Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 BF har samvær 3 dager i uken. Hvordan er det om jeg vil ta med barna på ferie? Om vi en uke vil reise bort for halvannen uke. må jeg få lov av han da, siden vi har en skriftlig samværsavtale? er det slik at jeg kan bli straffet for å bryte avtalen om vi reiser på ferie?
Tommage♀♂ Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Har dere ikke regnet med feriene i samværsavtalen? Det vanlige er vel å avtale feriene på forhånd, slik at begge vet hvor de står. Far vil vel sikkert ha ferie sammen med barna også, ikke bare de 3 dagene i uka. Spør ham!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 barna er veldig små. tvillinger. 2 mnd gamle, fullammes. så far kan ikke ta de med på ferie enda.
Tommage♀♂ Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Vel, da er vel eneste muligheten å si at du reiser på ferie da og da, og siden tvillingene (antakelig) ammes enda da må de jo være med deg. Lager han problemer med det så kontakt familievernkontoret og bestill time til ny samværsavtale, hvor dere ordner alt med ferier osv. Det ordner seg nok=)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Avtale om ferie bør være en del av den skriftlige samværsavtalen. Det vanlige er å avtale to uker sammenhengende ferie for hver av foreldrene og så avtale når den skal taes ut. Barnefar har ingen hjemmel for å nekte deg å ta med barne på ferie, heller ikke at han må gi deg lov. Dette er noe dere må avtale. Om der ikke har det i samværsavtalen, bør dere snarest ta det inn i avtalen som et eget punkt. En samværsavtale er en privatrettslig avtale og det finnes ikke sanksjoner/straff for å bryte den. Det er kun ved dom eller rettsforlik at man kan få dagbøter for ikke å overholde samvær og da er det ofte snakk om at en forelder nekter samvær. Så om du drar på ferie med barna dine, mot barnefars vilje (han kan ikke nekte) risikerer du bare at han blir sur, ikke straff eller andre sanksjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå