Gjest Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Siden den fastlegen jeg hadde når den skulle settes inn klarte å lage stor rift i livmorhalsen så har jeg ikke erfaring ennå, men jeg har bestillt hormonspiral. Grunnen til at jeg valgte den er at istedet for å få kraftigere mens og kraftigere menssmerter, så forsvinner den mer eller mindre. Passer meg ypperlig siden jeg ikke har bruk for den til noe likevel ;-) Hormomspiral varer i 5 år i motsetning til kobberspiralen som må byttes ut etter 3 år. Dessuten så kan en bli fortere gravid etter den er tatt ut hvis en skulle ønske flere barn.
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har kobberspiral og er fornøyd, men har ganske kraftig blødning(som da jeg ikke brukte hormonell prevensjon). Glad for å slippe hormonene.
Vimsetrollet Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2010 Vanskelig å velge - jeg har ikke spesielt lyst på hormonene, men jeg har heller ikke lyst på kratigere blødninger (hater å ha mensen), og hvert fall ikke menssmerter!! Plagdes mye med dette før jeg fikk førstemann for 3 år siden, men nå har jeg ikke hatt menssmerter på 3 år, det er jo fantastisk.
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 I og med at jeg (og mamma (riktignok for lenge siden)) ble gravid med kobberspiralen inne er ikke det noe jeg kan anbefale. Dersom du tåler hormonene ville jeg absolutt gått for hormonspiral, da den er langt sikrere enn kobberspiralen.
~~Sofapoteten~~ Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har hatt kobberspiral nå i to år, og nå gidder jeg ikke mere. Neste uke skal den ut Har hatt veldig kraftige blødninger, store mens smerter, og konstant utflod med denne hersens spiralen. Så denne anbefaler jeg ikke. Kan jo hende det funker fint for deg selvfølgelig, dette er jo bare min erfaring da Hormonspiralen hadde jeg også for mange år siden, og da la jeg på meg 10 kg :/
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Enig med de som sier at OM du tåler hormoner så burde du velge hormonspiralen. Jeg tåler ikke sånt, og fikk den opprinnelig fordi jeg plages av så kraftige blødninger, men blødde bare konstant istedet. Og ikke ble de månedlige blødningene redusert heller.
Vimsetrollet Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 25. februar 2010 Hm... så spiral er kanskje ikke noe godt alternativ i det hele tatt da??
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 jeg har hormonspiral og er fornøyd med den. gikk på p-piller og det gikk IKKE bra, men nå går det helt fint. Har så og si ikke blødning, og ingen menssmerter. (har generelt lite blødning uten prevensjon, men har sterke smerter i magen)
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Jeg er uansett en storbløder med blødertendenser ifølge legene da. Ikke alle som blør så mye av alt som meg. He he:)
ippemo får augustbaby Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har hatt h-spiral og da blødde jeg HVER dag i 9 måneder. Til slutt ga jeg opp og fjernet den. Jeg er veldig var for hormoner, tydeligvis. Etter fødselen så har jeg bestemt meg for kobberspiral. At jeg da får mensen halve måneden får bare være, det er bedre enn å stresse med kondom/pessar.
Augustspire<3 Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 Jeg er veldig fornøyd med hormonspiral...
Vimsetrollet Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 25. februar 2010 OJ!!! Mensen halve måneden!! Det hadde ikke jeg giddet - da hadde jeg nok heller valgt kondom... men vi er jo forskjellige. Er vektoppgang en vanlig bivirkning med hormonspiral? Gikk på p-piller i 7 år, og gikk veldig opp i vekt. Etter at sønnen min (som nå er 3 år) ble født begynte jeg på Grete Roede og gikk ned 15 kg. Nå, etter fødsel har jeg 10 kg til overs igjen, og vil gjerne gå ned og ikke opp..
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #14 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har selv hormonspiral og har ikke merket noe vekt oppgang, men har en del blødninger. Bare bittegrann, men over lengre perioder. Kan vist regne med å ha det første halvåret har jeg hørt, men nå har jeg hatt den i 8-9måneder. Håper fortsatt at blødningene vil forsvinne. Så hvis du tåler hormoner, vil jeg anbefale hormonspiral.
ippemo får augustbaby Skrevet 25. februar 2010 #15 Skrevet 25. februar 2010 Det er ikke så romantisk eller sexy å starte med kondomen midt i akten... og pessar er også bare pes (unnskyld meg kjære, jeg skal bare smøre meg inn med mer sæddrepende skum). Siden jeg ikke tåler hormonbasert prev og er sånn passe lei av situasjoner som beskrevet ovenfor, så har jeg bestemt meg for å gi kobberspiral en sjans. Den koster ikke all verden, så det blir ikke så surt om jeg må fjerne den etter kort tid. Det var utrolig irriterende å bruke 1200 + 2 legetimer på en h-spiral som jeg aldri fikk noe særlig bruk for. Jeg gikk ikke opp i vekt av h-spiral, men ble en smule anemisk, hehe.
Gjest irismor Skrevet 25. februar 2010 #16 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har kobberspiral og har ikke hatt et eneste problem. Litt spesiell syklus men det er alt. Mens 3-5 dager 4 uker opphold, mens 3-5 dager 8 uker opphold 4 og 8 ukers opphold annenhver gang.
August gull Skrevet 25. februar 2010 #17 Skrevet 25. februar 2010 Har hormonspiral. Slipper å tenke mer på prevansjon på 5 år :-) hatt den i 4 mnd og er fornøyd. Merker ikke noe til den. Hatt bittelitt blødning et par dager, slik avogtil, men ikke så mye at det trengs noe bind. Tenkte det var verdt å prøve, så heller ta den ut viss det var så ille, men dette går fint :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå