av perioden :-) Hos oss delte de seg opp all familie, slik at vi hadde full dekning. Nå kom babyen vår litt tidlig, så vi fikk ikke bruk for alle :-) De spurte jo om det var greit at de reiste, og da kan jo du svare som du vil :-) Men jeg ville benyttet sjangsen for å finne utnår de er tilgjengelige, slik at du kan ordne resten med svigers Det ordner seg nok, og du får nok mannen din med deg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #50 Skrevet 26. februar 2010 Atr de reiser er jo en ting, men du kunne jo nevnt at du hadde håpet dem hadde mulighet til og ta jentungen hviss dere må reise til sykehuset.. Men Det er jo ingen garanti for at ungen kommer i helga..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå